عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد:

دلار در رقم ۳۵۰۰ تومان تک نرخی می‌شود

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی مجاز شدن بانکها برای خرید وفروش ارز را مقدمه تک نرخی کردن ارز دانست و پیش بینی کرد دلار در رقم ۳۵۰۰ تومان تک نرخی شود.

دلار در رقم ۳۵۰۰ تومان تک نرخی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سید بها الدین حسینی هاشمی گفت: تک نرخی کردن ارز در ابتدا نیازمند آزاد سازی خرید و فروش ارز می‌باشد، به طوری که حسابهای پس انداز ارزی و تمام مبادلات ارزی به سیستم بانکی بازگردد تا منبع ارزی تحت کنترل باشد و مثل منابع ریالی بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

    وی افزود، تمام منابع ارزی باید در بانک متمرکز و تحت کنترل باشد. فروش ارز به سیستم بانکی به نرخ بازار و نه به نرخ دولت باعث می شود پدیده  فرار ارز از سیستم بانکی رخ ندهد. این در حالی است که پیش تر هیچ کسی راضی به فروش ارز نبود و برعکس همه به دنبال این بودند که از بانک مرکزی ارز را با نرخ دولتی  دریافت کنند.

    این مدیر اسبق بانکی خاطرنشان کرد، بعضی اوقات تفاوت این دو نرخ بیش از 1000 تومان هم می‌شد. این اختلاف قیمت، باعث بزرگنمایی در رقم صادرات با این هدف که ارز بیشتری از دولت دریافت کنند و  همچنین باعث کوچک نمایی در واردات می‌شد تا ارز کمتری بفروشند. دو نرخی بودن همچنین باعث کاهش رقابت  و ایجاد بازار سیاه ارز شده و صرافیها قدرت پیدا کردند. تبعات این موضوع در سالهای 90 و 91 دیده شد که در این رابطه افرادی هم دستگیر شدند.

    وی افزود،  یکسان سازی نرخ ارز می تواند به شکوفایی اقتصاد و رقابتی شدن و توسعه صادرات کمک کند.

    حسینی گفت: از طرفی این تصمیم باعث می شود ارز قاچاق یا ارز غیر بانکی داخل سیستم بانکی شود. در نتیجه منابع ارزی بانکها افزایش می‌یابد و  در نهایت این امر به تثبیت نرخ ارز کمک می‌کند.

    حسینی هاشمی تاکید کرد، بانکها همیشه مجاز به خرید و فروش ارز بودند اما حجم آن محدود بود. به طور کلی دو نوع طبقه بندی برای عرضه ارز وجود دارد، یکی ارز بازرگانی و دیگری ارز غیر بازرگانی و ارزی  که مسافر آن را می‌خرد.  بانکها برای ارز بازرگانی همیشه مجاز به خرید فروش ارز بودند اما در مورد ارز غیر بازرگانی نوعی محدودیت وجود داشت و امکان ارائه آزاد ارز به همه مردم فراهم نبود.

    این کارشناس حوزه بانکی در مورد احتمال ایجاد انحصار در بین بانکها با اتخاذ این تصمیم اظهار کرد،  نرخ ارز باید شناور باشد و این نرخ  براساس عرضه و تقاضا تعیین شود.باید توجه داشت این تک نرخی بودن مدیریت شده است چراکه به عنوان مثال  فصلهایی که مسافرت زیاد است، یا فصل خروج دانشجویان و زمان افزایش یا کاهش قیمت نفت، مشخصا این عوامل بر قیمت ارز موثرند و نرخ ارز نیز متناسب با این عوامل تغییر می‌کند. اینها مولفه‌هایی است که روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و بانکها مجبور هستند با این عوامل هماهنگ شوند.

    وی ادامه داد، صرافیها  همچنان در بازار ارز  وجود دارند و با این تصمیم خلع سلاح نمی‌شوند. در تمام دنیا هم صرافی در کنار بانکها به مبادله ارز مشغول هستند. صرافیها هم شبکه گسترده و قوی دارند و اگر بانکها بخواهند تعلل کنند مردم سیستم دو نرخی را ترجیح می‌دهند و با رویگردان شدن از بانکها بار دیگر خرید و فروش ارز بدون تشریفات را ترجیح می‌دهندو  به سمت صرافیها بازمی‌گردند.

    این مدیر اسبق بانکی ادامه داد: صرافیها از بین نمی‌روند بلکه کار بانکی نمی‌کنند. سیاست گذاری غلط در موضوع  چند نرخی شدن ارز باعث شد که صرافیها از جایگاه خود خارج شوند و خرید و فروش ارز بازرگانی انجام دهند، حواله‌های ارزی را پرداخت کنند و اموری از این دست انجام دهند که اساسا وظیفه صرافیها نبود.

    وی در پایان درباره نرخ نهایی دلار با ورود بانکها به حوزه خرید و فروش ارز گفت: پیش بینی می‌شود نرخ تعادلی روی همین قیمت3500تومان دلار  آزاد قرار گیرد ولی احتمال می‌رود که بعد از مدت کوتاهی بعد از یکسان سازی نرخ ارز این نرخ کاهش پیدا کند و به قیمت  3200 تومان برسد.

    برچسب ها