عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس :

تمایل به عدم شفافیت و فرار مالیاتی دلیل مقاومت شرکت ها برای عرضه محصولات در بورس کالاست

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: شرکت هایی در مقابل حضور در بورس کالا مقاومت می کنند که به دنبال عدم شفافیت و فرار مالیاتی هستند.

تمایل به عدم شفافیت و فرار مالیاتی دلیل مقاومت شرکت ها برای عرضه محصولات در بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه  افزود: با توجه به اینکه ایران همیشه دارای اقتصاد دولتی بوده و حتی بخش بازرگانی نیز با رویکرد دولتی کار می کرده، این ماهیت منجر شده تا در اغلب موارد عرضه کالاها از بخش های دولتی صورت گیرد، اما در بورس کالا با ورود بخش خصوصی تا حدودی این انحصار شکسته شده است.
    وی درباره ظرفیت های بورس کالا و لزوم عرضه کالاهای اساسی در این بازار، افزود: اساس و ساختار فعالیت های بازار سرمایه به ویژه بورس کالای ایران مبتنی برشفافیت اطلاعات است.
    وی ادامه داد: این شفافیت کمک می کند تا تصمیم گیری مناسبی برای عرضه کننده و تقاضا کننده و همچنین تعادل در تخصیص بهینه منابع برای فعالیت های اقتصادی کشور انجام شود.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بورس کالا بازاری متشکل و سازمان یافته است که در آن به طور منظم کالاهای معینی براساس استانداردهای مشخص معامله می شوند.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه بورس کالا از سال های گذشته در اقتصاد ما شکل گرفته و مبنای فعالیت آن، همان شفافیتی است که امروز به برنامه اصلی دولت تبدیل شده، عرضه همه جانبه کالاهای اساسی باهدف شفافیت در روند خرید و فروش، قیمت ها و چگونگی تاثیرپذیری قیمت ها از شاخص های بیرونی در بورس لازم است تا این روندها برای همه مسئولان و فعالان اقتصادی قابل رصد باشد.
    پورابراهیمی ادامه داد: امروز شرکت هایی زیادی هستند که به دلیل ساختار تضامین خرید و فروش و چگونگی تسویه مشخص، بورس کالا تنها گزینه برای عرضه و خرید محصولاتشان است.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: وجود خریداران و فروشندگان پرشمار محصولات مختلف همچون پتروشیمی، صنعتی و معدنی در بورس کالا باعث شده تا بورس کالا به بستری کارآمد برای کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا تبدیل شود؛ البته این بورس علاوه بر توسعه معاملات نقدی و فیزیکی، به سمت توسعه ابزارهای مالی حرکت کرده تا نیاز فعالان صنایع مختلف را به طور کامل برآورده کند.
    وی ادامه داد: بر این اساس، به تازگی نیز شاهد رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم که این رویکرد دولت نیز مورد حمایت مجلس قرار دارد.
    به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با توجه به شفافیت و ساختار نظام مند بورس کالا، حضور عرضه کنندگان و خریداران کالا در بورس به نفع خودشان و دولت است، چون آنها می توانند محصولات را با قیمتی واقعی و با کیفیتی تضمینی شده معامله کرده و از انجام تعهدات نیز مطمئن باشند، همچنین در طرف مقابل، دولت نیز می تواند راحت تر از هر بستر دیگری بر عملکرد شرکت ها نظارت داشته باشد.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا برخی شرکت ها برای حضور در معاملات بورس کالا مقاومت می کنند، گفت: از راه اندازی نخستین بورس کالایی در کشور یعنی بورس فلزات تهران حدود 12 سال می گذرد و تجربه این سال ها نشان داده، شرکت هایی برای حضور در این بازار مقاومت می کنند که به دنبال عدم شفافیت و فرار مالیاتی هستند؛ این شرایطی است که امروز بورس کالا، فرصت های زیادی را به فعالان صنعت و تولیدکنندگان می دهد.
    پورابراهیمی افزود: باتوجه به توسعه فعالیت های بورس کالا به ویژه در حوزه تامین مالی و ابزارهای مالی، جذابیت های این بورس برای حضور همه جانبه همه تولیدکنندگان و همچنین سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر می شود.
    بورس کالا به بازاری برای عرضه مواد پایه صنعتی، کشاورزی و پتروشیمی تبدیل شده که از طریق آن با از بین رفتن رانت و انحصار، همه تولیدکنندگان و خریداران از فرصت های برابر برای خرید و فروش برخوردار می شوند.

    برچسب ها