عصر خودرو

بررسی پنج عامل موثر بر قیمت ها در ماه های آینده؛

چشم انداز بازار نفت همچنان برفکی است

عصر بازار- روند کاهش قیمت نفت که از دو ماه پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد که از دید کارشناسان، افزایش عرضه عامل اصلی کاهش قیمت هاست، البته عوامل جدیدی نیز بوجود آمده اند که بر قیمت ها فشار وارد کرده و سبب شده اند نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از قیمت ها در ماه های آینده را کاهش دهند در ادامه ۵ عامل فشار بر قیمت نفت بررسی شده است.

چشم انداز بازار نفت همچنان برفکی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  بهای نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 42 دلار و 40 دلار در هر بشکه قرار دارد و با توجه به تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داده و رویدادهایی که پیش بینی شده در آینده مشاهده شود، برخی تحلیلگران که پیش بینی کرده بودند قیمت ها کاهش می یابد می گویند این روند فعلا متوقف نخواهد شد.

    رشد عرضه و افزایش کند تقاضا، نخستین عامل فشار بر قیمت نفت است که سبب شده ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ مصرف کننده این ماده خام افزایش یابد. میزان ذخیره فرآورده های نفتی نیز به شدت افزایش یافته و این بدان معناست که در ماه های آینده تقاضا برای نفت خام نمی تواند خیلی رشد کند.

    نکته مهمی که برای پیش بینی قیمت ها طی ماه های آینده باید مورد توجه قرار گیرد این است که فصل اوج مصرف در آمریکا و اروپا رو به پایان است و پالایشگاه ها به تدریج وارد فاز تعمیر و نگهداری می شود در نتیجه از تقاضای آنها برای نفت کاسته می شود. اگرچه این فاز زودگذر است اما واقعیت این است که تقاضای جهانی برای نفت طی ماه های آینده خیلی رشد نمی کند.

    کاهش تقاضا برای بنزین، در تغییر قیمت این فرآورده در آمریکا مشهود است. قیمت هر گالون بنزین در آمریکا اکنون 2.13 دلار است در حالی که سال پیش در این زمان، قیمت ها در سطح 2.66 دلار در نوسان بود.

    عامل دوم این است که روند ذخیره سازی نفت در چین رو به پایان است. چین پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و پایان یافتن فرایند ذخیره سازی نفت در این کشور به معنای کاهش تقاضاست.

    تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند می گویند، افق بازار نفت امیدبخش نیست زیرا مازاد عرضه افزایش خواهد یافت. در واقع پیشتر تصور می شد در تابستان مصرف بنزین به شدت افزایش خواهد یافت و اختلال در عرضه نفت کانادا، نیجریه، لیبی و چین ادامه پیدا می کند اما هیچیک از این دو پیش بینی رخ نداده است. رفع شدن اختلال عرضه نفت از کشورهای یاد شده در آینده نزدیک، سومین عامل کاهش قیمت نفت است.

    چهارمین عامل، ارزان فروشی نفت از سوی عربستان است. ابتدای این هفته، عربستان که پیش بینی می کند از تقاضا برای نفت کاسته می شود، قیمت نفت سبک خود برای تحویل در ماه سپتامبر به مشتری های آسیایی را 1.3 دلار کاهش داد. در ماه اکتبر یک میلیون بشکه نفت از تقاضای نفت پالایشگاه های آسیایی کاسته می شود.

    عامل پنجم افزایش تولید نفت اوپک است. این سازمان احتمالا در ماه گذشته میلادی 33.4 میلیون بشکه نفت تولید کرده که بی سابقه است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها