عصر خودرو

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان پاسخ می‌دهد;

سرانجام ۳ قرارداد فولادی‌ با ایتالیایی‌ها به کجا رسید؟

عصر بازار- توسعه ظرفیت‌های گروه فولاد مبارکه که در جریان سفر سال گذشته حسن روحانی و هیات همراه به ایتالیا با امضای سه قرارداد بین دو کشور دنبال شده بود، تاکنون چقدر عملیاتی شده است؟

سرانجام ۳ قرارداد فولادی‌ با ایتالیایی‌ها به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید: با توجه به توافقنامه‌هایی که در سفر به ایتالیا به امضا رسید، باید اذعان داشت که طرح‌های توسعه شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان، فولاد سپید‌دشت و نورد شهیدخرازی فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به روند رو به پیشرفتی که در موضوع برجام قابل مشاهده و در حال به نتیجه رسیدن بود ما را در گروه فولاد مبارکه بر آن داشت تا از حدود یک سال پیش، مذاکره در خصوص مباحث مورد نظر خود را با طرف‌های خارجی برنامه‌ریزی کنیم.

    وی ادامه می‌دهد: اهداف ما مشخص است و اینکه در توسعه فولاد سپید‌دشت یا فولاد هرمزگان قرار است چه کاری انجام دهیم یا اینکه در فولاد مبارکه اصفهان برنامه ما به چه صورت است همه مشخص و برنامه‌ریزی‌شده بود. در سفری که به همراه آقای رئیس‌جمهور، به عنوان نخستین سفر رسمی ایشان بعد از برجام به اتحادیه اروپا اتفاق افتاد، هیاتی اقتصادی شامل بازرگانان و مدیران شرکت‌های بزرگ کشور در زمینه‌های نفت و پتروشیمی و فولاد از جمله ایمیدرو و فولاد مبارکه همراه بودند که ضمن مشارکت در برنامه‌های مختلف فرصتی پیش آمد تا تفاهمنامه‌های اولیه این پروژه‌ها نیز امضا شود.

    سبحانی در ادامه اضافه کرده است: بر این اساس، پروژه‌های مبارکه شامل توسعه فولاد سپیددشت است که در این قرارداد ریخته‌گری ورق نازک و نورد پیوسته مشابه تکنولوژی فولاد سبا با ظرفیت یک میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده و در پروژه دیگر توسعه نورد گرم شهید خرازی فولاد مبارکه اصفهان با ظرفیت سه میلیون تن در سال مد نظر قرار داده شده و در قرارداد دیگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازی واحد موجود و ایجاد واحد جدید برای افزایش ظرفیت از یک و نیم میلیون تن به سه میلیون تن در سال مورد توافق طرفین قرار گرفت.

    وی همچنین بیان کرد:در خصوص چگونگی انجام سه پروژه گروه فولاد مبارکه پس از توافق ابتدایی باید گفت، توافقات اولیه امضا شده است. طبیعی است که برای به سرانجام رسیدن این رویداد بایستی مراحل انجام کار قدم به قدم طی شود. گزارش‌های توجیه فنی و اقتصادی باید تهیه شده و تعیین بانک عامل و ارائه گزارش به بانک عامل، گرفتن تاییدیه‌ها و ابلاغ تاییدیه بانک مرکزی به بانک‌های ایتالیایی و شرکت بیمه ایتالیایی نیز باید انجام و تنفیذ شود. در واقع با انجام اقدامات مقدماتی، ما از زمان پیش افتادیم، ضمن اینکه در همین فاز اول توانستیم پروژه‌های مذکور را در سهمیه‌ای که برای فاینانس تخصیص داده می‌شود بگنجانیم و با اتفاقاتی که افتاد و با قراردادهایی که امضا شد خیلی از زمان پیش هستیم که همین باعث می‌شود پروژه‌ها سریع‌تر به جمع‌بندی رسیده و اجرایی شود.

    سبحانی تصریح کرد: با انجام این سه پروژه هم به موضوع مهم اشتغال پرداخته می‌شود و هم افزایش تولید در این سه واحد را شاهد هستیم، علاوه بر اینکه برای این شرکت‌ها درآمدهایی نیز از محل این توسعه‌ها ایجاد می‌شود. با توجه به اهمیت انجام این پروژه‌ها با استفاده از توان داخل نیز باید تاکید کرد موضوع ساخت در این قراردادها به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که حداکثر استفاده نصیب ما شود، یعنی هم منابع خارجی از طریق فاینانس به داخل کشور صورت می‌گیرد و هم حداکثر ساخت با استفاده از توانمندی داخلی در قرارداد دیده شده تا جایی که شرکت‌های داخلی درگیر ساخت تامین تجهیزات و شرکت‌های پیمانکاری هم درگیر عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات شوند و اگرچه منابع از طرف خارجی تامین می‌شود اما بیشتر پیمانکارهای داخلی درگیر پروژه می‌شوند.

    برچسب ها