عصر خودرو

در حاشیه تعیین نرخ ۸ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها;

اما و اگرهای یک ابلاغیه

عصر بازار- تغییر نرخ خوراک پتروشیمی طی چند سال گذشته این صنعت را که در گروه لیدرهای بازار سهام فعالیت می کرد، در زمینه‌های مختلف با مشکل روبه‌رو کرده است.

اما و اگرهای یک ابلاغیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، تغییر یک باره نرخ خوراک پتروشیمی از 2.5 سنت به 13 سنت شوک بزرگی را به شرکت ها و سهامداران این صنعت وارد کرد و این اتفاق به نوعی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت بزرگ بورسی شد. در همین حال با این رویداد عده ای از سهامداران داخلی با مشاهده به خطر افتادن سود خود تصمیم به خروج از سهام گروه پتروشیمی گرفتند و برخی دیگر از سرمایه گذاران خارجی نیز اقدام به تغییر بازار هدف با توجه به مزیت های موجود در بازار های دیگر کردند. افزون بر این، به تازگی وزیر نفت ابلاغیه‌ای را در خصوص جزئیات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در راستای شفاف سازی در این بازار اعلام کرده و نرخ 8 سنت را برای سال مالی 95 تعیین کرده است و در همین حین اکثر شرکت های پتروشیمی با توجه به نرخ مرکز مبادلات، این نرخ را برای خوراک پتروشیمی‌ها مناسب ارزیابی کردند. از سویی، به عقیده برخی از کارشناسان نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قابلیت کاهش بیشتری هم داشت چرا که با کاهش بیشتر این نرخ و تسهیل فرآیند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به طور قطع شاهد رشد و توسعه این صنعت خواهیم بود. از همین رو  با محمدرضا مدیری مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان و علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه به تحلیل و بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی، دلایل تعیین نرخ 8 سنت و تاثیر این اتفاق در بازار سرمایه، همچنین مقایسه چشم انداز این صنعت با درنظر گرفتن بازارهای بین‌المللی پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

    نرخ های پایین تر برخی از رقبا

    محمد رضا مدیری مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عنوان کرد: با توجه به فرمول تعیین نرخ خوراک، نرخ 8 سنت برای پتروشیمی ها در نظر گرفته شده است.
    وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمول تعیین نرخ، در صورت افت قیمت نفت، قیمت خوراک نزولی و با رشد قیمت نفت، نرخ خوراک در روند افزایشی قرار می گرفت.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان عنوان کرد: نرخ جدید فاصله چندانی با فرمول قبلی ندارد و این نرخ باید از سال گذشته مبنای محاسبات قرار می گرفت و شرکت‌ها باید بر اساس 8.2 سنت فعالیت  می کردند اما به دلیل این که در گذشته نرخ 13 سنت مرجع قیمتی اعلام شده بود شرکت‌های پتروشیمی با ابهام در این زمینه مواجه شدند. محمد رضا مدیری بیان کرد: نرخ 8 سنت زمانی که تسویه حساب و پرداخت ها بر اساس آن صورت گیرد منشاء تحول در قیمت ها و سهام شرکت های پتروشیمی خواهد شد.

    این مقام مسئول اظهار کرد: نرخ 8 سنت خوراک پتروشیمی در مقایسه با برخی از کشور ها قیمتی جذاب و در قیاس با برخی دیگر از کشور ها نیز بسیار گران محاسبه شده است.

    مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان تصریح کرد: طی سال گذشته کارگروهی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت تشکیل شد و نرخ 8 سنت از فرمولی  که توسط این کارگروه ارائه شد، تعیین شده است.

    محمد رضا مدیری خاطرنشان کرد: در صورتی که به عنوان دارنده بزرگترین منابع گاز طبیعی در دنیا معرفی شویم، در این حالت نرخ 8 سنت برای سرمایه گذاری چندان هم جذاب نیست چرا که برخی از رقبا نرخ هایی پایین تر از این رقم هم دارند. وی اذعان داشت: در کشور های مهم دنیا مثل قطر و بخشی از ایالات متحده آمریکا قیمت گاز طبیعی در صورت تبدیل کردن واحدها، کمتر از رقم 8 سنت خواهد بود، در حالی که در بسیاری از کشورها همانند شرق دور (چین و ژاپن) این رقم بسیار بالاتر در نظر گرفته می شود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت: استراتژی سیاست گذار یکی از المان‌های مهم در تعیین قیمت گاز است.

    مدیری ابراز داشت: در صورتی که استراتژی کشور یک استراتژی توسعه‌ای باشد باید به دنبال جایگزینی صنعت گاز به جای صنعت نفت تغییر مسیر دهد و همگام با تنظیم صحیح ساز و کار های بازار، قیمت خوراک پایین تر از قیمت فعلی هم در چنین شرایطی می توانست تعیین شود.

    وی عنوان کرد: نرخ 8 سنتی عدد جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب نمی‌شود. در همین حال نرخ 6 سنت یا پایین تر از آن می¬توانست در سرمایه‌گذاری ایجاد جذابیت کند. این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به وضعیت مالی دولت، کاهش مجدد این نرخ بعید به نظر می رسد. مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان با اشاره به چشم انداز این صنعت بیان کرد: تعیین این نرخ تغییر ویژه و تحولی را در چشم انداز صنعت مذکور نخواهد داشت و فقط در بازار سرمایه این اتفاق تاثیر مثبتی در سهام پتروشیمی مصرف کنندگان گاز طبیعی در پی خواهد داشت.

    افزایش قدرت رقابت پذیری کشورهای رقیب

    در سویی دیگر، علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: شرایط به گونه ای است که احساس می شود تخفیف های ویژه ای برای وضعیت رقابت پذیری پتروشیمی ها اعمال شده است. وی بیان کرد: با توجه به قیمت ها مشاهده می شود که با حفظ قدرت رقابت پذیری و بهبود مزیت شرکت های پتروشیمی این گونه از نرخ ها تعیین شده است.

    علی صادقین با اشاره به نرخ 8 سنتی خوراک پتروشیمی‌ها نیز عنوان کرد: در مقایسه با بازار بین‌المللی نرخ 8 سنتی مناسب ارزیابی می‌شود اما در صورتی که این نرخ را  نسبت به کشور های منطقه و با توجه به قیمت های فعلی محصولات نفتی در نظر بگیریم، این نرخ مناسب نیست. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت 8 سنت می تواند کشور های رقیب را در قدرت رقابت پذیری بیشتری قرار دهد اما در سطح بین‌الملل و نسبت به متوسط جهانی این نرخ تا حدودی متعادل خواهد بود.

    این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه ابراز داشت: تعیین نرخ بستگی به رقبا در سطح منطقه و یا متوسط جهانی دارد. به طور کلی این نرخ با توجه به وضعیت بودجه و شرایط اقتصادی قابل قبول خواهد بود اما در همین حال برای بهبود فضای رقابت پذیری نرخ مذکور می توانست پایین تر از 8 سنت هم در نظر گفته شود. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به چشم انداز این صنعت نیز اذعان داشت: با توجه به قیمت محصولات پتروشیمی همانند آمونیاک، اوره، اتانول و... که در بازار های بین‌المللی تعیین می‌شود و با توجه به وضعیت فعلی قیمت نفت، تا پایان سال جاری میلادی نمی توان انتظار جهش قابل توجهی که سودآوری پتروشیمی‌ها را به طور معنا داری تغییر دهد، داشت.

    علی صادقین تصریح کرد: به گفته موسسات بین‌المللی پیش‌بینی می شود نفت در سال 2017 از کانال 60 دلار عبور کند و به قیمتی متعادل، نزدیک به 70 دلار برسد. وی افزود: به تبع این موضوع با رشد تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی هم در کنار نفت می توان انتظار افزایش قیمت ها و سودآوری بیشتر شرکت های فعال را در این حوزه را داشت. این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر و تا پایان سال 2016 بعید به نظر می  رسد که شاهد اتفاق خاصی در بازار نفت با کمی نوسان و به تبع آن در محصولات پتروشیمی باشیم. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: صنعت پتروشیمی در بورس بیشتر تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار دارد و با توجه به تغییرات این قیمت‌ها از خود واکنش نشان می دهد.

    علی صادقین  خاطرنشان کرد: نرخ خوراک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما نرخ خوراک 8 سنتی پیامد خاصی برای صنعت پتروشیمی در پی نخواهد داشت چرا که این نرخ نمی تواند هزینه تمام شده را به طور معناداری افزایش یا کاهش دهد. این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه بیان کرد: وضعیت موجود با توجه به شرایط اقتصادی حفظ خواهد شد و در کنار عوامل مذکور عمدتا قیمت‌های جهانی از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند و برای قیمت‌های جهانی تغییر چندانی تا پایان سال 2016 پیش¬بینی نمی شود. وی عنوان کرد: ممکن است برای برخی از تک سهم ها و یا تک شرکت¬ها تا حدودی نوسان پیش‌بینی شود.

    برچسب ها