عصر خودرو

دلار و سکه بالا رفتند

حذف موقعیت آربیتراژ ارز

عصر بازار- روز سه‌شنبه، روند کاهشی دلار قطع و اولین رشد این ارز در هفته جاری ثبت شد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی با ۱۰ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۴۵ تومان رسید. فعالان بازار، بالا رفتن نرخ حواله درهم، مقاومت در محدوده ۳ هزار و ۵۳۰ تومان، فقدان افت ارز با وجود بالا رفتن اونس جهانی و افزایش ارزش دلار در ترکیه را ۴ عاملی دانستند که به افزایش قیمت کمک کردند.

حذف موقعیت آربیتراژ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، روز سه‌شنبه ارزش دلار در دو کشور همسایه بالا بود؛ به همین دلیل، قیمت این ارز در بازار داخلی پایین نیامد تا موقعیت آربیتراژ ارز از میان برود. در واقع، بالا رفتن ارزش دلار در بازار داخلی موجب شد که معامله‌گران ارزی نتوانند ارز ارزان‌تر را از بازار تهران برای کسب سود به بازار کشور همسایه منتقل کنند. همسو با رشد قیمت دلار، روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 12هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 126 هزار تومان رسید. جدا از رشد قیمت دلار، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به قیمت هزار و 359 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر دیگر نیرویی بود که قیمت را افزایشی کرد.

     

    نشانه افزایشی آغازین

    در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 538 تومان آغاز کردکه افزایشی 3 تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز، زمانی که دلار در پاساژ افشار 3 هزار و 538 تومان قیمت خورد، در منطقه سبزه میدان برخی سکه‌بازان نرخ فروش دلار خود را 3 هزار و 536 تومان اعلام کردند. هدف آنها از اعلام فروش ارز با قیمت پایین‌تر این بود که مانع از رشد شاخص ارزی در روزی شوند که اونس در مسیر افزایشی قرار گرفته بود. هدف آنها از این تاکتیک آن بود که دامنه نوسان افزایشی در بازار سکه را از طریق افت دلار کنترل کنند. با این حال، معامله‌گران دلار پاساژ افشار به قیمت‌گذاری این دسته توجه چندانی نکردند و قیمت به افزایش خود ادامه داد. به گفته فعالان، معامله‌گران زمانی که مشاهده کردند دلار با وجود افزایش اونس دچار کاهش قیمت نشد، امید افزایشی بیشتری پیدا کردند. این موضوع موجب شد که تعداد زیادی از معامله‌گران سکه از موقعیت فروش ارزی خارج شوند و این اولین نشانه افزایشی بازار در روز سه‌شنبه بود. پس از افزایش ابتدای روز، در ادامه قیمت به سرعت وارد محدوده 3 هزار و 540 تومان شد و توانست تا میانه این محدوده پیشروی کند. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 545 تومان بود که افزایشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این افزایش موجب شد که روند کاهشی این ارز قطع شود و دلار پس از یک روز غیبت به محدوده 3 هزار و 540 تومان بازگردد. دومین عاملی که در افزایش قیمت موثر بود، همین مقاومت دلار در برابر خروج از محدوده 3 هزار و 530 تومان بود. به عنوان مثال، دلار در روز دوشنبه به زیر محدوده یاد شده رفت، ولی به سرعت با افزایش خریدهای ارزی به این محدوده بازگشت. روز سه‌شنبه، همسو با رشد قیمت دلار، یورو نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 965 تومان رسید.

    علامت افزایشی همسایه

    روز سه‌شنبه، بالا رفتن ارزش دلار در ترکیه نیروی دیگری بود که قیمت این ارز را در بازار داخلی تحریک کرد. در چهارمین روز هفته، برخی معامله‌گران خبر از این می‌دادند که ارزش دلار در استانبول ترکیه بالا رفته و خرید ارزی در آن منطقه زیاد شده است. حتی برخی معامله‌گران اشاره کردند که دلار در آن منطقه با قیمت حدود 3 هزار و 565 تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان، اعلام چنین اخبار وجو سازی پیرامون آن موجب می‌شد که قیمت این ارز در بازار داخلی در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان دهد. همسو با این موضوع، روز گذشته، نرخ حواله درهم نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با عبور از محدوده 970 تومان به قیمت 972 تومان رسید. به این ترتیب، علامت درهم دومین عاملی بود که از کشورهای همسایه قیمت را در بازار داخلی تحریک کرد. نرخ حواله درهم و دلار معمولا با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

     

    تغییر مسیر سکه

    سکه تمام بهار آزادی که روز دوشنبه با 3 هزار تومان کاهش و با رسیدن به قیمت یک میلیون و 114 هزار تومان، از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان فاصله گرفته بود، روز سه‌شنبه بازار را غافلگیر کرد. در چهارمین روز هفته، سکه نه‌تنها از کانال یک میلیون و 120 هزار تومان عبور کرد، بلکه با افزایش 12 هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و 126 هزار تومان بالا رفت. امری که موجب شد فاصله آن با کانال بالاتر تنها به 4 هزار تومان برسد. افزایش قیمت سکه در روز سه‌شنبه ناشی از رشد همزمان بهای اونس و دلار بود.

    برچسب ها