عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد:

۲ سناریوی صادرات گاز به اروپا

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به افزایش ۲ برابری مصرف گاز از خط لوله و LNG به عنوان دو سناریوی صادرات گاز ایران نام برد و گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها متوقف می‌شود.

۲ سناریوی صادرات گاز به اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازمهر،  بیژن زنگنه امروز در مراسم آغاز به کار پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت گاز ایران با بیان اینکه در حال حاضر ایران یکی از گسترده ترین شبکه‌های خدمات رسانی گاز در سطح جهان را در اختیار دارد، گفت: هم اکنون حدود 90 درصد جمعیت کشور که شامل ٩٩ درصد جمعیت شهری و بیش از 60 درصد جمعیت روستایی بوده تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

    وزیر نفت با اعلام اینکه مصرف گاز کشور در سال ٥٧ تنها 2.5 میلیارد مترمکعب بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال ٦٨ به 4.5 میلیارد مترمکعب، در سال ٧٦ به ٤٦ میلیارد مترمکعب، در سال ٨٤ به 100 میلیارد مترمکعب و در سال ٩٢ به ١٤٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌کنیم مصرف گاز کشور در سال ٩٦ به ٢٨٤ میلیارد مترمکعب افزایش یابد، اظهار داشت: این به آن معناست که در طول سال‌های ٩٢ تا ٩٦ مصرف گاز در کشور رشد ٢ برابری را تجربه خواهد کرد.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال ٥٧ کمتر از یک درصد بوده است، بیان کرد: جمعیت تحت پوشش شبکه گاز رسانی در سالهای ٦٨، ٧٦ و ٨٤ به ترتیب به ٩، ٢٧ و 61.8 درصد کشور بوده که این رقم در سال ٩٢ به ٨٧ و اواخر سال گذشته به 90 درصد رسیده است.

    وی با یادآوری اینکه در سال ٩٦ بیش از ٩٥ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار می گیرند، تبیین کرد: با توجه به وجود نقاط پراکنده در کشور که گازرسانی به آنها نیازی نیست، پوشش بیش از ٩٥ درصدی به معنای گازرسانی به کل کشور است.

    زنگنه همچنین در خصوص آخرین وضعیت تولید گاز از پارس جنوبی هم توضیح داد: تولید از پارس جنوبی در سال 84 حدود ٤١ میلیارد مترمکعب بوده که در سال ٩٢ به ٩٥ میلیارد مترمکعب و در سال ٩٤ به 130 میلیارد متر مکعب افزایش یافته که تا سال آینده تولید آن به 236 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

    صادرات گاز ایران 7 برابر می شود

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت پالایش گاز در کشور، گفت: در حالی که ظرفیت پالایش گاز در سال ٥٧، ٣١ میلیون متر مکعب بوده این رقم در سال ٩٢ به ٥٤٨ میلیون مترمکعب رسید و پیش بینی می‌شود در سال  ٩٦ به یک میلیارد مترمکعب برسد.

    وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 70 درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: تا ٢ سال آینده، فرآورده‌های مایع تنها برای بخشی از حوزه حمل و نقل مصرف خواهد شد و مصرف گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره نخواهیم داشت.

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه گاز طبیعی جایگزین سوخت‌های مایع می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این امسال هشت هزار میلیارد تومان در گازرسانی روستایی هزینه خواهد شد و اواخر امسال یا اوایل سال آینده گاز به زاهدان می‌رسد.

    به گفته زنگنه، برای افزایش صادرات گاز به روزانه 200 میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده و در این زمینه صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه و پروژه ایران ال ان جی، در الویت هستند.

    این مقام مسئول، تاکید کرد: از سوی دیگر در سه ماه نخست امسال در پتروشیمی‌هایی که با اتکا به گاز تولید می‌کنند در مجموع سه میلیون و ١٩٣ هزار تن بوده است در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ٢ میلیون و ٨٦٨ هزار تن بوده است.

    وزیر نفت درباره وضعیت گازرسانی به نیروگاه‌ها هم گفت: نیروگاه‌ها در سال ٩١ معادل ٦١ میلیارد مترمکعب سوخت مصرف کردند که از این میان ٣٦ درصد آن گاز مایع بوده است.

    زنگنه با اعلام اینکه سهم گاز مایع مصرفی نیروگاه‌ها در طول سالهای اخیر روند نزولی داشته است، ادامه داد: سال ٩٣، ٢٧ درصد و سال ٩٤، ١٨ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز مایع بوده و این سهم امسال به کمتر از 10 درصد می‌رسد.

    بهره برداری از 5 فاز جدید پارس جنوبی

    وی با یادآوری این که با پیگیری های انجام شده مشکلات مالی در پارس جنوبی رفع شده است، گفت: با حمایت‌های انجام گرفته فازهای ١٢، ١٥، ١٦ و ١٧ به مدار آمده اند که در مجموع از محل این بهره برداری از این فازها 160 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی گاز و 140 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز خشک کشور اضافه شده است.

    زنگنه با بیان اینکه امسال فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد)، ١٨، 20 و ٢١ به بهره برداری می رسند، تاکید کرد: تولید سالانه گاز از پارس جنوبی را در سال‌های ٩١، ٩٢ و ٩٤ به ترتیب ٢٤١، ٢٦٢ و ٣٥٦ میلیارد مترمکعب بوده ودر سال ٩٦ این رقم از 400 میلیارد مترمکعب فراتر می رود و به عبارت دیگر می توانیم بگوییم در مجموع در طول سه سال گذشته تاکنون حدود300 میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز از پارس جنوبی اضافه شده است.

    برچسب ها