عصر خودرو

۲ برنامه عربستان علیه پتروشیمی ایران

تور سابیک برای سرمایه‌گذاران

عصر بازار- سابیک عربستان به منظور جبران زیان چند میلیارد دلاری کاهش قیمت نفت و پتروشیمی و ممانعت از ورود سرمایه گذاران به پتروشیمی ایران اجرای ۲ تاکتیک جدید را در دستور کار قرار داد.

تور سابیک برای سرمایه‌گذاران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با برنامه ایران به منظور جذب میلیارد 60 دلار سرمایه گذاری جدید در صنایع پتروشیمی در دوره پسابرجام، عربستان سعودی  به منظور جذب سرمایه گذاران و اختلال در روند سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یک برنامه جدید تدارک دیده است.

    از این رو با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن بهای اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری که کاهش سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی جهان را رقم زده است، سابیک به عنوان بزرگترین شرکت دولتی پتروشیمی عربستان سعودی به جدیدترین مانع برای ورود سرمایه گذاران به صنعت پتروشیمی ایران تبدیل شده است.

    به عبارت دیگر این شرکت سعودی با حراج دارایی های خود و اجرای طرح‌های جدید تولید مستقیم محصولات پتروشیمی از نفت خام، قصد دارد که بار دیگر پای سرمایه گذاران چند ملیتی را به صنایع پتروشیمیایی خود باز کند.

    از سوی دیگر با توجه به سقوط آزاد قیمت نفت و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی سود سابیک عربستان به شدت کاهش یافته که با اجرای این دو تاکتیک جدید عملا می تواند در کوتاه مدت از ریزش شدید سود و درآمدهای حاصل از فروش و صادرات محصولات پتروشیمی خود در بازار جهانی جلوگیری کند.

    «عبدالله البنیان» مدیر عامل سابیک عربستان هفته جاری در تشریح برنامه جدید جذب سرمایه توسط این شرکت دولتی سعودی، گفت: سابیک قصد دارد از طریق افزایش بهره‌وری و فروش برخی از دارایی‌های خود خارج از عربستان هزینه‌های خود را کاهش داده و درآمدهایش را افزایش دهد.

    به گفته این مقام ارشد، سابیک در فاصله بین پایان سه ماهه اول سال 2016 میلادی تا پایان سه ماه دوم سال جاری میلادی، هزینه‌های خود را 18 درصد کاهش داده ضمن آنکه تولید این شرکت هم 3 درصد افزایش یافته است.

    سود شرکت سابیک عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 23.2 درصد کاهش یافته است. این هشتمین سه ماهه متوالی است که سود این شرکت سعودی، از میانه سال 2014 تاکنون کاهش می‌یابد.

    با این حال، با وجود کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، فروش سابیک 18.1 درصد کاهش یافته و به 9.2 میلیارد دلار رسیده است.

    سابیک قصد دارد برای افزایش درآمدهای خود واحدهای تولیدکننده رزین و مواد کامپوزیتی خود را گسترش دهد چرا که قیمت این محصولات کمتر تحت تأثیر شرایط بازار قرار می‌گیرد.

    کاهش قیمت نفت از اواسط سال 2016 باعث شد تا قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کند و این امر کاهش سود شرکت سابیک در یک دوره دو ساله را به همراه داشته است. از این رو سابیک تولید مواد شیمیایی از مواد خام و حذف مرحله فرآوری و پالایش مواد خام را نیز در دستور کار قرار داده است.

    در این راستا، شرکت سابیک همکاری با غول نفتی عربستان سعودی یعنی آرامکو را آغاز کرده است. سابیک و آرامکو قصد دارند مجتمع‌هایی تأسیس کنند که مواد شیمیایی را مستقیماً از نفت خام تولید می‌کند.

    این شرکت عربستان سعودی در چین هم سرمایه‌گذاری‌هایی برای تأسیس یک مجتمع تولید مواد شیمیایی با استفاده از خوراک زغال سنگ انجام داده است.

    علاوه بر این، سابیک هفته پیش اعلام کرد که در راستای تنوع‌بخشی جغرافیایی با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه اکسون موبیل، یک مجتمع پتروشیمی در آمریکا احداث خواهد کرد.

    سابیک قصد دارد از گاز شیل آمریکا به عنوان یکی از منابع تأمین خوراک خود استفاده کند. افزایش تولید گاز شیل در آمریکا باعث شده تا قیمت گاز در این کشور کاهش یابد و این امر سابیک را ترغیب کرده تا حضور خود در بازار آمریکا را افزایش دهد.

    در کنار این راهبردها، سابیک قصد دارد بخشی از دارایی‌های خود در خارج از عربستان را که بازده اقتصاد مناسبی ندارند به فروش برساند که این تاکتیک عملا منجر به جذب سرمایه های سرگردان در بازار و ایجاد چالش برای ورود سرمایه گذاران به صنایع پتروشیمی ایران خواهد شد.

    برچسب ها