عصر خودرو

افزایش ۵ درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن در چادرملو

عصر بازار- در چهار ماهه نخست امسال بالغ بر ۳.۶ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد و نسبت به برنامه پیش بینی شده بالغ بر ۱۲ درصد بیشتر بود.

افزایش ۵ درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن در چادرملو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، سیدمحمد ابریشمی مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر گفت: افزایش تولید کنسانتره در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن طی همین مدت 9 درصد کمتر از پیش بینی برنامه بود و این نکته مثبت در عملکرد به دلیل عیار بالای سنگ آهن استخراجی و عملکرد بهتر تجهیزات بود.
    وی تاکید کرد: براساس معیارهای جهانی ملاک عملکرد یک معدن، استخراج سنگ آهن نیست بلکه میزان تولید کنسانتره است که عملکرد یک واحد را نشان می دهد.
    ابریشمی با اشاره به اینکه تولید در هر سال براساس برنامه های پیش بینی شده انجام می شود و در واقع برای پیش بینی میزان تولید شرایط مختلفی از جمله وضعیت خطوط باید در نظر گرفته شود، گفت: خوشبختانه تا پایان تیر ماه 12 درصد از برنامه پیش بینی شده جلوتر بوده ایم. براساس برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان تیر ماه از مصرف 4 میلیون و 960 هزار تن سنگ آهن 3 میلیون و 200 هزار تن کنسانتره تولید می کردیم در حالی که موفق شدیم با استخراج 4 میلیون و 460 هزارتن سنگ آهن 3 میلیون 600 هزار تن کنسانتره تولید کنیم. در حقیقت با افزایش راندمان تولید ارزش افزوده در محصول را ارتقاء دادیم یا به عبارتی بازیافت برآوردی 68 به 72 درصد وزنی افزایش یافت.
    مدیر مجتمع معدنی چادرملو تاکید کرد: تولید سنگ آهن به تنهایی نمی تواند معیاری برای سنجش عملکرد واحدها باشد زیرا در صورتی که عیار سنگ آهن بالا باشد، میزان کمتری استخراج می شود اما در ازای آن تولید کنسانتره افزایش می یابد. همچنین عکس این موضوع نیز وجود دارد اینکه در صورت کم بودن عیار باید سنگ آهن بیشتری برای تولید کنسانتره استخراج شود که این امر موجب افزایش هزینه و انرژی عوامل تولید می شود. به عبارتی مهمترین معیار مقایسه معادن سنگ آهن مقایسه میزان بازیافت آهن (Fe – Recovery) است که در معدن چادرملو بالغ بر 85 درصد است.
    ابریشمی درباره بازگشت رونق به بازار سنگ آهن نیز افزود: در بعد داخلی بازگشت رونق به بازار به میزان زیادی بستگی به سیاست های اقتصادی دولت دارد. باید منتظر ماند و دید دولت تا چه اندازه می تواند فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز را رونق دهد. متاسفانه تا به امروز بازار نتوانسته از رکود خارج شود اما امیدوار هستیم با کاهش بهره بانکی وضعیت کمی بهتر شده و سرمایه ها وارد بازار شوند. از جنبه تاثیر عوامل خارجی هم رفتار اقتصادی کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده سنگ آهن و فولاد از جمله چین بسیار نقش آفرین است و تصور می شود تا سال 2017 رشد مصرف با شیب ملایمی ادامه یابد.

    برچسب ها