عصر خودرو

وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رییس سازمان بورس:

توسعه بازار سرمایه در صدر برنامه های اقتصاد مقاومتی

عصر بازار- طیب نیا توسعه بازار سرمایه با هدف تامین مالی بنگاه های اقتصادی را مهم ترین برنامه دولت برای اجرا اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

توسعه بازار سرمایه در صدر برنامه های اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان بورس که امروز در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در زمان مدیریت آقای فطانت بازار سرمایه عمق پیدا کرد و نوسان های شدید در بازار مشاهده شد. در این مدت آقای فطانت چندین بار استعفا داده است، اما به دلیل عملکرد مثبت ایشان با استعفای او موافقت نکردم. اما این بار  به دلیل مشکلات قلبی او مجبور به قبول استعفا شدم. 

    او در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش توان تولید در اقتصاد کشور اظهار کرد: امکان پیشرفت اقتصادی از بین بردن فقر و لغو تحریم‌ها و تامین نیازهای ملت ایران از طریق افزایش توان تولید امکان‌پذیر است. البته بدون تقویت توان تولید امکان بهبود جایگاه کشور در اقتصاد بین‌الملل امکان‌پذیر نیست.

    طیب نیا گفت: در سند راهبردی اقتصاد مقاومتی بیان شده است که بخش خصوصی و بخش تعاون کشور تقویت شده و رشد و توسعه اقتصادی از این محل دنبال شود. نیاز اصلی تقویت توان تولید داخلی، بحث تامین مالی امروز که تمام سران نظام اقتصادی را به عنوان اولویت اول کشور پذیرفته اند. تولید درون زا نیاز به تقویت ابزارهای مالی کارآمد دارد به همین دلیل دولت و مجلس اصلاح نظام تامین مالی را به عنوان اولویت اصلی اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده اند.

    وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در سند اقتصاد مقاومتی طراحی برنامه اجرایی و عملیاتی برای نظام تامین مالی تعیین شده است. همچنین در برنامه ریزی های مشترک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، 12 برنامه طراحی شده است که هر کدام پروژه های مشخص و زمانبندی شده دارند. 

    طیب نیا خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه ها، پروژه توسعه بازار سرمایه و نقش آن در تامین مالی کشور است. هر 15 روز گزارش عملکرد به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال می شود که برنامه ها، طبق زمانبندی دنبال شود.

    او افزود: در برنامه توسعه بازار سرمایه 5 هدف اولیه مد نظر است که از جمله آن ها میتوان به افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه، افزایش حجم معاملات، توسعه بازار اولیه و افزایش ارزش معاملات اشاره کرد. 

    به گفته طیب نیا، توسعه بازار اولیه نیاز جدی به توسعه معاملات بازار ثانویه دارد. بنابراین در این چرخه بازارها، نیاز حدی به تامین مالی بنگاه های حاضر در بازار سرمایه به طور جدی دیده می شود.

    برچسب ها