عصر خودرو

رویترز:

صدور مجوز فروش هواپیما به ایران در دولت اوباما منتفی است

عصر بازار- رویترز در گزارشی با اشاره به تلاش های مخالفان برجام در داخل آمریکا نوشت: بعید است خزانه داری آمریکا تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر این کشور، مجوز نهایی شدن قراردادهای بوئینگ و ایرباس با ایران را صادر کند.

صدور مجوز فروش هواپیما به ایران در دولت اوباما منتفی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا در حال تصمیم گیری در این باره است که مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را به ایران بدهد یا نه، مخالفان توافق هسته ای تلاش هایی را برای بی ثمر گذاشتن قراردادهای خرید هواپیما توسط ایران آغاز کرده اند.

    بر اساس توافق هسته ای منعقده بین ایران و قدرت های جهانی، فروش هواپیما به ایران مجاز است، اما برخی از اعضای کنگره آمریکا که مخالف این توافق هستند، قصد دارند جلوی فروش 200 فروند هواپیما به ایران به ارزش حدود 50 میلیارد دلار را بگیرند.
    این نمایندگان علاوه بر اینکه مخالف هرگونه اقدامی در جهت تقویت حکومت تهران هستند، استدلال می کنند که ایران می تواند از این هواپیماهای مسافربری برای اهداف نظامی نظیر انتقال نیرو برای جنگ با نیروهای آمریکایی یا متحدانش در سوریه و نقاط دیگر دنیا استفاده نماید.
    بوئینگ و ایرباس، دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان،  اوایل امسال قراردادهایی را برای فروش هواپیما به ایران منعقد کرده اند.
    حتی اگر خزانه داری آمریکا با این قراردادها موافقت کند، کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است ممکن است طرحی را به منظور جلوگیری از فروش این هواپیماها به تصویب برساند. مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته 2 اصلاحیه را به تصویب رساند که بر اساس آنها باید این قراردادها لغو شوند، هرچند که این اصلاحیه ها برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب سنا برسند و توسط باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات امضا شوند.
    این هفته، گروه صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی ها که از منتقدان سرسخت توافق هسته ای و طرفدار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است، نامه هایی را با امضای ده ها چهره امنیت ملی آمریکا ترتیب داده که در آنها نسبت به فروش هواپیما به ایران ابراز نگرانی شده و وعده داده شده است که کنگره فشار بیشتری در این باره به دولت آمریکا اعمال نماید.
    در این نامه ها خطاب به دنیس مویلنبورگ، رئیس شرکت بوئینگ و فابریک برگیر، مدیر واحد هواپیماسازی ایرباس آمده است: «این قرارداد...به معنای مشروعیت بخشیدن به یک دولت حامی تروریزم است و مستقیما به نفع حکومتی تمام می شود که مسئول نقض های فاحش حقوق بشری و حمایت از تروریزم است و تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش به شممار می رود.»
    در میان 42 امضا کننده این نامه ها، نام جورج شولتز، وزیر خارجه اسبق آمریکا، میشائیل هایدن، رئیس سابق سیا و جوزف لیبرمن، سناتور سابق دیده می شود.
    کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند، خزانه داری آمریکا احتمالا تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر با این قراردادها موافقت نخواهد کرد، هرچند که این شرکت ها تمایل خواهند داشت، سریعتر در این باره عمل شود.
    آدام پیلارسکی، معاون موسسه مشورتی هوانوردی آوریتاس در ویرجینیا در این باره گفت، فصل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری «زمان مناسبی برای پیشبرد این قضیه نیست... به محض اینکه مشخص شود چه کسی رئیس جمهور بعدی آمریکاست، شرایط برای تصمیم گیری با آرامش فراهم خواهد شد. این یک تجارت خوب است که به نفع آمریکاست.»
    جان درن، سخنگوی بوئینگ گفت، این شرکت به مذاکرات خود با ایرلاین های مجاز ایرانی ادامه می دهد و اینکه همه اقدامات شرکت تا امروز با مجوز دولت آمریکا انجام گرفته و هرگونه توافق نهایی نیز به موافقت دولت آمریکا نیاز خواهد داشت.
    از آنجایی که مقر شرکت بوئینگ در شیکاگوی آمریکا قرار دارد، این شرکت قبل از نهایی شدن قرارداد فروش هواپیما به ایران باید مجوز لازم را از خزانه داری آمریکا کسب کند. شرکت فرانسوی ایرباس هم باید از خزانه داری آمریکا مجوز بگیرد، زیرا بیش از 10 درصد قطعات هواپیماهای ساخت این شرکت ساخت شرکت های آمریکایی هستند.

    برچسب ها