عصر خودرو

طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

انعقاد ۵۰ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۵۰هزار و ۹۱۴ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۵هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال رسید.

انعقاد ۵۰ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 38 هزار و 757 قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 4 هزار 488 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفند ماه با 8 هزار و 921 قرارداد و ارزش بیش یک هزار 583 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 674 قرارداد و به ارزش بیش 184 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    سکه تحویل دی ماه نیز با یک هزار و 95 قرارداد و ارزش بیش از 123میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد آبان ماه با 467 قرارداد به ارزش بیش از 97 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 119هزار تومان به فروش رسید که افزایش1/42 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و رشد1/79 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 144هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش1/63 درصدی نسبت به پنج شنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد 1/66درصدی با قیمت یک میلیون و158هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهش ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 178 هزار تومان، افزایش 1/7 درصدی را تجربه کرد.

    بهای اونس طلا در بازارهای جهانی طی روزهای ابتدایی هفته، در وضعیت کاهشی قرار داشت که گفته می‌شود دلیل اصلی آن انتظار برای نشست فدرال رزرو آمریکا بود، اما از روز چهارشنبه با تثبیت نرخ بهره در این نشست طلای جهانی روند افزایشی به خود گرفت و از هزار و 320 دلار تا بیش از هزار و 350 دلار افزایش یافت که این موضوع روی بازار آتی اثر مثبتی بر جای گذاشت ضمن آنکه انتظار رشد قیمت‌ها و حجم معاملات را در هفته جاری تقویت کرد. به عقیده کارشناسان با این اوضاع نه تنها در هفته جاری که در هفته‌های پیش رو می‌توان انتظار داشت بازار آتی با روند رو به رونقی از بعد حجم معاملات و قیمت‌ها روبه‌رو شود.

    رشد هفتگی سکه نقدی

    سکه در بازار نقدی طی هفته گذشته رشد 3/2 درصدی را تجربه کرد. پنج‌شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 19هزار تومان رشد، بیشترین افزایش روزانه از 4 تیرماه را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان رسید. این قیمت، بالاترین نرخ فروش سکه از 23 تیرماه و ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. همچنین افزایش روز پنج‌شنبه موجب شد که میزان بازدهی هفتگی فلز گرانبهای داخلی به 3/2 درصد برسد که بیشترین میزان رشد هفتگی آن در یک ماه گذشته بود. آخرین بار، فلز گرانبهای داخلی در هفته منتهی به 11 تیرماه 5/ 5 درصد رشد قیمت را تجربه کرده بود.

    شنبه گذشته، سکه با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان رسید. پس از این تا روز دوشنبه، قیمت در همان کانال یک میلیون و 80 هزار تومان باقی ماند تا اینکه روز سه‌شنبه، سکه 8 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با شکستن محدوده یک میلیون و 90 هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و 93 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در روز سه‌شنبه ناشی از رشد همزمان دلار و اونس بود. فضای بازار سکه در روز چهارشنبه احتیاطی بود و معامله‌گران تمایل چندانی به انجام معامله نداشتند؛ چراکه در انتظار انتشار بیانیه فدرال رزرو در انتهای روز بودند. پس از گذشت مدت زمانی از انتشار بیانیه فدرال رزرو، بهای اونس در بازارهای جهانی بالا رفت و اثرات آن روز پنج‌شنبه به بازار داخلی رسید.

    روز پنج‌شنبه، همسو با افزایش بهای سکه تمام، بهای سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز بالا رفت. در ششمین روز هفته، نیم سکه با 10 هزار تومان رشد به قیمت 555 هزار تومان و ربع سکه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 286 هزار تومان رسید. رشد انتهای هفته این دو دارایی موجب شد که نیم سکه و ربع سکه به ترتیب، 2 و 5/ 2 درصد افزایش هفتگی را تجربه کنند. ادامه رشد اونس در روز جمعه و رسیدن به قیمت هزار و 350 دلار موجب شده است که انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه در بازار افزایش بیشتری یابد.

    برچسب ها