عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا عنوان کرد:

تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط با صندوق کالایی و خرید دین

کار شکنی برخی در برابر بازار شفاف کالا

عصر بازار- مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه حضور در بورس به شفافیت و رفع ابهام منتهی می‌شود گفت: بورس کالا برای حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی دنبال راه‌اندازی صندوق‌های کالایی و خرید دین است.

تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط با صندوق کالایی و خرید دین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران با بیان اینکه ترس از شفافیت مانع از حضور بسیاری از تولید کنندگان و تقاضاکنندگان کالا و محصولات در بورس کالا شده است، گفت: شرایط بیرون از بورس کالا باید آن قدر سخت باشد که همه ترجیح داشته باشند، از بورس و معافیت‌های آن استفاده کنند.

    وی افزود: بر این اساس اهتمام ویژه‌ای در سازمان امور مالیاتی به این حوزه شده و قرار است در زمینه  فعالیت‌های زیر ساختی اقدام‌هایی صورت گیرد که فضای بیرون از بورس برای سرمایه گذاری و تامین کالا جذاب نباشد.

    سازمان مالیاتی به دنبال افزایش جذابیت بورس

    وی با بیان اینکه باید قیمت عادلانه برای عرضه و تقاضا وجود باشد، عنوان کرد: برای معافیت 10 درصدی مالیاتی در دنیا سر و دست می شکنند، ولی در ایران اتفاقی نمی‌افتد، چون در بازار آزاد فضای کاری وجود دارد که باعث تشویق افراد برای ورود به بورس نمی‌شود.

    به گفته این مقام مسئول در حال حاضر جذابیت‌هایی در بورس کالا به وجود آمده و مدل های مختلف برای  فروش محصول تعبیه شده است، ولی جذابیت واقعی زمانی برای بورس ایجاد می شود که معاملات مشتقه وجود داشته باشد و در واقع بورس کالا در جایگاه قیمت ساز برای همه بازارها قرار گیرد. ضمن اینکه خاصیت اهرمی معاملات مشتقه به نقش پر رنگ تر بورس کالا در این زمینه کمک می کند.

    سلطانی نژاد با اشاره به ارزش 2.7 تریلیون دلاری معاملات مشتقه پی وی سی در بورس کالای دالیان چین ، گفت: گرچه مصرف کنندگان مواد پلیمری چین با تعداد زیادی روبرو است، ولی ایران نیز به عنوان تولید کننده بزرگ محصولات پتروشیمیایی سالانه بیش از 40 میلیون تن محصول تولید می‌کند که می تواند عاملی مهم برای به دست گرفتن جایگاه مرجع قیمتی باشد.

    برخی هنوز از بورس و شفافیت می ترسند

    وی افزود: در برخی حوزه‌ها جدا شدن از فضایی غیر شفاف و از طرفی حرکت بازار سنتی به سمت بازار پیشرفته بورس برای برخی فعالان بازارهای کالایی سخت است و احساس می‌کنند که با ورود به بورس نقش خود را از دست می دهند، در حالی که جایگاه آنها حرفه‌ای تر می‌شود. در برخی حوزه ها حتی کارشکنی می شود، از جمله زمان تحویل کالا که در بازار آزاد گاهی راحت تر نسبت به بورس کالا انجام شده و باید تلاش کرد، تا بورس کالا جذاب تر از بازار آزاد باشد.

    یخ قیمت مرغ منجمد در بورس کالا می‌شکند

    مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه برنج در بورس کالا هنوز عرضه آنچنانی تجربه نکرده، افزود: در حال حاضر تمرکز اصلی بورس کالا بر عرضه مرغ منجمد است که نیازمند همکاری رسانه‌ها برای نشان دادن این ظرفیت در بورس کالا است.

    وی ادامه داد: در ابتدای راه اندازی بازار مشتقه سکه طلا روزانه دو یا سه مورد معامله داشت، اما در حال حاضر روزانه بطور متوسط 10 هزار معامله سکه آتی در آن انجام می‌شود. در زمینه جو دامی نیز در روزهای اول شاید آمارها قابل توجه نبود، اما با حمایت وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر روزانه 10 هزار تا 20 هزار تن جو معامله می‌شود . هم اکنون یک میلیون تن جو در انبارهای کالایی دپو شده که مربو ط به دسترنج 148 هزار کشاورز است که با ورود به بورس علاوه بر آشنایی با این بازار متشکل می‌توانند از از ظرفیت ها استفاده کنند.

    2 راهکار برای حل نقدینگی واحد های تولیدی کوچک و متوسط

    وی در برابر این پرسش که مصرف کنندگان خرد که با مشکل نقدینگی در فضای رکود مواجه هستند و مجبورند به دلال‌های پولدار در بازار آزاد مراجعه کنند، بورس کالا چه کمکی در زمینه معاملات اعتباری می‌تواند ارایه بدهد ؟ گفت: صندوق های کالایی بطور حرفه‌ای تر می توانند جای دلال ها را بگیرند، با این تفاوت که این صندوق ها تحت نظارت سازمان بورس کار می‌کنند و رفتارهای اقتصادی نشان می‌دهند.

    این مقام مسئول ادامه داد: صندوق های کالایی مجاز شده‌اند که مطابق با مصوبه سازمان بورس، گواهی سپرده را خریداری کنند. این صندوق ها صرفاً دنبال تحویل کالا نیستند و گواهی ها را با تنزیل نرخی به متقاضیان واحد های تولیدی از جمله مصرف کنندگان شکر یا جو دامی بفروشند. به این ترتیب کالای مورد نیاز این واحدها به راحتی تامین می‌شود.

    راهکار دیگر خرید دین است، به طوری که فروشنده می تواند در بورس کالا به صورت اعتباری محصول خود را به اعتبار پشتوانه خریدار خود در بازار می‌فروشد.

    سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: در بورس کالا سابقه خریدار کاملاً مشخص است و نیازی به کارکردن با خریدار برای یک دوره زمانی به منظور کسب اعتبار نیست، خریدار به واسطه حجم خرید از اعتبار برخوردار می شود و دین خریدار به شرکتی همچون ذوب آهن به پشتوانه اعتبار آن در بورس است. به این ترتیب صندوق های تنزیل دین می توانند بدهی آن خریدار به ذوب آهن را خریداری کنند. این پیشنهاد در حال حاضر در بورس کالا بررسی و در چند همایش مالی هم ارایه شده و می توان این صندوق ها را راه اندازی کرد.

    داستان شکر و بدعهدی عرضه کنندگان قدیمی

    سلطانی نژاد در مورد عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالا گفت: هم اکنون عرضه شکر حجم قابل قبولی در بورس کالا دارد و حجم معامات آن از ابتدای امسال تا کنون به بیش از 200 هزار تن رسیده که اگر با همین رویه ادمه یابد، به بالای یک میلیون تن تا پایان سال خواهیم رسید. تقاضای مصرف داخلی شکر سفید هم اکنون 2 میلیون و یکصد هزار تن است که 50 درصد این تقاضا در بورس کالا به راحتی قابل داد و ستد است.

    وی در مورد بد عهدی برخی فورشندگان شکر در بورس کالا گفت: برخی از عرضه کنندگان به لحاظ تحویل کالا در موعد تحویل به موقع انجام نمی دادند که از طریق نظارت وزارت جهاد کشاورزی و همچنین اجرای برخی تضامین در بورس کالا این مشکل حل شده است.

    خیال پایین دستی‌های پتروشیمی راحت شد

    وی از آمادگی بورس کالا برای پذیرش مواد پتروشیمیایی شرکت های خارجی در بورس کالا خبر داد و گفت: بورس کالا آماده است، همچون در گذشته که سابقه عرضه محصولات سامسونگ و ال جی را در بورس کالا تجربه کرده هم اکنون نیز این قابلیت را دارد که این محصولات را پذیرش کند. در این زمینه حتی بورس کالا می تواند با تسریع در پذیرش انبارهایی که در مناطق آزاد احداث می شود، کالای این شرکت ها را دپو و مورد معامله قرار دهد.

    برچسب ها