عصر خودرو

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا عنوان کرد

کمبود ابزارهای مالی معضل بخش کشاورزی

افزایش زمان معاملات آنلاین سکه هنوز قطعی نشده است

عصر بازار- مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران ضمن اشاره به اینکه حوزه کشاورزی از کمبود ابزارهای مالی رنج می‌برد، درباره افزایش زمان معاملات آنلاین سکه گفت که فعلا به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

کمبود ابزارهای مالی معضل بخش کشاورزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا ناصرپور درباره‌ استفاده از ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی ایران، اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌های مختلف کشاورزی در ایران از کمبود ابزارهای مالی رنج می‌برد و تاکنون این موضوع آسیب زیادی به صنعت کشاورزی زده و بخش‌های واقعی اقتصادِ کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

    وی ادامه داد: استفاده از ابزارهای مالی مدیریت ریسک قیمت و تامین مالی از جمله خدمات و سرویس‌هایی است که بازار سرمایه می‌تواند در اختیار صنعت کشاورزی قرار دهد. بورس کالا در این مورد همواره پیش‌رو بوده و تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است، امیدواریم در آینده اوضاع بهتر شود.

    مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اشاره به سیاست قیمت تضمینی، اظهار کرد: امسال سیاست قیمت تضمینی جو در کل کشور اجرا شد، البته این سیاست در سه استان تهران، کردستان و قزوین به صورت گواهی سپرده بود و در بقیه استان‌ها به صورت قیمت تضمینی در بازار فیزیکی صورت پذیرفت.

    ناصرپور افزود: محصول ذرت قرار است در استان‌های منتخبی مانند خوزستان، فارس و کرمانشاه به صورت گواهی سپرده عرضه شود. البته این محصولات چه به صورت گواهی سپرده و چه به صورت دادوستد در بازار فیزیکی عرضه شوند، در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی انجام می‌شوند.

    وی درباره صحبت‌های اخیر وزیر جهاد کشاورزی که گفته بود محصولات کشاورزی باید در بورس کالا عرضه شوند، ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر موضوع قیمت تضمینی در سایر حوزه‌ها این مبحث را مطرح کرد این جهت‌گیری وزیر در عرضه‌هایی که در این مدت در حوزه کشاورزی داشته‌ایم تاثیرگذار بوده است.

    مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران درباره‌ پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی و قیمت کشف شده در بورس برای محصولاتی مانند ذرت و جو توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: سال گذشته این پرداخت‌ها با مقداری تاخیر روبه‌رو بود، ولی سازمان برنامه و بودجه سعی کرد که این پرداخت‌ها هرچه زودتر انجام شود و در نهایت حجم قابل توجهی از مطالبات کشاورزان پرداخت شد. امسال مسوولان قول داده‌اند که این مبالغ به موقع تخصیص یابد.

    ناصرپور در مورد معاملات آنلاین سکه که به تازگی در بورس کالا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: استقبال نسبت به گذشته افزایش یافته است. آنلاین شدن معاملات سکه باعث شده که آربیتراژ قیمتی بین بازار نقدی سکه در خارج از بورس و بازار بورس که قبل از آنلاین شدن وجود داشت تا حدی از بین برود. در حال حاضر قیمت معاملات آنلاین سکه با قیمت بازار خارج از بورس تفاوت معناداری ندارد که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن دسترسی عموم مردم به بازار است.

    وی درباره احتمال افزایش زمان معاملات آنلاین سکه نیز گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در این مورد عدم مطابقت زمانی بین معاملات بورس و خارج از بورس است. پیگیری‌هایی برای این موضوع صورت گرفته است، شرکت مدیریت فناوری بورس در این مورد مقداری محدودیت دارد، اما در هر حال ما مذاکراتی انجام دادیم که اگر امکانش باشد ساعات معاملات بیشتر شود، ولی فعلا به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

    برچسب ها