عصر خودرو

بازدهی هفتگی دلار به ۹/ ۰درصد رسید

مرزشکنی سکه تمام بهار

عصر بازار- این قیمت، بالاترین نرخ فروش سکه از ۲۳ تیرماه و ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. همچنین افزایشروز پنج‌شنبه موجب شد که میزان بازدهی هفتگی فلز گرانبهای داخلی به ۳/ ۲ درصد برسد که بیشترین میزان رشد هفتگی آن در یک ماه گذشته بود. آخرین بار، فلز گرانبهای داخلی در هفته منتهی به ۱۱ تیرماه ۵/ ۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده بود.

مرزشکنی سکه تمام بهار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازدنیای اقتصاد، در کنار سکه، روز پنج‌شنبه، دلار نیز به رشد خود ادامه داد و با 5 تومان افزایش به قیمت 3هزار و 543 تومان رسید. با این رشد، میزان افزایش هفتگی دلار به 9/ 0 درصد رسید. این بیشترین رشد هفتگی دلار در 4هفته گذشته بود. به گفته فعالان، رشد قیمت شاخص ارزی در این روز بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران در ساعات انتهایی روز چهارشنبه بود. به گفته آنها، روز پنج‌شنبه، معامله‌گران دلار مداخله چندانی در بازار نکردند؛ چراکه احتمال می‌دادند به دلیل افزایش بهای اونس، سکه بازان اقدام به فروش ارز در بازار موازی کنند. افزایش بهای دلار در بازار داخلی در حالی صورت گرفت که در انتهای این هفته ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی به کمترین میزان در یک ماه گذشته رسید.

    دلار در 2 راهی

    روند افزایشی بهای شاخص ارزی در مردادماه در کنار بیشترین رشد هفتگی این ارز در 4هفته گذشته، انتظارات فنی بازار برای افزایش قیمت را بهبود بخشیده است. قیمت دلار از ابتدای دومین ماه تابستان حدود 30 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به نزدیکی میانه کانال 3هزار و 500 تومان رسیده است. تمام این عوامل دست به دست هم داده تا صداهای افزایشی بیشتری در بازار به گوش برسد. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که قیمت دلار در 10 روز ابتدایی تیرماه نیز در مسیر افزایشی قرار داشت، ولی هر چقدر بازار از ابتدای ماه دورتر شد، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. این دسته انتظار دارند که این حادثه در مردادماه نیز تکرار شود. یعنی با خروج تقاضای ابتدایی ماه، قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد. عامل مهم‌تری که انتظارات بازار در رابطه با روند قیمت در هفته جاری را متاثر کرده است، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در انتهای هفته گذشته بود. برخی فعالان اعتقاد دارند، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی‌بر ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها براساس ارز آزاد در هفته جاری ممکن است روند قیمت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    به گفته این دسته، اعلام این خبر و امکان افزایش ورودی بازار می‌تواند موجب این شود که معامله‌گران ارزی در موقعیت فروش قرار گیرند و قیمت را در جهت کاهشی قرار دهند. این در حالی است که عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که بازار در هفته جاری ممکن است رو به جلو حرکت کند. این دسته باور دارند که هر چقدر اخبار یکسان‌سازی ارزی جدی‌تر شود، معامله‌گران سعی خواهند کرد که قیمت را به سطح بالاتری برسانند. هدف این دسته از این تاکتیک آن است که اختلاف نرخ رسمی با غیررسمی بیشتر شود تا از یکسو انجام یکسان‌سازی مشکل‌تر شود و از سوی دیگر، بازار ساز تحت فشار بیشتری قرار گیرد که در سطح بالاتری اقدام به یکسان‌سازی نرخ ارز کند. این دسته احساس می‌کنند هر چقدر قیمت بازار بالاتر باشد، یکسان‌سازی نرخ ارز نیز در محدوده بالاتری صورت خواهد گرفت.

    رکوردزنی از آغاز

    در همان ابتدای روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی از محدوده یک میلیون و 90 هزار تومان عبور کرد و وارد کانال یک میلیون و 100 هزار تومان شد، اتفاقی که از 23 تیر سابقه نداشت. در ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 16 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. صعود بهای اونس در ساعات انتهایی بازارهای جهانی روز چهارشنبه مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در ابتدای روز پنج‌شنبه در مسیر افزایشی قرار داد. روز چهارشنبه، طلای جهانی به قیمت هزار و 339 دلار رسید که افزایشی 12 دلاری نسبت به قیمت 7 عصر همان روز داشت. در ادامه روز پنج‌شنبه، بهای اونس نه تنها در مسیر کاهشی قرار نگرفت، بلکه وارد محدوده هزار و 340 دلار شد. ادامه افزایش بهای اونس و رشد قیمت دلار موجب شد سکه 3 هزار تومان افزایش دیگر را نیز تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان برسد. رشد انتهای هفته سکه در حالی رخ داد که فلز گرانبهای داخلی از ابتدای هفته تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرده بود.

    شنبه گذشته، سکه با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان رسید. پس از این تا روز دوشنبه، قیمت در همان کانال یک میلیون و 80 هزار تومان باقی ماند تا اینکه روز سه‌شنبه، سکه 8 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با شکستن محدوده یک میلیون و 90 هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و 93 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در روز سه‌شنبه ناشی از رشد همزمان دلار و اونس بود. فضای بازار سکه در روز چهارشنبه احتیاطی بود و معامله‌گران تمایل چندانی به انجام معامله نداشتند؛ چراکه در انتظار انتشار بیانیه فدرال رزرو در انتهای روز بودند. پس از گذشت مدت زمانی از انتشار بیانیه فدرال رزرو، بهای اونس در بازارهای جهانی بالا رفت و اثرات آن روز پنج‌شنبه به بازار داخلی رسید.

    روز پنج‌شنبه، همسو با افزایش بهای سکه تمام، بهای سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز بالا رفت. در ششمین روز هفته، نیم سکه با 10 هزار تومان رشد به قیمت 555 هزار تومان و ربع سکه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 286 هزار تومان رسید. رشد انتهای هفته این دو دارایی موجب شد که نیم سکه و ربع سکه به ترتیب، 2 و 5/ 2 درصد افزایش هفتگی را تجربه کنند. ادامه رشد اونس در روز جمعه و رسیدن به قیمت هزار و 350 دلار موجب شده است که انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه در بازار افزایش بیشتری یابد. در این وضعیت، تنها کاهش قیمت دلار می‌تواند مانع رشد بیشتر سکه در روز شنبه شود. این در حالی است که حباب قیمت سکه نیز در شرایط حاضر منفی و ارزش ذاتی سکه بیشتر از قیمت بازاری آن است. عاملی که موجب می‌شود در صورت تغییرات محدود دلار، انتظار افزایش قیمت سکه کمتر از حد انتظار باشد.

     

    هفته سراسر افزایش

    دلار در 6 روز کاری هفته گذشته 6 رشد متوالی را تجربه کرد تا یک هفته تماما افزایشی را پشت‌سر گذاشته باشد. در اولین روز کاری مردادماه، دلار با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 515 تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، دلار به ترتیب 5 و 2 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا این ارز به قیمت 3 هزار و 522 تومان برسد. در ادامه روند افزایشی، از روز سه‌شنبه شیب رشد قیمت تند‌تر شد. شاخص ارزی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه دو افزایش 8 تومانی را تجربه کرد تا به قیمت 3 هزار و 538 تومان برسد. از همان ابتدای روز چهارشنبه، هدف معامله‌گران آن بود که قیمت دلار را از نقطه 3 هزار و 543 تومان عبور داده و قله قیمتی سال 95 را فتح کنند. این معامله‌گران اعتقاد داشتند، اگر دلار از سقف سال 95 عبور کند، با شدت بیشتری به افزایش خود ادامه خواهد داد. در نتیجه با خریدهای ارزی برای رسیدن به این هدف تلاش کردند. با افزایش تقاضا، حدود ساعت 12 بعدازظهر، دلار به قیمت 3هزار و 540 تومان رسید، ولی به محض لمس این نقطه، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت تا پروژه فتح قله قیمتی سال 95 شکست بخورد. روز پنج‌شنبه، قیمت دلار به 3 هزار و 543 تومان نیز رسید ولی همچنان نتوانست از آن عبور کند. البته در مقاطعی از روز، قیمت‌های بالاتری در بازار ثبت شد، ولی قیمت خرید و فروش در حجم عمده زیر نقطه یاد شده باقی ماند.

    برچسب ها