عصر خودرو

رشد فراتر از انتظار تورم ترکیه در ماه کودتا

عصر بازار- در پی صعود قیمت مواد غذایی، تورم قیمت مصرف‌کننده ترکیه در ماه جولای ۲۰۱۶، ماهی که کودتای نافرجام در آن به وقوع پیوست، فراتر از انتظارات افزایش یافت.

رشد فراتر از انتظار تورم ترکیه در ماه کودتا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، موسسه آمار ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در ماه گذشته 8.79 درصد بوده که در مقایسه با نرخ 7.64 درصدی ماه ژوئن رشد 1.15 درصدی را نشان می‌دهد.

    برآورد متوسط اقتصاددانان مورد بررسی بلومبرگ افزایش تورم به سطح 8.16 درصدی بود. این در حالی است که هیچ‌کدام از اقتصاددانان تورم بالای 8.5 درصد را پیش‌بینی نکرده بود. قیمت‌ مواد غذایی نیز با رشد سالانه‌ 9.69 درصدی در ماه جولای مواجه شده در حالی که ماه گذشته قیمت مواد غذایی 6.63 درصد افزایش داشت.

    پس از کودتای ناموفق 15 جولای، مورات ستین‌کایا، رئیس بانک مرکزی ترکیه هشدار داد که تورم سالانه موقتا رشد چشمگیری خواهد داشت که در ادامه سال این روند معکوس خواهد شد.

    از زمان کودتا تاکنون، لیر ترکیه در برابر دلار افتی 4 درصدی را به ثبت رسانده که این موضوع باعث افزایش هزینه کالاهای وارداتی شده است. پیش‌بینی بانک مرکزی از تورم کل در سال جاری 7.5 درصد و در سال آینده 6 درصد بوده است. بانک مرکزی از سال 2012 هدف تورمی را 5 درصد تعیین کرده اما دولت در 5 سال اخیر در رسیدن به این هدف ناکام بوده است.

    شاخص تورم اصلی، که کالاهای پرنوسان نظیر موادغذایی و طلا را در نظر نمی‌گیرد در ماه جولای 8.70 درصد رشد داشته است. پس از انتشار آمار تورم،‌ لیر ترکیه افتی 0.5 درصدی را تجربه کرد تا هر دلار در معاملات امروز 3.006 لیر ارزش داشته باشد.

    برچسب ها