عصر خودرو

تحلیل وضعیت صنعت فولاد در بورس

عصر بازار- سهم قابل توجهی از فلزات اساسی کشور را صنعت فولاد به خود اختصاص داده است. از همین رو این صنعت از دیر باز به شدت مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است به نوعی که داشتن پرتفویی بدون سهمی از این صنعت تقریبا غیر منطقی به نظر می رسید.

تحلیل وضعیت صنعت فولاد در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، رکود اقتصادی حاکم بر جهان و کاهش شدید قیمت شمش فولاد از قیمت هایی حدود 600 دلار به حدود 300 دلار نیز چشم انداز این صنعت را تیره و تار کرده است. 
    از سویی، هزینه بالای نیروی انسانی، تکنولوژی پایین و بهای تمام شده بالا جزو مهمترین مشکلات صنعت فولاد کشور محسوب می شوند. 

    در همین حین، سیاست دولت نیز مبنی بر اخذ حق انتفاع بهره برداری از معادن جزء مهمترین نکته هایی است که باعث بالا رفتن بهای تمام شده سنگ آهن استخراج یافته از معادن شده و نهایتا منجر به بالا رفتن بهای تمام شده فولاد می شود.

    همچنین، بالا بودن بهای تمام شده مهم ترین عاملی است که شرکت های این صنعت نتوانند متناسب با کاهش قیمت جهانی فولاد قیمت محصولات خود را کاهش دهند و در چنین شرایطی با ادامه روند کاهش قیمت های جهانی، این شرکت ها بیش از پیش مزیت رقابتی خود را از دست می دهند.

    در ایران بنا بر پیش بینی ایمیدرو، تولید فولاد تا سال 2025 میلادی به سطح 55 میلیون تن خواهد رسید. در حالیکه این رقم در حال حاضر در حدود 16 میلیون تن برآورد می شود و در صورتی که این پیش بینی درست باشد تولید فولاد ایران از نرخ رشد مرکب سالانه 13.1 درصدی برخوردار خواهد شد.

    اما با نگاهی به پیش بینی «World Steel Dynamics»، تولید فولاد ایران تا سال 2025 میلادی به 36 میلیون تن خواهد رسید که در این صورت رشد 8.5 درصدی را تجربه خواهد کرد.

    افزون بر این، یکی از عوامل مهمی که در بررسی این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط اقتصادی، تولید و مصرف فولاد در کشور چین است. چرا که این کشور بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در جهان است و در سال 2015 صنعت ساخت و ساز کشور چین که بیشترین کاربرد فولاد در این کشور را داراست، افت قابل توجهی را داشته و پیش بینی می شود این شرایط تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. این در حالی است که چین سطح تولید فولاد خود را کاهش نداده و مازاد تولید در این کشور منجر به افزایش صادرات فولاد از این کشور شده است. 

    بر این اساس بهای تمام شده فولاد در چین بسیار پایین و این امر به کاهش قیمت جهانی فولاد نیز دامن میزند.

    در این شرایط انتظارات از بازار جهانی فولاد تغییر کرده و عرضه از تقاضا پیشی می گیرد و در این حالت حتی تصویب تعرفه بر واردات فولاد در اکثر کشورها نیز نتوانسته شرایط شرکت های فولادی را بهبود ببخشد. 

    با توجه به نمودار ذیل، شاخص گروه فلزات اساسی که شرکت های بزرگ فولادی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و فولاد هرمزگان در آن قرار دارند از اواخر سال 92 شروع به ریزش کرده است. به طوری که از حدود 40 هزار واحدی به حدود 19 هزار واحد در اواخر دی ماه 94 رسیده است و با تغیرات قیمت های جهانی و بهبود نسبی وضعیت قیمتی در این گروه، هم اکنون شاخص آن در محدود 28 هزار واحدی قرار گرفته است.
     

    * سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه

    برچسب ها