عصر خودرو

فرسودگی صنعت نفت و گاز روسیه در برخی مناطق ۷۰ درصد اعلام شد

عصر بازار- دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که درجه فرسودگی دستگاه ها و تجهیزات صنعت نفت و گاز در برخی مناطق این کشور به ۷۰ درصد رسیده است.

فرسودگی صنعت نفت و گاز روسیه در برخی مناطق ۷۰ درصد اعلام شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نیکلای پاتروشف با هشدار نسبت به پیامدهای این و ضعیت، اعلام کرد که تدوین راهبرد تامین امنیت انرژی روسیه در شرایطی که تحریم های غرب علیه مسکو ادامه دارد، اهمیت خاصی می یابد.
    بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس، وی در یک نشست انرژی در خاور دور روسیه که یکی از نفتی ترین مناطق این کشور است، گفت: بخش نفت و گاز شرایط حیاتی را برای فعالیت سایر بخش ها و پویایی اقتصاد فراهم می کند.
    وی افزود: بخش انرژی تا حد زیادی توانمندی های مالی و اقتصادی روسیه را تامین می کند و اهمیتی فراوانی دارد و در شرایط اعمال تحریم ها گسترده ضد روسی و رقابت شدید در بازارهای جهانی نفت ، برآورده کردن نیازهای مربوط به تامین امنیت انرژی بسیار حیاتی است.
    پیش از این نیز گزارش هایی انتشار یافته بود که بخش هایی از صنعت نفت و گاز روسیه به دلیل فرسودگی تجهیزات یا پایین بودن سطح فناوری سودآور نیست و حتی زیاندهی دارد.
    روسیه با تولید روزانه حدود 10 میلیون و 500 هزار بشکه نفت هم ردیف یا پس از آمریکا در صدر کشورهای نفتی جهان است که صدور حدود نیمی از آن ارزآوری زیادی برای مسکو دارد، اما پایین ماندن قیمت و سطح فناوری های موجود دو زمینه آسیب پذیر برای روسیه بشمار می رود.
    نتایج تحقیق های چندی پیبش انستیتو پژوهشی «گایدار» در روسیه نشان می دهد، این کشور از صدور نفت خام سود بیشتری می برد، زیرا به علت نبود بسترهای فنی و سرمایه گذاری های لازم نمی تواند بصورت گسترده از مزیت تبدیل طلای سیاه به فرآورده های نفتی و پتروشیمی با کیفیت بهره گیرد.
    روسیه هر چند برای رعایت استاندارد تولیدات بالادستی نفت خود با استانداردهای روز اروپا، بهسازی پالایشگاه ها و تاسیسات فرآوری نفت را از سال 2011 آغاز کرده است، اما سقوط ناگهانی قیمت نفت از بیش از 100 دلار به کانال 40 دلار این برنامه ها را کم اثر کرد.
    روسیه بر اساس برنامه ریزی ها در صدد است دانش و فناوری خود را در بهره برداری از منابع نفتی در آب های بسیار عمیق به کشورهای غربی نزدیک کند، اما موانع موجود بویژه پرهزینه بودن راه اندازی تاسیسات فرآوری نفت هنوز یک مانع اصلی محسوب می شود.
    از سوی دیگر، بنا بر ارزیابی های انجام شده، روند تصفیه و فرآورش نفت خام در پالایشگاه های روسیه به جای اینکه بهره وری بیشتر اقتصادی ایجاد کند، به علت نوسازی نشدن تجهیزات و تاسیسات حتی سبب کاهش قیمت محصولات تولید شده نسبت به نفت خام می شود.

    برچسب ها