عصر خودرو

فرصتهای اقتصادی دوران پسابرجام در ترکیه بررسی شد

عصر بازار- در همایشی با شرکت دهها تن از فعالان اقتصادی ترکیه ای و شرکت های ایرانی فعال در شهر ازمیر ترکیه، فرصتهای سرمایه گذاری و تجاری در دوران پسابرجام در ایران، بحث و بررسی شد.

فرصتهای اقتصادی دوران پسابرجام در ترکیه بررسی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این همایش در محل اتاق بازرگانی ازمیر، با همت اکرم دمیرتاش رئیس اتاق بازرگانی ازمیر و مشارکت محمد ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران و حمید زادبوم رایزن بازرگانی ایران در ترکیه در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ازمیر برگزار شد.
    کارآفرینان ترکیه ای از شهرهای ازمیر، اوشاک، آیدین، منه من و دیگر شهرهای منطقه صنعتی اژه در این همایش شرکت کردند.
    دمیرتاش طی سخنانی در این همایش با تاکید بر اهمیت روابط همه جانبه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه با ظرفیت های قابل توجه، گفت: مشارکت گسترده بازرگانان و کارآفرینان منطقه اژه در همایش گویای علاقه و ارتباطات گسترده منطقه اژه که ازمیر در مرکز آن قرار دارد، با ایران است.
    او با تقدیر و تشکر از تلاشهای سفیر ایران و رایزنی بازرگانی سفارت در تحکیم این روابط، گفت: روابط ایران و ترکیه به ویژه در دوره دولت آقای روحانی متحول شده است و توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برجام، فرصت های بسیار زیادی را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران ترکیه ای فراهم کرده است و اتاق بازرگانی ازمیر تلاش دارد زمینه مشارکت فعال شرکتهای ترکیه ای در منطقه اژه را در طرح های بزرگ زیرساختی فراهم کند.
    وی با اشاره به اینکه منطقه اژه از مهمترین مناطق صنعتی ترکیه بشمار می رود، گفت: این منطقه دارای ظرفیت هایی است که به راحتی می تواند به همه نیازهای وارداتی ایران اعم از کالا و خدمات پاسخ دهد.
    دمیرتاش پیشرفتهای اقتصادی ایران به رغم تحریم های سخت بین المللی را شایان تقدیر خواند و گفت: شرکتهای ترکیه ای تمایل زیادی به هم افزایی با شرکت های ایرانی در زمینه سرمایه گذاری ها و اجرای طرح های مشترک بطور متقابل در ایران و ترکیه و کشورهای ثالث دارند و آماده اند تجربیات خودرا در حوزه هایی که موفق بوده اند، به مخاطبان ایرانی خود منتقل کنند.
    او یکی از این زمینه ها را در صنعت گردشگری خواند و گفت: قرار است اواخر مهر ماه نشست اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو دی 8 در ازمیر برگزار شود و در قالب این نشست نیز با مخاطبان ایرانی خود گفت و گوهایی را خواهند داشت.
    دمیرتاش با اشاره به اینکه منطقه اژه بیش از سایر مناطق ترکیه، دارای مراودات اقتصادی و تجاری با ایران است، از آمادگی اتاق بازرگانی ازمیر برای تخصیص اتاقی در این اتاق به رایزنی بازرگانی ایران در ترکیه خبر داد. وی یادآور شد در ازمیر تاکنون فقط آمریکا چنین امتیازی را داشته است.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به ملاقات امروز خود با ارول آی یلدیز استاندار ازمیر گفت: جمهوری اسلامی ایران از اولین ساعات کودتای نافرجام، موضع گیری بسیار صریحی را از دولت و ملت ترکیه داشت و بر لزوم احترام به رای مردم تاکید کرده است.
    او با اشاره به اینکه دیگر زمان کودتاهای نظامی در منطقه به سر رسیده است، گفت: مردم حرف خود را از طریق رای می گویند و باید به آرای مردم احترام گذاشته شود.
    طاهریان با تبریک به مردم ترکیه که ایستادگی شجاعانه ای را در قبال کودتاگران نشان دادند، گفت: مردم با این حرکت از سلاح نوینی را در ترکیه رونمایی کردند که آن قدرت مردم بود.
    سفیر ایران با اشاره به اینکه تحولات اخیر دوره جدید و فصل نوینی را در همکاری های منطقه ای و روابط دوجانبه ایران و ترکیه می تواند رقم بزند، گفت: اکنون باید برای تحقق هدف 30 میلیارد دلاری تعیین شده از سوی روسای جمهوری دو کشور برای مبادلات تجاری فشرده شود.
    طاهریان افزود: در این راه نقش بخش های خصوصی و همکاری آنها تعیین کننده خواهد بود و همکاریهای ترکیه با ایران در دوران تحریم و شروع روابط بانکی با ایران در دوران پسافرجام برای اولین بار از سوی ترکیه، امتیازاتی است که نمی توان نادیده گرفت.
    زادبوم نیز با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه در سال 2015 میلادی، این موافقتنامه را گامی به سوی آزاد سازی تجارت بین دو کشور ارزیابی کرد و گفت: این هدف با توسعه دامنه موافقتنامه و افزایش فهرست کالاهای مشمول این تجارت میسر می شود و در این راستا قرار است به زودی نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه به ایران سفر کرده و در خصوص افزودن کالاهای جدید به این موافقتنامه گفت و گوهایی را داشته باشد.
    زادبوم شرط توسعه همکاریها را آشنایی زیاد از فرصت ها و ظرفیت های یکدیگر دانست و فعالان اقتصادی و تجاری ترکیه را برای مشارکت فعال تر در نمایشگاههای ایران و سفر به ایران دعوت کرد.
    در بخش پرسش و پاسخ این همایش نیز فعالان و کارآفرینان ترکیه ای سئوالاتی در خصوص سرمایه گذاری در ایران، اطلاعات تجاری بین دو کشور، روابط بانکی، نظام های پرداختی های پولی بین دو کشور، صادرات مواد پتروشیمی ایران به ترکیه، نیازمندیهای تجاری ایران، تعرفه های گمرکی و تشویق های ایران برای مشارکت در نمایشگاهها را مطرح کردند که زادبوم رایزن بازرگانی پاسخ لازم را ارائه کرد.
    نمایندگان شرکتهای ایرانی که در این همایش حضور داشتند نیز با اشاره به اینکه شمار زیادی از گردشگران ایرانی در سفر به ترکیه منطقه اژه را انتخاب می کنند و همچنین ارتباطات تجاری این منطقه با ایران و حضور شمار قابل توجه دانشجویان ایرانی در اژه، پیشنهاد تاسیس سرکنسولگری ایران در ازمیر شدند که سفیر ایران با اشاره به اینکه این موضوع از قبل نیز مطرح بوده است، قول پیگیری داد.
    سفیر ایران در قالب سفرهای استانی خود روز گذشته به منطقه اژه سفر کرده است.

    برچسب ها