عصر خودرو

شورای عالی امنیت ملی با اکتشاف نفت در خزر موافقت کرد

عصر بازار- یک مقام مسئول در شرکت نفت، اعلام کرد: شورای عالی امنیت ملی کشور مجوز آغاز دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر را صادر کرد.

شورای عالی امنیت ملی با اکتشاف نفت در خزر موافقت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، فرهنگ خطیبی با اشاره به پایان عملیات جابه جایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر به منظور استقرار در موقعیت جدید حفاری اکتشافی در دریای خزر، گفت: حفاری در آب‌های عمیق مقوله‌ای است که با توجه به شرایط ویژه‌ محیطی عملیات، تفاوت چشمگیری با حفاری در خشکی و آب‌های کم‌عمق دارد.

    سرپرست شرکت نفت خزر با اعلام اینکه آغاز دور جدید فعالیت‌های حفاری در دریای خزر، مستلزم ابلاغ از سوی وزیر نفت است، تصریح کرد: علاوه بر این تاکنون مجوز این عملیات از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور صادر شده است.

    به گفته این مقام مسئول، بر اساس بند یک سند راهبردی اکتشاف منابع نفت و گاز وزارت نفت، تکمیل مراحل اکتشافی به منظور شناخت منطقه عمومی خزر جنوبی در برنامه ششم توسعه در مناطق بالاتر تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه جدی قرار دارد.

    شرکت نفت ایران در دوران پسا تحریم به دنبال توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز دریای خزر بوده به طوری‌که دست کم اکتشاف و توسعه سه بلوک جدید اکتشافی و توسعه‌ای شامل بلوک‌های 24، 26 و 29 و بلوک سردار جنگل به منظور حفاری اکتشافی و توسعه در آب‌های عمیق دریای خزر به عنوان فرصت‌های جدید سرمایه گذاری به شرکت‌های بزرگ نفتی جهان معرفی شده است.

    اردیبهشت 1391 صنعت نفت ایران برای اولین بار موفق به کشف نفت در دریای خزر شد. میدان سردار جنگل حاوی 2 میلیارد بشکه نفت خام درجا است که حداقل 500 میلیون بشکه از آن قابل استحصال است.

    براساس اعلام مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

    برآوردهای اولیه حاکی از آن است که در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

    برچسب ها