عصر خودرو

عربستان قیمت را باز هم کاهش داد;

جنگ سعودی‌ها برای کسب سهم بیشتر از بازار نفت

عصر بازار- در حالی که کاهش قیمت نفت طی دو سال گذشته اقتصاد به شدت متکی به نفت عربستان را ضعیف کرده این کشور برای افزایش درآمد، قیمت نفت سبک خود برای فروش در آسیا را ۱.۱۰ دلار یعنی بیشترین میزان در ۱۰ ماه گذشته کاهش داد.

جنگ سعودی‌ها برای کسب سهم بیشتر از بازار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، درحالی‌که پالایشگاه‌ها با کاهش حاشیه سود و مازاد عرضه دست در گریبان هستند، شرکت آرامکوی عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان، قیمت نفت فروشی خود را به کمترین رقم در 10 ماه گذشته کاهش داد.

    شرکت ملی نفت عربستان اعلام کرد محموله‌های نفت سبک خود را در ماه سپتامبر 1.10 دلار زیر قیمت شاخص منطقه‌ای آسیا خواهد فروخت. بر اساس آمار بلومبرگ، به این ترتیب این نوع نفت نسبت به ماه آگوست 1.30 دلاری کاهش یافته که بیشترین کاهش از ماه نوامبر تاکنون محسوب می‌شود.

    بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از 8 پالایشگاه و تاجر، انتظار می‌رفت که آرامکو قیمت نفت خود را یک دلار کاهش دهد.

    جان کیلداف، تحلیلگر و بازیگر بازار در این‌رابطه گفت کاهش قیمت انجام شده از سوی آرامکو بخشی از «جنگ برای سهم از بازار» و جذب مشتریان آسیایی به ویژه در رقابت با ایران است.

    وی افزود پالایشگاه‌ها به ویژه در چین «در اوایل امسال زمانی‌که قیمت‌ها بسیار پایین بود، مقادیر زیادی نفت اضافی خریدند که اکنون مجبورند تا از شر آنها خلاص شوند.»

    پالایشگاه‌ها از سنگاپور گرفته تا چین و کره جنوبی نرخ فعالیت‌های خود را در میان کاهش حاشیه سود و افزایش عرضه از سوی غول‌های دولتی نظیر شرکت چاینا پترولیوم و کمیکال کاهش داده‌اند. در چین، پالایشگاه‌های مستقل با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

    برچسب ها