عصر خودرو

مذاکرات گازی ایران و آلمان و دو سوال درباره صادرات به اروپای غربی

عصر بازار- اخیرا مسوولان شرکت گاز از مذاکره یک شرکت معتبر آلمانی درباره صادرات گاز ایران به اروپای غربی خبر داده‌اند، حال آنکه به نظر می‌رسد در این باره به دو سوال اساسی یعنی قیمت و روش صادرات باید پاسخ داده شود.

مذاکرات گازی ایران و آلمان و دو سوال درباره صادرات به اروپای غربی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به کزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اخیرا عزیزالله رمضانی از مذاکره یک شرکت معتبر آلمانی با شرکت ملی گاز ایران در زمینه خرید گاز و شرایط ارسال گاز ایران به اروپای غربی خبر داده است.

    اگرچه در ابتدای این مذاکرات هستیم و هنوز هیچ رقمی برای صادرات گاز ایران به آلمان در نظر گرفته نشده است اما یک سال پیش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که آلمانها برای واردات گاز از ایران درخواست داده‌اند.

    به گفته این مقام آگاه، آلمان‌ها پس از سوئیس، یونان و ایتالیا چهارمین مشتری گاز ایران هستند اما به دلیل فاصله طولانی ایران با غرب اروپا و همچنین گفته‌های وزیر نفت که صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خط لوله صرفه اقتصادی ندارد این مذاکرات به تعلیق در آمد.

    تقریبا یک سال قبل بود که براساس اخباری که از مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و همچنین وزیرنفت در برخی از رسانه ها منتشر شد، اعلام شد صادرات گاز به اروپا صرفه اقتصادی ندارد.

    محسن قمصری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت عدم تمایل ایران به صادرات گاز به اروپا چیست اعلام کرده است؛ با توجه به افت قیمت گاز در این قاره (اروپا)، در حال حاضر صادرات گاز به اروپا اقتصادی نیست.

    این گزارش حاکی است بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز که اریبهشت ماه سال گذشته در برلین آلمان به سر می برد درباره گمانه زنی‌ها درباره کمک تهران به متنوع شدن منابع گاز اروپا در آینده نزدیک به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود اولویت ما جهش در صادرات گاز به آسیا است نه اروپا.

    وی با اشاره به این که ما برای مذاکره درباره فروش نفت و گاز به آلمان نیامد‌ه‌ایم، خاطرنشان کرده بود: قیمت گاز در اروپا بسیار پایین است و انتقال گاز ایران به اروپا با موانع قانونی و هزینه‌های زیاد مواجه است. برای مثال اگر ایران بخواهد به اروپا گاز صادر کند به احتمال زیاد باید از طریق ترکیه باشد و ایران مجبور است به این کشور حق ترانزیت بپردازد.

    این موارد در حالی مطرح می شود که وزیر نفت پیشتر اعلام کرده بود اروپایی ها به دنبال مفت خری گاز ایران هستند.با این شرایط باید دید آیا معضلات پیش روی صادرات گاز ایران به غرب اروپا در مذاکرات ایران و آلمان گنجانده شده است؟ و اینکه قرار است گاز ایران از چه طریق به این منطقه صادر شود.

    برچسب ها