عصر خودرو

رسانه‎های مهم اقتصادی خبر دادند؛

بورس عربستان در سراشیبی

عصر بازار- اخبار مربوط به کاهش ارزش بورس عربستان طی هفته های اخیر به تیتر رسانه های مهم اقتصادی جهان تبدیل شد.

بورس عربستان در سراشیبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رسانه های اقتصادی منطقه و جهان طی حداقل دو هفته گذشته از کاهش ارزش بورس عربستان خبر داده اند.

    پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی الحیات عربستان چاپ لندن اوائل هفته جاری گزارش داد که بازار بورس اوراق بهادار و سهام عربستان برای دومین هفته متوالی متحمل ضرری 14 میلیارد دلاری شد.

    این روند کاهشی از آغاز سال میلادی گذشته بارها گزارش شده است اما به نظر می رسد طی هفته های اخیر این روند افزایش یافته و احتمالا همچنان ادامه خواهد داشت.

    رویترز در هفته آخر ژوئیه (اوایل امرداد) از کاهش ارزش سهام شرکت های عربستانی خبر داد. ارزش سهام شرکت پتروشیمی سافکو به دنبال اعلام خبر کاهش 50 درصدی سود سه ماهه دوم سال 2016، در تاریخ 24 ژوئیه چهار دهم درصد کاهش یافت.

    رسانه های اقتصادی جهان در 25 ژوئیه (4 امرداد) نیز از کاهش ارزش سهام بانک های عربستان خبر دادند.

    بر اساس گزارش 26 ژوئیه رویترز، شاخص بورس این کشور به دلیل عملکرد ضعیف شرکت های سعودی در سه ماهه مربوطه، هفت دهم درصد سقوط کرد.

    بخشی از این کاهش ارزش بورس عربستان به شرکت های ساختمانی مربوط می شد. شرکت عبدالله عبد المحسنی الخدری و پسران پس از اعلام ضرر 43 میلیون و 340 هزار ریالی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، شاهد کاهش 3.1 دهم درصدی ارزش سهامش بود. دلیل این کاهش، رکود بخش مسکن در عربستان عنوان شده است.

    همین خبرگزاری در تاریخ 28 ژوئیه با اشاره به کاهش 6 دهم درصدی شاخص بورس عربستان اعلام کرد که کاهش 20 درصدی سود نقدی بانک تجارت ملی عربستان در نیم سال نخست سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته باعث شد که ارزش سهام این بانک به 2.9 دهم درصد کاهش یابد.

    ارزش سهام شرکت عبدالله العثیم نیز با یک و نیم درصد افت، کاهش 9.6دهم درصدی در سود سه ماهه اخیرا را رقم زد. از جمله دلایل این کاهش ارزش، افزایش بهای برق ناشی از تدابیر ریاضتی عنوان شده است.

    عربستان به دلیل کسری بودجه ای که کاهش بهای جهانی نفت خام عامل اصلی آن بوده، ناگزیر به ایجاد تغییراتی مهم در عرصه اقتصادی از جمله کاهش یارانه سوخت شده است.

    روند کاهشی ارزش شاخص بازار بورس عربستان به ماه ژوئیه محدود نماند. رویترز دیروز (سه شنبه) گزارش داد که کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی باعث شد که بورس های منطقه خلیج فارس با افت ارزش مواجه شوند. بر اساس این گزارش٬ سهام شرکت های پتروشیمی و بانک های عربستان به شدت کاهش یافت.

    رویترز افزود: ارزش سهام بیشتر شرکت های پترورشیمی نیز با ادامه روند کاهشی بهای نفت کاهش یافت.

    بر پایه گزارش رویترز، روز سه شنبه شاخص بورس عربستان در نتیجه کاهش یک و نیم درصدی ارزش سهام شرکت بیسیک اینداستریز و افت 2.7 دهم درصدی ارزش سهام بریتیش بانک عربستان، 1.2 دهم درصد پایین آمد.

    بلومبرگ نیز دیروز ضمن گزارش سقوط ارزش بورس بازارهای نوپا از جمله عربستان، عامل اصلی این پدیده را روند کاهشی بهای نفت دانست.

    بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، سقوط بازارهای بورس در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل وابستگی آن ها به درآمدهای نفتی، رابطه ای نزدیک با کاهش بهای جهانی این کالای راهبردی دارد.

    برچسب ها