عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد؛

حرکت به سمت یکسانی نرخ ارز با عرضه در شبکه بانکی

دلارهای خانگی راهی بانک ها می شود

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می گوید، خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد در بانک های کشور، یک گام به سمت یکسان سازی نرخ ارز است.

حرکت به سمت یکسانی نرخ ارز با عرضه در شبکه بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس آرگون روز چهارشنبه افزود: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور مجاز شده است ارز آزاد را خرید و فروش کند و از این طریق، صادر کننده ها می توانند ارز خود را به بانک ها عرضه و یا در شبکه بانکی سپرده گذاری کنند.

    بانک مرکزی سه روز گذشته (یکشنبه هفته جاری) دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
    وی با اشاره به اینکه این امر در راستای تک نرخی شدن ارز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: نرخ ارز یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی، نشان دهنده وضعیت اقتصادی هر کشور، شاخص مقایسه هر اقتصاد با اقتصاد دیگر دنیا است و تاثیر زیادی بر متغیرهای دیگر مثل اشتغال، تورم، واردات و صادرات دارد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و با افزایش صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی، ورود منابع ارزی به کشور، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز و همچنین کاهش جذابیت سفته بازی در این حوزه، امکان افزایش عرضه ارز در کشور فراهم شده است.

    ** جلوگیری از ویژه خواری با یکسان سازی نرخ ارز
    آرگون افزود: یکسان سازی نرخ ارز موجب افزایش شفافیت در نظام اقتصادی کشور خواهد شد و موجب می شود بی انضباطی های مالی کاهش پیدا کند. اگر ارز با یک نرخ منطقی تک نرخی و هر سال متناسب با نرخ تورم تعدیل شود، می تواند زمینه را برای افزایش صادرات و امکان رقابت کالاهای صادراتی با کالاهای وارداتی مهیا کند و همچنین از قاچاق کالا به کشور جلوگیری کند.
    این فعال بخش خصوصی معتقد است، مدیریت نرخ ارز می تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند و از این طریق تولیدکنندگان داخلی را مورد حمایت قرار دهد. ارز دو نرخی یا مبادله ای از ریشه های فساد اقتصادی در کشور است و یکسان سازی نرخ آن از ویژه خواری های اقتصادی پیش گیری و به واقعی شدن قیمت ها کمک می کند.

    ** ورود دلارهای خانگی به شبکه بانکی
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است، با توجه به ثبات و آرامشی که در فضای اقتصادی کشور ایجاد شده، شرایط برای انتقال دلارهای خانگی به سیستم بانکی فراهم شده است.
    آرگون می گوید، رقم قابل توجهی ارز در منازل نگهداری می شود که با عرضه ارز در شبکه بانکی شرایط برای سپرده گذاری این منابع در بانک های کشور مهیا شده است و این امر می تواند به کنترل بازار ارز و تسهیل در عرضه ارز کمک کند.

    **زمینه راه اندازی بازار مشتقه ارز فراهم شده است
    این فعال اقتصادی در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: هم اکنون شرایط برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی نیز فراهم شده است.
    آرگون افزود: در بنگاه های اقتصادی، یکی از ریسک های مهم ریسک ناشی از نرخ ارز است که می تواند جریان مالی بنگاه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و این از جمله دغدغه های فعالان بخش اقتصادی، سرمایه گذاران، دریافت کنندگان وام های ارزی، تولیدکنندگان و سایر اشخاص فعال در حوزه واردات و صادرات به شمار می رود.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اضافه کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته ، مدیریت ریسک ارز اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی به ابزاری نیاز دارند که بتواند ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد.
    آرگون گفت: بازار مشتقه ارزی محلی برای پوشش نرخ ارز است و می تواند کمک زیادی برای مدیریت ریسک آتی نرخ ارز داشته باشد و با شفاف تر کردن معاملات ارزی، موجب برطرف کردن دغدغه فعالان اقتصادی در ارتباط با نوسانات نرخ ارز شود.

    ** نرخ کنونی ارز بازار آزاد، نرخ متعادلی است
    آرگون نرخ کنونی ارز در بازار آزاد را نرخ معقول و متعادلی دانست و افزود: اگر بخواهیم نرخ پایین تری برای ارز مشخص کنیم، تقاضا برای ارز بیشتر می شود و اگر رقمی بالاتر از قیمت کنونی مشخص کنیم، متغیرهای دیگر اقتصادی مثل نرخ تورم از این تصمیم متاثر می شود.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد زمان اجرای تک نرخی شدن ارز گفت: در شرایط کنونی، به نظر می رسد یکسان سازی نرخ ارز در ابتدای نیمه دوم امسال امکانپذیر است.
    بر اساس این گزارش، بانک مرکزی سه روز گذشته (یکشنبه هفته جاری) دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
    بر اساس گزارش بانک مرکزی، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد.
    براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.
    ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز پنجشنبه گذشته در شهر مشهد در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی، خرید و فروش ارز در بانک ها بر اساس نرخ آزاد را گامی برای تحقق پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز اعلام کرده بود.
    وی در عین حال تاکید کرده بود نرخ ارز تا پایان سال یکسان سازی می شود.

    برچسب ها