عصر خودرو

طرح جدید بانک مرکزی چه تاثیری بر صادرات می گذارد؟

عصر بازار- یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید:«مجوز خرید و فروش ارز توسط بانکها که بانک مرکزی امکان آن را فراهم کرد،ریسک صادرات را کاهش و قدرت چانه زنی صادر کننده را افزایش می دهد.»

طرح جدید بانک مرکزی چه تاثیری بر صادرات می گذارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت:« با توجه به قولی که رییس کل بانک مرکزی در خصوص تک نرخی شدن ارز داده، لازم است مقدماتی کار تا به هدف فراهم شود. یکی از این مقدمات این است که بانک ها مثل تمام دنیا بتوانندبه فعالیتی که در حیطه و وظایف و اختیارتشان است، عمل کنند که البته هنوز به دلیل مشکلات ناشی از نقل وانتقال ارز ، ادامه تحریم ها و سو مدیریت های گذشته این امکان از آن ها گرفته شده است. »

    وی افزود:«‌ در گذشته بانک ها فقط مجاز به خرید و فروش ارز مبادلاتی بودند. البته در این رابطه هم اجازه خرید و فروش به هر میزانی نبودند. از آنجا که یکی از ابزار های مهم مراودات تجاری خرید و فروش ارز است،لذا تنظیم بازار ارز هم باید در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. »

    لاهوتی تصریح کرد:« به نظر می رسد با توجه به آزادسازی منابع ارزی کشور و شرایط بهتری که در پسابرجام برای کشور رقم خورده، افزایش فروش نفت و همچنین رشد سرمایه گذاری خارجی، یکی از الزامات تک نرخی شدن ارز  همین امکان خرید و فروش ارز در بانک ها  است . »

    وی با اشاره به تاثیر این طرح در صادرات کالا خاطرنشان کرد:« اگر شرایط بانکی به شرایط عادی بازگردد و مشکل نقل و انتقال پول که هم اکنون وجود دارد، برداشته شود، چنانچه صادر کننده بتواند وجوهش را در حساب خودش به صورت ال سی و یا از طریق حواله نفتی دریافت کرده و آن ارز را به سیستم بانکی متناسب با نیازش به قیمت های بازار آزاد بفروشد،هزینه صادرات کاهش پیدا می کند.»

    لاهوتی عنوان کرد:«همچنین ریسک صادرات نیز کاهش پیدا می کند و قدرت چانه زنی صادر کننده را افزایش می دهد. »

    وی خاطرنشان کرد:«‌ چند مقدمه و فاکتور برای تک نرخی شدن ارز وجود دارد؛ نکات دیگری که می توان به آن توجه کرد کاهش تخصیص نرخ ارز مبادله به کالاهای وارداتی است که این  موضوع نیز در دستور کار سازمان توسعه و تجارت قرار دارد و به مرور ردیف هایی که تخصیص پیدا می کند  حذف می شود. »

    لاهوتی گفت:«‌ تمام این موارد شرایط را به سمت تک نرخی شدن ارز می برد. البته نکته ای که قابل توجه است و بانک مرکزی نیز به همین آن را به تاخیر انداخته، تامین منابع ارزیست که بتواند ارز را به صورت شناور مدیریت کند تا نرخ ارز دچار نوسانات و تکانه های شدید نشود. »

    برچسب ها