عصر خودرو

خطر رکود در کمین اقتصاد سعودی

کاهش تقاضای نفت در عربستان

عصر بازار- در حالی که قیمت‌های پایین انرژی به رشد اقتصادی عربستان ضربه زده است، مصرف نفت در این کشور، بزرگترین صادرکننده نفت دنیا، با کمترین سرعت در شش سال اخیر در حال افزایش است.

کاهش تقاضای نفت در عربستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ آمارJODI نشان می‌دهد، تقاضای نفت عربستان سعودی در پنج ماه نخست سال 2016، به طور متوسط روزانه 24 هزار بشکه در روز افزایش داشته که پایین‌ترین سرعت از سال 2010 بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی که در ابتدای سال جاری پیش‌بینی کرده بود تقاضای نفت در این کشور افزایش می‌یابد، در حال حاضر به دنبال کاهش پیش‌بینی تقاضای خود است.

    مصرف بنزین،‌ کروزین و دیگر فراورده‌های نفتی نیز در سال جاری برای نخستین بار از سال 2002 کاهش یافته و افتی 22 هزار بشکه‌ای را به ثبت رسانده است. آمار ماهانه JODI در خصوص تقاضای نفت که شمال نفت خام سوزانده‌ شده به منظور تولید برق نیز می‌شود، از سال 2009 آغاز شده است.

    عربستان سعودی به منظور حفظ درآمد صادرات خود تولید خود را افزایش داده در حالی که همچنین به دنبال تقویت تقاضای داخلی بوده است. در بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر و زمانی که استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا به اوج خود می‌رسد، مصرف نفت عربستان افزایش می‌یابد. تقاضای سوخت‌های پالایش‌یافته نظیر بنزین از سال 2003 دو برابر شده است.

    عربستان سعودی،‌ امارات، قطر،‌ عمان و بحرین در یک سال آینده به منظور محدود کردن هزینه‌های دولت به دلیل قیمت پایین نفت، اقدام به کاهش یا حذف یارانه‌های سوخت کردند. هر بشکه نفت برنت که در سال گذشته افتی 20 درصدی را تجربه کرد در معاملات هفته گذشته 42 دلار و 46 سنت معامله شد که نسبت به قیمت 100 دلاری سال 2014 افتی چشمگیر را نشان می‌دهد.

    تقاضای بنزین در عمان در چهار ماه نخست سال جاری یک درصد رشد داشته که بسیار کمتر از نرخ رشد متوسط 9.6 درصدی در یک دهه گذشته بوده است.

    انتظار می‌رفت تقاضای نفت عربستان سعودی، که بزرگترین اقتصاد خاورمیانه محسوب می‌شود، در سال جاری روزانه 100 هزار بشکه افزایش پیدا کند. اوپک انتظار دارد در سال 2017 مصرف نفت عربستان 180 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

    رشد اقتصادی کندتر نسبت به حذف یارانه‌ها، اثر بزرگتری روی تقاضای انرژی در منطقه داشته است. شرکت NBD امارات انتظار دارد که اقتصاد عربستان در سال جاری کمتر از 2 درصد رشد کند این در حالی است که در سال 2015 رشد اقتصادی این کشور 3.4 درصد بوده است.

    برچسب ها