عصر خودرو

فطانت در مراسم معارفه رییس جدید سازمان بورس تشریح کرد:

۲۵ دستاورد فطانت در ریاست ۲۰ ماهه در سازمان بورس

عصر بازار- رییس سابق سازمان بورس ضمن بیان ۲۵ اقدام در زمان ریاست خود از بازده ۱۰۰ درصدی بورس در زمان دولت یازدهم خبر داد.

۲۵ دستاورد فطانت در ریاست ۲۰ ماهه در سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمد فطانت در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان بورس، از 25 اقدام خود در زمان 20 ماه ریاست در سازمان بورس سخن گفت. 

    به گفته فطانت در زمان ریاست او، 5 نوع اوراق صکوک جدید وارد بازار سرمایه شد که عبارتند از اوراق استصناع، اوراق اجاره دولت، اوراق خزانه اسلامی، اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق  رهنی. 

    او افزود: در سال 94 حجم معاملات این اوراق جدید، 4 هزار و 700 میلیارد تومان بود. همچنین  عضویت سازمان بورس ایران در آیسکو و عضویت بورس ها در فدراسیون بورس های جهانی را میتوان از اقدامات سازمان بورس در 20 ماه گذشته عنوان کرد.

    فطانت سومین اقدام سازمان بورس در دوران مدیریت خود را تعیین نرخ سود و نرخ بازده در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: برای اولین منحنی بازده در بازار ایجاد شد که برای سیاستگذاران پولی به عنوان راهنمای مسیر شناخته می شود.

    رییس سابق سازمان بورس افزود: نقشه استراتژی اقتصاد مقاومتی و متدلوژی سازمان یافته برای عمل به این دستور العمل در سازمان بورس طراحی شد.

    فطانت راه اندازی صندوق های جسورانه در فرابورس را ششمین اقدام سازمان بورس برشمرد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه با هدف تامین مالی پروژه های دانش بنیان انجام می شود. هم اکنون 5 صندوق سرمایه گذاری جسورانه مجوز فعالیت گرفته اند.

    او افزود: در این مدت سازمان بورس تلاش زیادی برای راه اندازی شرکت های رتبه بندی انجام داده است و هم اکنون یک شکرت رتبه بندی قبرسی با مشارکت طرف ایرانی کار خود را آغاز کرده است. تولد موسسات اعتباری، مقدمه انتشار اوراق بدون رکن ضامن در آینده نزدیک است.

    فطانت خاطرنشان کرد: در بورس کالا، قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی شد.  در زمان پایلوت این طرح، خرید ذرت با قیمت تضمینی در بورس کالا با موفقیت انجام شد و در آینده به سایر کالاها تعمیم پیدا می کند.

    همچنین اکنون با استفاده از گواهی های سپرده سکه طلا، قیمت سکه طلا روزانه در بورس کالا تعیین می شود.

    رییس سابق رییس سازمان بورس در ادامه گفت:  درز اطلاعات نهانی یکی از مشکلات همیشگی بازار سرمایه بود. اما اکنون با امکان ارسال مستقیم اطلاعات از شرکت ها به سامانه کدال، معضل درز اطلاعات نهانی حل شده و این اطلاعات همزمان با سازمان بورس به دست مردم می رسد.

    او افزود: راه اندازی سامانه تدان برای انتشار تحلیلهای مشاوران سرمایه گذاری از دیگر اقدامات سازمان بورس در این مدت است.

    او خاطر نشان کرد: تامین مالی گسترده بخش نفت در این مدت انجام شد و 8 هزار میلیارد تومان  برای تامین مالی پروژه های پارس جنوبی و غرب کارون انجام گرفت که به تسریع بهره برداری آن ها کمک می کند.

    خرید و فروش اوراق به کسر و به صف، حل و فصل مشکلات مالیاتی نهادهای بازار سرمایه در تعامل با سازمان امور مالیاتی از دیگر اقدامات رییس سازمان بورس در این دوره بوده است.

    همچنین به گفته فطانت، دستور العمل پیچیده سهام خزانه در این مدت تسهیل سازی شده است. حجم انبوه سرمایه گذاری خارجی نیز در این زمان به بازار ایران جذب شدند و عمدتا در اوراق صکوک وارد شدند.

    فطانت در ادامه به توسعه صندوق های سرمایه گذاری در 20 ماه گذشته اشاره کرد و گفت در سال 94، 1 میلیون نفر به این بازار حرفه ای وارد شدند.

    به گفته اودر بخش کشاورزی کشور نیز انتشار گواهی سپرده های کالایی و. راه اندازی صندوق های کالایی، کمک زیادی به کشاورزان کرده است که بتوانند از طریق تامین مالی از بورس کالا، محصولات خود را پایین تر از قیمت واقعی نفروشند.

    فطانت به رایزنی با مجلس در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و تسهیل دستورالعمل های بهره مالکانه معادن و حق انتفاع معادن اشاره کرد که به مقاصد خوبی نیز در این مدت رسیده است.

    وی همچنین به راه اندازی تابلوی بازار شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس اشاره کرد که میتواند محلی مناسبی برای عرضه سهام واحدهای تولیدی کوچک و متوسط باشد.

    به گفته فطانت در سال 94، 21 شرکت در بازار سرمایه پذیرش شدند که ارزش آن ها به 20 هزار میلیارد تومان می رسد. ضریب نفود بازار سرمایه از 7 میلیون و 300 کد سهامداری نیز به حدود 10 میلیون کد رسیده است.

    ایستگاهها معاملاتی از ابتدا آغاز به کار دولت یازدهم از 945 ایستگاه به 1505 ایستگاه رسیده و حجم معاملات آنلاین نیز افزایش داشته است. این در حالی است که شاخص کل تا مرز 7خ هزار واحد رشد کرده و بازده 100 درصدی در 3 سال دولت یازدهم داشته است.

    برچسب ها