عصر خودرو

در گفت‌و گو با مسوولان بررسی شد؛

ابزارهای تامین مالی بورس کالا، راهکاری برای خروج صنایع از رکود

عصر بازار- طراحی و تنوع بخشی ابزارهای تأمین مالی از ضرورت های بازار سرمایه است که بورس کالا، سازوکار و بستر مناسبی برای فعالان صنعت و سرمایه گذاران فراهم کرده که این رویداد به مرور زمان در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ابزارهای تامین مالی بورس کالا، راهکاری برای خروج صنایع از رکود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیرعامل تامین سرمایه امین در این باره گفت: یکی از مهم ترین عوامل رکود در صنایع به بحث تامین مالی برمی گردد، به همین دلیل شاهد تاکید دولت بر توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه هستیم.

    سنگینیان افزود: در گذشته بودجه عمومی دولت و منابع داخلی بنگاه‌ها به خوبی می‌توانست تامین کننده نقدینگی صنایع باشد، اما در حال حاضر قدرت گذشته وجود نداشته و منابع تامین مالی بسیار محدود شده‌اند. طبیعتا وقتی بودجه دولت محدود شود و از طرف دیگر بانکها توان تامین مالی را نداشته باشند باید دنبال مسیرهای دیگر برای تامین مالی باشیم از همین رو شاهد تلاش دولت برای فعال کردن بازار سرمایه و مشخصا بازار بدهی به عنوان منابع تامین مالی جایگزین هستیم.

    رئیس کمیسون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: در مجموع تامین مالی بازار بدهی برای شرکت ها نسبت به تامین مالی بانک ها هزینه کمتری را در بردارد و یکی از ویژگی‌های بازار بدهی این است که از نرخ بازار هم پیروی میکند. برای مثال ممکن است در سال 1394 این تامین مالی 23 درصد بوده باشد، این در حالی است که در حال حاضر شاهدیم نرخ تامین مالی زیر 20 درصد است، بنابراین توجیه اقتصادی نیز دارد.

    سنگینان در رابطه با برنامه تامین مالی تامین سرمایه امین‌ اظهار کرد: در حال حاضر چندین طرح را در دست اجرا داریم که در حوزه بورس کالا مرحله دوم انتشار اوراق سلف ذوب آهن اصفهان که به ارزش 150 میلیارد تومان در دست اجراست که در صورت مجوز هیئت پذیرش بورس کالا منتشر می‌شود.

    وی با بیان اینکه توسعه ابزارهای مالی و روش های تامین مالی در بورس کالا می تواند به کمک صنایع بیاید، گفت: علاوه بر معاملات سلف عادی و اوراق سلف موازی، گواهی سپرده کالایی که در بورس کالای کشور تاکنون برای محصولات کشاورزی مانند جو و ذرت عرضه شده است از جمله ابزارهای تأمین مالی در دنیا است که با تبدیل موجودی انبار تولیدکنندگان به گواهی سپرده کالایی و اوراق‌بهادارسازی آن، بستر لازم برای فروش بیشتر محصولات شرکت ها ایجاد می شود.

    به گفته سنگینیان، از این روش تأمین مالی می‌توان برای کاهش هزینه‌های تأمین مالی در بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی کالا برای تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور نیز استفاده کرد. همچنین از ابزارهای کاربردی دیگر می‌توان به صندوق‌های قابل‌معامله کالایی اشاره کرد که با هدف تأمین مالی از محل موجودی راکد انبارهای شرکت‌ها، راه‌اندازی می‌شوند. معرفی این صندوق‌ها در بورس کالا می‌تواند به تأمین مالی صنایع مختلف از جمله فولاد کمک کند.

    جذابیت روش های تامین مالی در بورس کالا

    در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص چگونگی حمایت بورس کالا از روند تامین مالی صنایع از جمله فولادسازان گفت: امروز کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است که طراحی ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا، می تواند جایگاه این بورس را ارتقا دهد.

    بهادر احرامیان معتقد است، علاوه بر عرضه و معامله محصولات به صورت فیزیکی در بورس کالا که این امر نیز باعث شفافیت شده است، نیاز فعلی اقتصاد به ابزارهای نوین مالی و کنترل ریسک تولیدکنندگان است که بورس کالا در مسیر قدم گذاشته است. برای مثال قرارداد سلف موازی استاندارد در بورس کالا معرفی شده و چندین شرکت از این مسیر اقدام به تامین مالی کرده اند، اما لازم است تا با فرهنگ سازی بیشتر و برگزاری جلسات آموزشی و هم اندیشی، تولیدکنندگان با اینگونه ابزارهای تامین مالی آشنا شوند.

    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: با راه اندازی ابزارهای جذاب در بورس کالای ایران همچون گواهی سپرده کالایی که می تواند از موجودی انبار تولیدکنندگان، نقدینگی بسازد و همچنین روش های دیگر تامین مالی، دست اندرکاران صنایع مختلف برای حضور در بورس از هم سبقت خواهند گرفت.

    احرامیان در پایان گفت: تامین مالی فولادسازان از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا روشی مناسب و کارگشا خواهد بود که به نظر می رسد به مرور زمان حجم تامین مالی از این مسیر افزایش چشمگیری یابد.

    برچسب ها