عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

پایان واسطه گری با شفافیت آماری از طریق بورس کالا

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه و معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا می تواند واسطه های این حوزه را کاهش دهد، همچنین به دلیل شفافیتی که بر تابلوی بورس وجود دارد، روند بازار و قیمت ها برای فعالان بازار مشخص می شود.

پایان واسطه گری با شفافیت آماری از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، سیدراضی نوری در خصوص دستور وزیر کشاورزی برای عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالا گفت: سال گذشته معاملات جو و ذرت به شیوه قیمت تضمینی در بورس کالا انجام شد و با وجود اینکه طرح قیمت تضمینی برای نخستین بار اجرایی می شد، اما نتیجه آن قبل قبول بود.

    نوری اظهار داشت: اصلی ترین مزیت اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا این است که کشاورزان به حجم قابل توجهی از وجه محصولاتشان در مدت زمان کوتاهی پس از انجام معامله می رسند البته در بخش پرداخت مابه التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی تاخیر زیادی وجود داشته که این موضوع به دولت برمی گردد.

    وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر دولت مابه التفاوت نرخ را سریع تر به کشاورزان پرداخت کند، رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا با سرعت بیشتری پیش می رود و به جز فرهنگ سازی و آشنایی فعالان بخش کشاورزی با مزیت های بورس، دیگر مانعی برای شفاف شدن معاملات محصولات کشاورزی از طریق بورس باقی نمی ماند.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه افزود: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران باید به شیوه ای انجام شود که معاملات این حوزه را تسهیل کرده و مشکلات فعلی از جمله تامین نیاز تولیدکنندگان و پرداخت وجوه را به حداقل برساند؛ از این رو توسعه معاملات کشاورزی در بورس کالا نیازمند حمایت های دستگاه های مختلف و نظارت بر روند معاملات است.

    به گفته وی، عرضه و معاملات محصولات کشاورزی در بورس می تواند واسطه های این حوزه را کاهش دهد، همچنین به دلیل شفافیتی که بر تابلوی بورس وجود دارد، روند بازار و قیمت ها برای فعالان بازار مشخص می شود.

    نوری درپایان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید با همکاری بورس کالا، شرایطی را مهیا کنند تا رویکرد جدید یعنی عبور از معاملات سنتی به شیوه ای جدید به نفع کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تمام شود و از معاملاتی با واسطه گری های زیاد به شفافیت آماری برسیم.

    برچسب ها