عصر خودرو

رئیس جمهور اعلام کرد:

نقش صادرات گاز در سیاست خارجی

عصر بازار- رئیس جمهور با اشاره به نقش نفت و گاز در سیاست‌های خارجی، خواستار خودکفایی در بنزین شد و گفت: امسال ۵ فاز جدید پارس جنوبی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

نقش صادرات گاز در سیاست خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حسن روحانی امروز در همایش پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت گاز با بیان اینکه نفت همواره در چارچوب سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و فعالیت‌های آن در سیاست خارجی تاثیر گذار بوده است، گفت: گاز هم در مرحله بعد و پس از نفت در سیاست خارجی تاثیر زیادی دارد.

    رئیس جمهور با استناد به سخنان وزیر نفت مبنی بر این که برنامه دولت صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز است، تصریح کرد: این میزان به کشورهای همسایه صادر خواهد شد ضمن این که برنامه صادرات ال ان جی نیز در دستور کار قرار دارد که شعاع وسیع تری خواهد داشت.

    رئیس کابینه دولت یازدهم با اعلام اینکه انرژی ارتباط نزدیکی با توسعه دارد به همین جهت تحریم به محدود کردن صادرات نفت کشیده شد، اظهار داشت: صادرات نفت در قدرت، اقتصاد و زندگی مردم تاثیر گذار است و تحریم نفت ایران، زندگی مردم نشانه گرفته بود.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به محدود کردن واردات بنزین در دوران تحریم، بیان کرد: خودکفایی در زمینه نفت و فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل بسیار مهم و برای یک کشور حیاتی است.

    روحانی در ادامه با تاکید بر خودکفایی در زمینه تولید و عرضه حامل های مختلف انرژی به اتفاقات چند سال گذشته در زمینه قطع گاز ایران از سوی یکی از کشورهای همسایه در سرمای زمستان اشاره کرد و یادآور شد: نیاز به واردات سبب شد کشور دوست و همسایه برای قیمت گاز از ترفندهای مختلفی استفاده کند.

    رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر مردم در فصل تابستان در سایه خنک کننده می توانند زندگی راحت تری داشته باشند در سایه انرژی است، تبیین کرد: اگر مردم در زمستان می‌توانند در فضای مناسبی زندگی خود را بگذرانند و فضای زندگی شان هم گرم باشد از انرژی است و بار این انرژی بر دوش نفت و گاز است و این وزارتخانه و همه بخش‌ها بار سنگینی بر دوش دارند.

    کل ایران گازدار می شود

    رئیس کابینه دولت یازدهم با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده از مسئولان صنعت نفت و گاز، تاکید کرد: این آمار نشان می دهد که مسیر تحول چگونه بوده است، سال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ٥٧ تولید و مصرف گاز سالانه ٢,٥ میلیارد مترمکعب بوده است و برای سال ٩٦ (سال آینده) برآورد آن ٢٨٤ میلیارد مترمکعب بوده است که مقایسه این دو رقم نشان می دهد مسیر تحول در طول این ٣٧ -٣٨ سال چگونه بوده است.

    روحانی افزود: اینکه در سال ٥٧ جمعیت زیرپوشش گاز کمتر از یک درصد بوده است و امروز این آمار بالای 90درصد است و هدف گذاری آن است که سال ٩٦ به ٩٥ درصد برسد، یعنی همه جمعیت کشور را زیر پوشش قرار دهیم که کار بزرگی است.

    رئیس جمهور با یادآوری این که روستاها قبلا با سختی‌های فراوانی در فصل زمستان همراه بودند و حال شاهدیم که در یک سال 2800 روستا زیر پوشش گاز قرار گرفته و امسال هم اینچنین رقمی در روستاها و شهرها تحت پوشش قرار می‌گیرند، گفت: استان مرزهای شرقی (سیستان و بلوچستان) همچنین زاهدان و شهرهای اطراف تا پایان امسال زیر پوشش گاز قرار می‌گیرند که این بدان معناست که صنعت گاز حرکت بزرگی برای رفاه، زندگی، آسایش و آرامش خاطر مردم انجام داده است.

    مقاومت برای باز ماندن شبکه‌های اجتماعی

    رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه انقلاب به معنای مستقل بودن، دست نیاز به سوی کسی دراز نکردن، با اراده خود تصمیم گرفتن، به رای مردم خود متکی بودن، فقط سر در برابر مردم خود فروآوردن است، تاکید کرد: انقلاب به معنای ملت آزاد، آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی نقد و انتقاد است.

    روحانی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که مردم در فضای مجازی سلیقه، اراده، نظر و انتقاد خود را نسبت به حاکمیت، دولت، برنامه ها و تصمیمات ابراز می کنند، یعنی  زیبائی انقلاب و آزادی را نه تنها در فضای حقیقی بلکه در فضای مجازی شاهد هستیم. به همین دلیل بود که دولت اصرار داشت شبکه‌های اجتماعی باز باشند و در این مسیر فشارهای زیادی را تحمل کرد تا شبکه‌های اجتماعی باز و آزاد با پهنای باند مناسب در اختیار ملت ایران باشد که این ازاقدامات مهم دولت یازدهم است تا مردم مطلع باشند، نقد کنند و نظراتشان را در کشور حاکم کنند.

    وی همچنین تاکید کرد: یکی از موارد قابل ملاحظه برای انقلابی ماندن، مستقل ماندن و خودکفا بودن مساله انرژی و نفت و گاز است.

    راه اندازی 5 فاز جدید پارس جنوبی

    روحانی در ادامه با اشاره به این‌که زمستان سال گذشته اولین سالی بود که مدیران صنعت گاز به مردم اعلام کردند که بدون نگرانی می‌توانند گاز مصرف کنند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته همیشه هشدار به مردم برای قطع گاز داده می‌شد ولی سال گذشته مردم زمستان را با آرامش و آسایش بدون ترس از قطعی و کمبود گاز سپری کردند.

    وی افزود: امروز با درایت و تلاش مدیران نفتی و گازی کشور به سمت اصلاح سوخت و استفاده از سوخت پاک گام برداشته‌ایم، به طوری که مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از ٤٣ درصد در سال ٩٢  به ١٨ درصد در سال ٩٤  و امسال به ٩ درصد خواهد رسید.

    رئیس جمهوری ادامه داد: امنیت تنها به معنای نبود تیر و تفنگ نیست، امنیت یعنی آسایش و آرامش مردم، امنیت یعنی مردم دستشان بری استفاده از گاز و منابع طبیعی کشورشان باز است و نیروگاه‌ها از سوخت پاک استفاده می‌کنند، ‌ امنیت یعنی هوای پاک و سالم که تمامی این‌ها را مرهون تلاش دست‌اندرکاران صنایع کشور هستیم.

    به گفته این مقام مسئول با گذشت سه سال از عمر دولت بسیاری از بنگاههای اقتصادی و نیروگاههای کشور به جای مازوت و نفت‌گاز از سوخت پاک گاز استفاده می‌کنند.

    رئیس قوه مجریه تاکید کرد: جایی که میدانهای مشترک هست باید با تمام ظرفیت از حق و سهم‌مان استفاده و از آن بهره برداری کنیم، چون تعلل در آن جبران‌ناپذیر است و همسایگان از آن استفاده می کنند. همچنین در بازیافت باید از تکنولوژی و فناوریهای جدید بهره ببریم چرا که تاخیر در بازیافت برای کشور در آینده غیرقابل جبران و هزینه زیادی خواهد داشت، بنابراین توجه به این دو مقوله از اهمیت بالایی برخوردار است.

    روحانی با بیان اینکه فازهای پارس جنوبی تا سال آینده تکمیل خواهد شد، تاکید کرد: از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون با تکمیل فازهای ١٢، ١٥، ١٦ و ١٧ پارس جنوبی140 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد و تا پایان امسال با تکمیل فازهای ١٨، ١٩، 20 و ٢٢ پارس جنوبی ١٤۰ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت گازی کشور اضافه خواهد شد.

    برچسب ها