عصر خودرو

رئیس اداره سنجش ریسک بورس کالا تشریح کرد؛

گام های بورس کالا در مسیر تامین مالی صنایع

عصر بازار- رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران گفت: توسعه تأمین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه از اولویت‌های دولت بوده که بورس کالای ایران نیز در حال برداشتن گام های بلندی در این زمینه است.

گام های بورس کالا در مسیر تامین مالی صنایع
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما،  جواد فلاح با اشاره به اینکه اقتصاد ایران بیش از اینکه بازار محور باشد، بانک محور است و تأمین مالی بیشتر از کانال بازار پول و شبکه بانکی صورت می‌گیرد، افزود: برخی از اقتصاددانان بر این باور هستند که تأمین مالی بلندمدت را باید از کانال بازار سرمایه و تأمین مالی کوتاه مدت را از کانال بازار پول انجام داد.

    وی همچنین اظهار داشت: در گذشته بازار پول و بانک‌ها تأمین مالی‌های بلند مدتی در کشور انجام داده‌اند که امروز به دلایل مختلف از قبیل رکود اقتصادی و ... از پاسخگویی به مطالبات تأمین مالی ناتوان هستند بنابراین در این شرایط دولت توسعه بازار سرمایه را در اولویت اصلی سیاست‌های اقتصادی قرار داده تا بازار سرمایه وظیفه تأمین مالی بلندمت را عهده دار شود.

    فلاح گفت: برای تحقق این مهم باید بسترهای لازم در کشور فراهم شود تا مجموعه و ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا بتوانند به نحو احسن انجام وظیفه کنند.

    وی در ادامه با اشاره به این که بورس کالای ایران به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بازار سرمایه به خوبی توانسته نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور ایفا کند ، افزود: در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن راهبردهای اقتصاد مقاومتی ، بورس کالای ایران می‌تواند یکی از شریان‌های اصلی جریان سرمایه‌های بین‌المللی به داخل مرزهای ایران باشد و از ظرفیت تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری در منطقه و نیز تسهیل تأمین مالی بین‌المللی برخوردار است.

    معرفی ابزارهای تامین مالی بورس کالا

    فلاح همچنین به انواع قراردادها در بازار فیزیکی و بازار مشتقه بورس کالای ایران اشاره کرد و اظهارداشت: قرارداد نقدی، قرارداد سلف عادی، قرارداد نسیه، قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید، قرارداد اختیار فروش و قرارداد سلف موازی استاندارد از جمله این موارد است.

    وی تصریح کرد: ابزارهای تأمین مالی و مدیریت ریسک در بازار کالایی شامل اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های کالایی و ارزی و اوراق مشتقه کالایی است.

    رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران گفت: کمک به تأمین مالی بخش تولید در کشور یکی از اهداف اصلی فعالیت بورس کالای ایران است و اوراق سلف موازی استاندارد که به پشتوانه محصول تولیدی بنگاه‌های اقتصادی قابل انتشار است به عنوان ابزاری مناسب به وسیله مجموعه بازار سرمایه ایران به اقتصاد کشور معرفی شده است. این اوراق مبتنی بر عقد پایه سلف بوده که به تائید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران رسیده است.

    نگاهی به آمار تامین مالی

    وی افزود: قرار داد سلف یک عقد مشخص اسلامی است که در قالب این قرارداد فروشنده کالای خود را برای آینده می‌فروشد ولی پول کالا را در زمان عقد قرار داد دریافت می‌کند.

    فلاح اظهار داشت: پارسال در قالب قراردادهای سلف 105 هزار میلیاردریال تأمین مالی از طریق بورس کالا برای عرضه کنندگان اتفاق افتادکه 23 هزار میلیارد ریال از این 105 هزار میلیارد ریال برای عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی و 82 هزار میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی و معدنی بوده است.

    وی با بیان اینکه ابزار مالی دیگری در سال 1393 تحت عنوان معاملات سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران راه اندازی شد، اذعان داشت: این ابزار همان قرار داد سلف است با این تفاوت که قرار داد سلف موازی استاندارد را خریدار می‌تواند قبل از سر رسید در بازار ثانویه مورد معامله قرار دهد. در قالب قرارداد سلف موازی سال گذشته 5 هزار و 700 میلیارد ریال تأمین مالی برای عرضه کنندگان در بورس کالا اتفاق افتاد.

    رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک شرکت بورس کالای ایران گفت: بازار سرمایه به عنوان یکی از رکن‌های بازار مالی نقش به‌سزایی در بسیج امکانات مالی و سرمایه‌ای در جهت تخصیص بهینه منابع به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. نقش و اهمیت نظام مالی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها به صورتی است که می‌توان تفاوت اقتصادهای توسعه یافته و توسعه نیافته را در درجه کارآمدی و کارآیی نظام مالی آنها جست‌وجو کرد.

    وی افزود: رشد غیرتورمی بلندمدت اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال، نیازمند تجهیز منابع مالی و تخصیص بهینه آنها در اقتصاد ملی است و این مهم با کمک بازارهای مالی سازمان یافته و متشکل و کارآمد که در آن تنوع ابزارهای مالی و شفافیت اطلاعات وجود دارد، میسر خواهد بود.

    نقش پررنگ بازار سرمایه برای خروج از رکود

    فلاح تصریح  کرد : بازار سرمایه می‌تواند نقش مهم و بی بدیلی را در تأمین مالی فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و بودجه دولت ایفا کند بنابراین سیاست‌های قطعی دولت، تقویت این نهاد به منظور نقش آفرینی موثرتر در روند توسعه اقتصادی ملی است.

    وی اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و دولت در تنگنای شدید مالی به سر می‌برند و تأمین مالی غیر تورمی بنگاه‌ها و بودجه دولت برای ایجاد تحرک در اقتصاد و خروج غیر تورمی از رکود یکی از نیازهای مهم اقتصاد کشور است، نقش و اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش برجسته و نمایان می‌شود.

    فلاح در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه نقش بازار سرمایه در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، گفت: این بازار منافع اقتصادی زیادی نظیر رشد بهره وری، گسترش فرصت‌های شغلی و بهبود ثبات اقتصادی را در سطح کلان به دنبال دارد.

    وی همچنین با یادآوری اینکه نظام‌های مالی به دو گروه بانک محور و بازار محور طبقه بندی می‌شوند، افزود: در نظام‌های بانک محور، تجهیز پس‌اندازها و تخصیص اعتبارات از طریق بانک انجام می‌شود اما در نظام‌های بازار محور، بازار سرمایه با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور به پس‌اندازکنندگان، منابع لازم جهت فعالیت‌های اقتصادی را تأمین، و به انباشت سرمایه و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

    برچسب ها