عصر خودرو

عقب‌نشینی سنگ‌آهن جهانی از بالاترین قیمت ۱۴ هفته اخیر

عصر بازار- در پی افت قیمت فولاد به دلیل کم‌شدن عرضه، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز چهارشنبه چین از بالاترین سطح ۱۴ هفته اخیر خود فاصله گرفت.

عقب‌نشینی سنگ‌آهن جهانی از بالاترین قیمت ۱۴ هفته اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، قدرت بازار فولاد چین، بزرگترین تولیدکننده دنیا، باعث رشد اخیر قیمت سنگ‌آهن شده؛ به طوری که قیمت هر تن از این ماده خام کارخانه‌های فولادسازی برای نخستین بار از ماه می به بالای 60 دلار رسید.

    موجودی بالای سنگ‌آهن در بنادر چین،‌ که نشان از کاهش تقاضا دارد،‌ به طور معمول روی قیمت این کالای اساسی فشار وارد می‌کند.

    ویوک دار، تحلیلگر بانک کامان‌ولث استرالیا اعلام کرد: «انحراف در این رابطه در ماه گذشته بسیار نگران‌کننده بوده است. آمار تولید و مبادلات تجاری نشان می‌دهد که بازار سنگ‌آهن با خطر عرضه مازاد مواجه است.»

    هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان با افتی 0.3 درصدی 482 یوآن (73 دلار) معامله شد. این قرارداد روز گذشته با ثبت قیمت 489 یوآنی بالاترین سطح خود را از 25 آوریل تجربه کرده بود.

    در بورس آتی شانگهای،‌ قیمت هر تن میلگرد نیز با افتی 0.2 درصدی به 2496 یوآن رسید.

    بر اساس آمار گروه مشاور استیل‌هوم، ذخایر سنگ‌آهن وارداتی در بنادر چین در روز جمعه به 106.05 میلیون تن رسید که بیشترین مقدار از دسامبر 2014 بوده است. موجودی انبارهای سنگ‌آهن در بنادر چین در سال جاری 14 درصد افزایش داشته است.

    عرضه کمتر فولاد،‌ به دلیل اختلال در مسیرهای حمل‌ونقل ناشی از وقوع سیل در شمال چین و همچنین بازرسی‌های زیست‌محیطی کارخانه‌های داخلی باعث تقویت قیمت فولاد و به تبع آن بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن شد.

    دار افزود: «با فروکش کردن این عوامل موقتی، ما انتظار داریم که قیمت سنگ‌آهن و فولاد چین در ماه‌های آینده تضعیف شود. کندی ساخت‌وساز مسکن چین نیز همچنین روی قیمت فولاد تاثیر گذاشته است.»

    با افزایش خطر عرضه مازاد، دار اعلام کرد قیمت هر تن سنگ‌آهن در نیمه‌دوم سال جاری احتمالا به مرز 45 دلار باز خواهد گشت. بر اساس آمار TSI، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز سه‌شنبه با رشدی 0.3 درصدی به 60.70 دلار رسید.

    برچسب ها