عصر خودرو

افزایش قیمت دلار در کوتاه‌مدت;

سه سناریو دلار با ورود بانک‌ها به بازار

عصر بازار- یک کارشناس بازارپول معتقد است: قیمت دلار در ۳۵۰۰ تومان به تعادل رسیده، اما با ورود بانک‌ها به بازار ارز قطعاً از نظر روانی قیمت دلار بالاتر خواهد رفت، اما عرضه و تقاضا تغییر چندانی نمی‌کند و حتی ممکن است که قدری تقاضا نیز کاهش پیدا کند.

سه سناریو دلار با ورود بانک‌ها به بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، امیر خدیوی درباره ورود بانک‌ها به بازار ارز اظهارکرد: این اقدام نرخ ارز را به سمت منطقی سوق می‌دهد، اکنون نرخ منطقی دلار سه هزار و 500 تومان است که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار معامله می‌شود. در گذشته یک سری از عرضه‌ها در بانک انجام می‌شد و به همان مقدار نیز تقاضا از بانک با قیمت ارز مبادله‌ای تامین می‌شد. اکنون همان عرضه‌ها با قیمت ارز آزاد در بانک انجام می‌شود، اما این بار مقدار کمتری از بانک تقاضا صورت می‌گیرد.

    او افزود: به دلیل اینکه تغییر و تحولی در سیستم تزریق دلار به وجود آمده است، این موضوع در کوتاه‌مدت قطعاً تاثیری صعودی در بازار خواهد گذاشت، اما اینکه شیب این قضیه در کوتاه‌مدت کاهش پیدا می‌کند هم دور از ذهن نیست، یعنی به هیج عنوان با همان شیبی که در کوتاه‌مدت افزایش قیمت خواهیم داشت، در طولانی‌مدت افزایش قیمت نخواهیم داشت.

    خدیوی ضمن بیان اینکه این اقدام در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده است، گفت: احتمالاً تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده‌اند تا به این ترتیب عرضه دلار با نرخی میان نرخ بازار و نرخی که اکنون در سایت بانک مرکزی وجود دارد انجام شود.

    این کارشناس بازار طلا و ارز ضمن بیان اینکه حتی نرخ ارز در بازار نیز منطقی نیست، گفت: از نظر من هر چقدر ارز تک‌نرخی گران‌تر باشد بهتر است، حتی این نرخ باید به بالای چهار هزار تومان برسد.

    خدیوی افزود: از دو وجه می‌توان به مساله نرخ ارز نگاه کرد. اولین حالت این است که مانند تمام کالاها عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم، در این صورت با توجه به عرضه و تقاضای امروزه بازار، نرخ 3500 تومان نرخ مناسبی است. همچنین باید این موضوع را یادآور شویم که امروزه در بازار ارز تنها دو گروه از فعالین، یعنی دلالان و بازرگانان وجود دارند و جای یک گروه یعنی افرادی که دلار را به عنوان پناهگاه امن و جایگاهی‌ که می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند خالی است. بنابراین با توجه به وجود این دو گروه، عرضه و تقاضا با نرخ 3500 تومان به یک تعادلی رسیده است.

    او در ادامه بیان کرد: اما در خصوص دلار در تمام دنیا وجهه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که به وسیله دلار محبت و علاقه را خریداری می‌کنند، به این صورت که نرخ دلار را ارزان می‌کنند تا مردم از دولت راضی باشند، مانند کشور خودمان. در چین بر خلاف کشور ما به صورت کاذب ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند تا قدرت صادراتیشان بالا رود.

    خدیوی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان و با توجه به اینکه آمار بیکاری در کشور بالاست، تورم کنترل‌شده است و از طرفی بازارهای هدف خوبی در اطراف کشورمان وجود دارد، دولت باید ارزش پول ملی را کاهش و قیمت دلار را افزایش دهد تا خیلی راحت‌تر بتوانیم بازارهای کشورهای همسایه را فتح کنیم.

    این کارشناس بازار طلا و ارز در ادامه بیان کرد: چیزی که اکنون وجود دارد این است که قیمت دلار در 3500 تومان به تعادل رسیده، اما با ورود بانک‌ها به بازار ارز قطعاً از نظر روانی قیمت دلار بالاتر خواهد رفت، اما عرضه و تقاضا تغییر چندانی نمی‌کند و حتی ممکن است که قدری تقاضا نیز کاهش پیدا کند.

    او افزود: در گذشته بانک مقدار مشخصی دلار با قیمت دولتی را دریافت می‌کرد و همان مقدار را با همان قیمت مبادله‌ای به صنعتگر یا بازرگان می‌فروخت، اما اکنون همان مقدار با نرخ مبادله‌ای به بانک داده می‌شود اما ممکن است که برای بازرگان صرف نداشته باشد که همان مقدار را با نرخ بازار بخرد و به این ترتیب قطعاً این قضیه برای برخی از تاجران به صرفه نخواهد بود و به همین خاطر دلار را خریداری نمی‌کنند.

    او تصریح کرد: اما چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد این است که تحت تاثیر این خبر، قیمت دلار مقداری افزایش پیدا می‌کند و آن هم به این خاطر است که نشان می‌دهند رویکرد دولت رویکردی است که دلار گران را می‌پسندد.

    برچسب ها