عصر خودرو

ارزیابی فعالان بخش خصوصی صنعت نفت و گاز از آتش سوزی پتروشیمی‌ها

عصر بازار-در یک ماه گذشته چند مورد آتش سوزی در پتروشیمی‌ها رخ داد که کارشناسان و فعالان صنعت نفت و گاز داخلی دلایل مختلفی از جمله عدم توجه لازم به نکات ایمنی و استاندارهای لازم را برای آن عنوان می‌کنند.

ارزیابی فعالان بخش خصوصی صنعت نفت و گاز از آتش سوزی پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایسنا،  در تعطیلات عید فطر بود که پتروشیمی بوعلی دچار آتش سوزی شد، آتش سوزی که به عنوان بزرگترین حادثه آتش سوزی صنعت پتروشیمی ایران نام گرفت. اما حادثه بعدی حدود دو هفته بعد در استان لرستان خط اتلین غرب دچار آسیب شد و آتش گرفت. 

    حادثه بعدی هم عصر جمعه - هشتم مرداد - برای پتروشیمی بیستون رخ داد و یکی از مخازن ذخیره سازی پتروشیمی بیستون آتش گرفت که البته ظرف چند ساعت خاموش شد و چندان به طول نینجامید.  

    همچنین شنبه – نهم مرداد -  در جریان تعمیر واحد پارازایلن در مجتمع پتروشیمی بوعلی این واحد بار دیگر دچار آتش‌سوزی محدودی شد، البته این مرتبه آتش سوزی مصدومیت عده‌ای را هم به دنبال داشت.

    بعد از آن چند آتش سوزی‌ این سوال مطرح است که چرا صنعت پتروشیمی که رعایت نکات استاندارد و ایمنی اهمیت بسیاری در آن دارد، در مدت اخیر با چنین حوادثی روبه رو شده است. 

    حمیدرضا صالحی – نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران - معتقد است که برای پیشگیری حوادث آتش سوزی در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری، بهبود کنترل کیفیت، بازرسی‌های دوره‌ای، افزایش تست‌های آزمایشگاهی در کنار بهره‌گیری از تجهیزات روز دنیا از مهمترین ملزومات است.

    صالحی همچنین معتقد است: برای جلوگیری چنین حوادثی رعایت زون‌های استاندارد نفت و گاز از جمله استانداردهای حریق و تعیین ارزیابی بسیار حائز اهمیت است و موجب کاهش خطرات خواهد شد.

    وی همچنین تقویت نظام صنعت نفت و گاز و توجه ویژه به آزمایش‌های ضد انفجار که به عنوان تست‌های اتک شناخته می‌شود را از الزامات صنایع پتروشیمی می‌داند. به گفته صالحی در چنین محیط‌هایی حتی اگر چراغ ضد انفجار به درستی تست نشده و در محلی که به گاز آلوده است منطبق نشده باشد، منجر به انفجار خواهد شد.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت که وزارت نفت پیش از این به دلیل تحریم‌ها امکان تقویت تجهیزات استاندارد پتروشیمی‌ها را پیدا نکرده است، اما از حدود دو سال پیش و به ویژه پس از برجام همکاری‌های مثبتی بین آزمایشگاه‌های داخلی و آزمایشگاه‌های مجهز دنیا انجام شد.

    اما مهدی شریفی نیک نفس – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی – درباره حوادث اخیر در پتروشیمی‌ها عنوان می‌کند که چنین حوادثی خسارت‌های زیادی ایجاد  کرده و باعث تخلیه مخازن و سوختن حجم زیادی از نفت می‌شود. 

    به گفته شریفی نیک نفس HSE، نگهداری و تعمیرات قطعات پتروشیمی های نیازمند یک نگاه ویژه است، چرا پتروشیمی‌ها سرمایه هستند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره خسارت  آتش سوزی‌های اخیر در پتروشیمی‌ها از جمله ماهشهر و بیستون گفت که خسارت های این آتش سوزی تنها شامل لحظه آتش گرفتن و صدمه دیدن قطعات نیست، چرا که به گفته وی  تجهیزات پتروشیمی در بازار به صورت روزانه وجود ندارد و حتی ساختن و سفارش دادن بعضی از قطعات به یک سال زمان نیاز دارد و این وقفه هم باعث می شود که بازارهای پتروشیمی دچار مشکل شود.

    به گفته شریفی نیک نفس سهل انگاری باعث بروز این اتفاق ها شده است و دستورالعمل ها باید جدی‌تر اجرایی شود.

    برچسب ها