عصر خودرو

کارشناس بازار فولاد مطرح کرد؛

روند نزولی قیمت اسلب همسو با ارزانی ورق فولاد

عصر بازار: نگاهی به روند قیمت اسلب به عنوان ماده اولیه تولید ورق های فولادی نشان می دهد علاوه بر اینکه قیمت اسلب طی ماه های گذشته در بورس کالای ایران همراه با قیمت ورق کاهش یافته، بلکه میزان این افت بیشتر از قیمت ورق بوده است.

روند نزولی قیمت اسلب همسو با ارزانی ورق فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، احسان باقری، کارشناس و فعال بازار فولاد با بیان مطلب فوق گفت: بررسی روند قیمت انواع ورق فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران از زمستان سال گذشته تاکنون بیانگر آن است که از دی ماه تا اردیبهشت امسال قیمت انواع ورق تولیدی این شرکت تقریبا ثابت و با کاهشی جزیی در معاملات روبه رو شده است. اما از اواخر اردیبهشت ماه روند نزولی قیمت ورق آغاز شده که اوج این کاهش از 16 تیر ماه به بعد رخ داده است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، از 16 تیر ماه که قیمت انواع ورق فولاد در سراشیبی قیمت قرار گرفته، بیشترین افت قیمت به ورق گرم B اختصاص داشته است به طوریکه متوسط قیمت این محصول از 1550 تومان 16 تیر به 1410 تومان رسیده که به این ترتیب ورق گرم B فولاد مبارکه با کاهش 9 درصد روبه رو شده است. قیمت ورق گرم C از 1568 تومان به 1435 تومان کاهش یافته که افت 8 درصدی را نشان می دهد. همچنین ورق سرد B با افت 8 درصدی از 1903 تومان به 1750 تومان رسیده و ورق قلع اندود نیز با کاهش 5 درصدی از 2772 تومان به ازای هر کیلو به 2630 تومان کاهش یافته است. در پایان نیز قیمت ورق گالوانیزه از قیمت 2122 تومان 16 تیر به 1975 تومان در حال حاضر رسیده که افت 6 درصدی را تجربه کرده است.

    باقری اظهار کرد: البته این روند در معاملات دو هفته گذشته شدت گرفت به طوریکه قیمت ورق گرم Bو C مبارکه 16 درصد، ورق گالوانیزه G و قلع اندود 10 درصد و ورق سرد B 13 درصد کاهش داشته است.

    این فعال بازار فولاد به قیمت اسلب اشاره کرد و گفت: اما برخلاف افت قیمت ورق که تنها به حدود دو ماه اخیر مربوط می شود، نمودار معاملات بورس کالا نشان می دهد که قیمت اسلب از دی ماه سال گذشته در روندی نزولی قرار گرفته و تا به امروز 12 درصدکاهش قیمت را تجربه کرده است.

    وی افزود: متوسط قیمت پایه اسلب در بهمن سال گذشته 4 درصد کاهش، در اسفند 2 درصد رشد، در فروردین 2 درصد کاهش، در اردیبهشت 2 درصد کاهش، در تیر ماه یک درصد رشد و در مرداد ماه 6 درصد کاهش یافته است. در واقع متوسط قیمت پایه هر کیلو اسلب در دی ماه سال 93 از 1467 تومان به 1294 تومان در مرداد امسال رسیده است که این به معنای افت نزدیک به 12 درصدی قیمت اسلب است.

    باقری تصریح کرد: اما نکته قابل توجه معاملات اسلب در بورس کالا به دو هفته گذشته برمی گردد. جایی که فولاد هرمزگان در روز 19 مرداد ماه قیمت پایه اسلب خود را از 1330 تومان به 1120 تومان در تالار معاملات کاهش می دهد که این کاهش به معنای افت 16 درصدی قیمت اسلب در یک روز است. همچنین فولاد خوزستان نیز در روز 21 مرداد قیمت پایه محصولش را از 1375 تومان به 1202 تومان کاهش می دهد که محصول این شرکت نیز با افت 12 درصدی قیمت روبه رو شده است.

    این کارشناس در پایان گفت: کاهش قیمت اسلب طی ماه های اخیر به میزان 12 درصد در مقابل افت حدود 8 درصدی قیمت ورق فولاد، روندی کاملا منطقی را نشان می دهد که مهم ترین دلایل این کاهش قیمت نیز به رکود حاکم بر اقتصاد و کاهش میزان مصرف این مواد مربوط می شود.

    برچسب ها