عصر خودرو

باید به دنبال شرکت های خارجی جدید باشیم

پیش شرط های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار: این طبیعی است که بعد از تحریم، شرکت هایی که قبلا با ایران کار می کردند دوباره برای آغاز فعالیت در کشور ابراز تمایل می کنند اما نباید تنها به این شرکت ها بسنده کرد و می بایست در راستای بازاریابی برای جذب شرکت های متوسط و کوچک اقدام کرد.

پیش شرط های لازم برای ورود سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی اشاره داشت: شرکت هایی که سابقا در ایران فعال بودند در صدد هستند که بازار از دست رفته خود را مجددا بازیابی کنند از طرف دیگر مطمئن هستند که اروپا تحریم های ایران را لغو خواهد کرد حتی اگر آمریکا هم موافقت نکند.

    وی در این خصوص ادامه داد: چیزی که مهم است این است که بعد از توافق بتوانیم شرکت های جدیدی را جذب کنیم و این شرکت ها را با صنایع کوچک و متوسط مرتبط کنیم تا اشتغالزایی فراهم شود.

    عدالتیان در ادامه خاطرنشان ساخت: سه پیش شرط برای ورود سرمایه گذاران خارجی لازم است. یک، سرمایه گذاری مشترک است که باید به آن توجه ویژه ای شود. دو، قسمتی از بازار منطقه ای شرکت ها در اختیار شرکت مشترک باشد. سوم، انتقال فناوری انجام شود. شرکای ایرانی برای تعامل با سرمایه گذاران خارجی باید به دنبال این سه شرط باشند.

    وی در ادامه بیان داشت: سرمایه گذاری مشترک باعث می شود که این شرکت ها به تنهایی در مقابل تحریم بایستند، اما بازار منطقه ای باعث می شود درآمد ارزی برای کشور ایجاد شود و انتقال فناوری به طور تدریجی باعث می شود که اگر دوباره تحریمی در میان باشد به دلیل وجود فناوری، کشور بتواند به مسیر خود ادامه دهد .

    این استاد دانشگاه در ادامه تصریح داشت: حضور شرکت هایی که مایلند دوباره فعالیت های سابق خود را در ایران از سر بگیرند برای کشور کافی نیست و اکتفا به این شرکت ها موجب می شود دوباره ایران به شرایط سال 82 برسد اما در بهترین حالت باید بازاریابی برای جذب سرمایه شرکت های جدید و متوسط داشته باشیم .

    عدالتیان در ادامه گفت: کشور ما در خارج از ایران به کشور نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو مشهور است و بیشتر شرکت هایی که در این صنایع مزیت دارند مایل به ورود به اقتصاد ایران هستند اما باید برای تنوع بیشتر، ظرفیت های موجود کشور را شناسایی کرده و آنها را تقویت کنیم تا تمام سرمایه ها به سمت صنایع پر مزیت پیش نرود.

    عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: در این میان باید ابهامات نیز برطرف شود. ابهاماتی مثل ثبات ارزی، ثبات بازار سرمایه و کاهش نرخ تورم از مولفه های مهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستد که اگر این ابهامات نیز برطرف شوند با وجود جمعیت 80 میلیونی ایران و همجواری کشور با بازارهای 300 میلیونی و همچنین این نکته که ایران هیچگونه بدهی خارجی ندارد، سرمایه گذاران خارجی می توانند ایران را به عنوان یک کشور استراتژیک برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

    وی در ادامه در خصوص اوضاع اقتصادی کشور ابراز داشت: اگر بخواهیم شاخص های اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم باید ثبات نسبی ارز، کاهش نرخ تورم را مورد توجه قرار دهیم. شاخص های اقتصادی نشان می دهد که تورم کاهش پیدا کرده است و به طور نسبی از رکود نیز خارج شده ایم و همینطور ثبات نسبی ارز در کشور نیز ایجاد شده است.

    وی ادامه داد: اما نباید از دولت انتظار داشت که در کوتاه مدت سرعت جذب سرمایه گذاری را بالا ببرد ولی رئیس جمهوری اعلام کرده که در سال های آینده تولید ناخالص ملی به 2 هزار میلیارد دلار می رسد و جزء 12 کشور بزرگ جهان می شویم که در این راستا نیاز به استراتژی قوی داریم.

    عدالتیان در پایان در خصوص طرح استیضاح وزیر اقتصاد اعلام داشت: این استیضاح بسیار بی موقع است و درست در لحظاتی که احتیاج به ثبات اقتصادی داریم و باید از نظر سیستم اداری بسیار منظم عمل کنیم طرح استیضاح را مطرح کرده ایم در حالی که، می توانیم با مذاکره مسائل را حل کنیم به این دلیل که سرمایه گذاران خارجی مایل هستند به کشوری وارد شوند که از لحاظ اقتصادی با ثبات باشند و استیضاح مهره اصلی اقتصادی کشور ابهامات زیادی را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها