عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا مطرح کرد؛

جای خالی محصولات وارداتی کشاورزی بر تابلوی بورس کالا

عصر بازار- در روزهای پرتلاطم شکر، هر هفته به‌طور میانگین ۲۶ هزار تن شکر در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گرفت.

جای خالی محصولات وارداتی کشاورزی بر تابلوی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایانا، معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا با اعلام این خبر گفت: تلاطم در بازار شکر به دلایل مختلفی رخ داد، اما آنچه مسلم است، طی پنج هفته اخیر به‌طور میانگین هر هفته 26 هزار تن شکر در بورس کالا معامله شد.

    علی پناهی افزود: با تأکید شرکت بازرگانی دولتی ایران، بورس کالا محصول شکری را در معاملات پذیرش می‌کند که دارای منبع مشخصی بوده و خریداران آن نیز دارای پروانه ساخت، بهره‌برداری و فهرست بیمه باشند تا امکان خرید از بورس کالا را داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: تحویل به‌موقع و لحاظ برخی سیاست‌ها توسط بخش دولتی مانع از آن خواهد شد که بازار دچار تشنج شود.

    پناهی ادامه داد: حتی اگر عده‌ای بیش از حد نیاز احتکار کرده باشند، باید به‌زودی محصول را تحویل بازار دهند؛ بنابراین بازار تعادل خود را باز خواهد یافت.

    وی تصریح کرد: با تعیین قیمت پایه از دوهزار و 300 به دوهزار و 520 تومان توسط دولت و رقابت سه تا پنج درصدی در بورس کالا به‌طور طبیعی بازار به آرامش خواهد رسید.

    کنجاله‌ها بعد از فولاد، پرحجم‌ترین کالای وارداتی

    معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا درباره اجرای ماده 33 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز تأکید کرد: این ماده قانونی با همت وزارت جهاد کشاورزی به‌خوبی در حال اجرا است، اما هنوز در حوزه ورود کالاهای وارداتی به بورس اقدامات جدی و عملیاتی صورت نگرفته است.

    وی اظهار داشت: مطابق آمار در سه ماهه ابتدایی امسال کنجاله‌ها بعد از فولاد بزرگ‌ترین محصولات واردات به کشور بود، اما در بورس کالا بسیار کم‌رنگ ظاهر شد.

    پناهی همچنین گفت: امیدواریم با حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان در حوزه واردات، شاهد عرضه محصولات وارداتی کشاورزی در بورس کالا وشفافیت آماری در این حوزه نیز باشیم.

    وی در پایان از کشف مناسب قیمتی در بورس کالا خبر داد و افزود: شفافیت قیمت‌ها در بورس کالا اتفاق می‌افتد و امیدواریم که در سال‌های آینده با قطع رانت، عرضه بیشتر محصولات کشاورزی در این بازار انجام شود.

    برچسب ها