عصر خودرو

توصیه یک فعال بازار سرمایه به رئیس جدید سازمان بورس

پیشنهاد بازنگری در توسعه اوراق بدهی

عصر بازار- رئیس جدید سازمان بورس در مراسم معارفه‌اش برنامه‌های راهبردی خود را مطرح کرد که یکی از آن برنامه‌ها توسعه ابزارهای مالی بود. یک کارشناس بازار سرمایه در این باره با تأکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی برای اقتصاد ایران مفید است، می‌گوید در گسترش اوراق بدهی باید بازنگری شود.

پیشنهاد بازنگری در توسعه اوراق بدهی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فردین آقابزرگی درباره برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اظهار کرد: توسعه ابزارهای مالی به درستی و به جا در برنامه‌های شاپور محمدی قرار داشت، اما من فکر می‌کنم باید در توسعه اوراق بدهی دقت و بازنگری صورت گیرد.

    وی افزود: در هفته‌های گذشته بعضی از اوراق بدهی که سررسید شده بودند، نکول (خودداری از پرداخت وجه حواله، برات و نظایر آن) شدند و این کار ممکن است در بازار سرمایه تسری پیدا کند. علاوه بر این امکان دارد انتقال بخشی از بدهی بازار پول به بازار سرمایه و آحاد سرمایه‌گذاران در آینده به دغدغه بزرگی تبدیل شود.

    این فعال بازار سرمایه با اشاره به سمت پیشین شاپور محمدی خاطر نشان کرد:‌ فکر می‌کنم شناخت و تجربه‌ای که رئیس و هیأت مدیره جدید سازمان بورس دارند، می‌تواند نقطه قوتی برای بازار سرمایه باشد. علاوه بر این کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند که این دو مورد در کنار هم می‌تواند شرایط مساعدتری را برای بورس تهران فراهم کند.

    آقابزرگی در پاسخ به اینکه رئیس جدید سازمان بورس برای عملی کردن برنامه‌هایش چقدر زمان نیاز دارد؟ گفت:‌ برنامه‌هایی که شاپور محمدی مطرح کرد نکاتی نیست که از این تاریخ به بعد بخواهیم آن‌ها را پیگیری کنیم. از گذشته هم دنبال این موضوعات بودیم؛ در نتیجه بستر تحقیقاتی و مطالعاتی آن فراهم است. انتظار داریم همان‌طور که در قانون دیده شده در پنج سال آتی این برنامه‌ها محقق شود. من اعتقاد دارم چنانچه اراده جدی برای تحقیقات این برنامه‌ها وجود داشته باشد پنج سال زمان، مدت مناسبی است.

    وی با اشاره به روند افزایش دماسنج بازار در هفته‌های اخیر اظهار کرد: من شخصا انتظار ندارم که شاخص بورس اوراق بهادار روزی 700 تا 1000 واحد در جهت مثبت بالا رود، چرا که اگر این طور باشد شرایط غیرطبیعی خواهد بود، اما معتقدم تبعات سیاست پولی اتخاذ شده توسط دولت دیر یا زود خود را نشان خواهد داد و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره علل عمده رشد نماگر بازار در این روزها تصریح کرد: جابه‌جایی مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار اگر در جهت مثبت باشد، واکنش مثبت اهالی بازار را در پی دارد و این موضوع در برهه زمانی کوتاه مدت در روند صعودی شاخص تأثیر خواهد داشت، اما از دیدگاه من عمده چرخش بازار به موضوع سیاست‌های پولی دولت برمی‌گردد. در یک سال گذشته این تصمیمات در بازار سرمایه رویت شده و فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند رفته رفته اثرات مثبت سیاست‌های پولی اتخاذ شده در بورس ظهور کند.

    آقابزرگی ادامه داد:‌ شاخص بورس همچنان بالا نخواهد رفت و تعدیل خواهد شد، البته نه به این معنی که بورس به روند منفی گذشته برمی‌گردد، بلکه به این معنا که تعادل، ذات بازار سرمایه است و نباید انتظار داشته باشیم که پی‌در پی شاخص رشد کند.

    وی اضافه کرد: عمده هیجاناتی که در سال‌های گذشته چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی در بورس تهران حاکم بود به علت اثرات تصمیمات سیاسی در حوزه بین‌الملل، برجام و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن تصمیمات مرتبط با بحث هسته‌ای بود. از دیدگاه من اتکای بیش از حد به این موضوعات نوسانات و ریسک بازار را افزایش می‌دهد. به نظر من با توجه به نامگذاری امسال با نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" توجه‌مان در این موارد باید بیشتر به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب باشد و اتکای بیش از حد به مسائل بیان شده کاهش پیدا کند.

    برچسب ها