عصر خودرو

بررسی روند معاملات هفتگی بازار آتی سکه؛

تزریق خوش‌بینی به بازار در دقیقه ۹۰

عصر بازار- هفته‌ای که گذشت بر خلاف هفته پایانی تیرماه که اخبار و جنبش‌های ریز و درشت در سطح جهانی بر بازارهای کالایی از جمله طلا و بالطبع بازار آتی سکه موثر بود، روی محوری تقریبا خنثی و آرام طی مسیر کرد، در واقع هفته گذشته برای معامله‌گران با انتظار تا رسیدن به روز چهارشنبه و نتایج جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو همراه بود؛ انتظاری که بیجا هم نبود و با ثابت نگه داشتن نرخ بهره آمریکا توسط این ارگان، سیگنال افزایش به بازار جهانی طلا مخابره شد و در این راستا بازار سکه آتی هم به تبعیت از این افزایش از روز چهارشنبه به بعد با رشد ۷۰ درصدی در حجم معاملات این خبر را به رسمیت شناخت.

تزریق خوش‌بینی به بازار در دقیقه ۹۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه حجم معاملات آتی سکه حدود 8 هزار و 600 واحد بود اما بعد از نشست فدرال رزرو و با رشد قیمت طلای جهانی، روز پنج‌شنبه شاهد معامله 14 هزار و 600 واحدی سکه آتی در بورس کالا بودیم که نشان داد این بازار نیز به تصمیم فدرال رزرو واکنش مناسب نشان داده است که این موضوع می‌تواند حکایت از آغاز خوش بینی بازار آتی در هفته‌های پیش رو داشته باشد.

    خوش‌بینی‌ها بعد از نشست فدرال رزرو در شرایطی است که هفته گذشته یکی از کم‌جان‌ترین هفته‌های معاملاتی را در تالار آتی بورس کالا شاهد بودیم به‌طوری که حجم معاملات در این هفته 50 هزار و 970 معامله بود. این در حالی است که در 5 هفته پیش از آن حجم معاملات در برخی هفته‌ها از 100 هزار معامله نیز گذشته است. با این حال روزهای پیش رو برای بازار سکه آتی به گمان قوی و طبق شواهد موجود روندی افزایشی خواهد بود، در واقع هفته گذشته را می‌توان هفته‌ای کاهشی در حجم معاملات سکه آتی دانست، به‌طوری که معامله‌گران لقب «هفته کم حجم و کم نوسان» را به شرایط این‌چنینی بازار داده‌اند که این موضوع به تبعیت از بازار جهانی طلا رخ داد. در این بین قیمت اونس طلا نیز طی هفته گذشته برخلاف روند آخرین روزهای هفته، در وضعیت کاهشی قرار داشت که گفته می‌شود دلیل اصلی آن انتظار برای نشست فدرال رزرو آمریکا بود اما از روز چهارشنبه با تثبیت نرخ بهره در این نشست طلای جهانی روند افزایشی به خود گرفت و از هزار و 320 دلار تا بیش از هزار و 350 دلار افزایش یافت که همان‌طور که اشاره شد این موضوع روی بازار آتی اثر 70 درصدی بر جای گذاشت ضمن آنکه انتظار رشد قیمت‌ها و حجم معاملات را در هفته جاری تقویت کرد. به عقیده کارشناسان با این اوضاع نه تنها در هفته جاری که در هفته‌های پیش رو می‌توان انتظار داشت بازار آتی با روند رو به رونقی از بعد حجم معاملات و قیمت‌ها روبه‌رو‌ شود.

     

    ریزنمرات بازار آتی در هفته‌ای که گذشت

    در این بین در روزهای ابتدایی هفته گذشته، معاملات در سررسید اردیبهشت با نرخ یک میلیون و 150 هزار تومان شروع به کار کرد و این روند با نوسان بسیار کم تا روز سه شنبه ادامه داشت، در ساعت‌های انتهایی روز چهارشنبه و همزمان با تصمیم فدرال رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره، قیمت‌ها در سررسید اردیبهشت به یک میلیون و 160 هزار تومان رسید و در روز پنج شنبه با جنبش قابل توجه و تاثیر کامل از روند افزایشی اونس جهانی به رقم یک میلیون و 178 هزار تومان رسید؛ رقمی که نسبت به هفته ماقبل خود 8 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

    با اینکه اونس طی هفته گذشته در بازه 1318 تا 1331 دلار نوسان داشت ولی در روز چهارشنبه که مقارن با نشست ماهانه فدرال رزرو بود اونس نیز وارد مدار افزایش شد، چنانچه در روز پنج‌شنبه اونس به کانال 1340 و در روز جمعه به رقم هزار و 351 دلار وارد شد تا روند افزایشی خود را تثبیت کند. با این وجود روز پنج شنبه حجم معاملات که با افزایش قابل توجهی نسبت به روزهای قبل خود مواجه شد، این سیگنال را به معامله‌گران مخابره کرد که روند ادامه دار در بازار معاملات آتی در هفته‌های پیش رو مثبت خواهد بود، روندی که حداقل تا قبل از نشست مجدد فدرال رزرو آمریکا به شرط آنکه اتفاق و خبر غیر منتظره‌ای رخ ندهد پایدار خواهد بود. این در شرایطی است که کارشناسان انتظار دارند این سیاست فدرال رزرو لااقل تا نشست سپتامبر ثابت بماند مگر آنکه با انتشار آمارهای جدید از اقتصاد ایالات متحده شاهد تغییر در سیاست این نهاد تاثیرگذار آمریکا باشیم.

    از سوی دیگر نشست بانک مرکزی ژاپن هم روز گذشته برگزار شد؛ هرچند هنوز نتایجی از این نشست تا لحظه نگارش این گزارش منتشر نشده اما معامله‌گران بازار طلا در آسیا نشانه‌های مثبتی از آن را پیش بینی می‌کنند و معتقدند سیاست تزریق 38تریلیون ینی محرک‌های پولی توسط دولت می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد این کشور ببخشد. با این حال در بازار آسیا نیز، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بانک ژاپن با استناد به سیاست‌های تسهیل پولی مذکور روند رو به رشدی را در بازار طلای آسیا ایجاد کند؛ انتظاری که نهایتا منجر به افزایش 22/ 0 درصدی قیمت طلا در بازارهای آسیایی و رسیدن آن به هزار و 344 دلار شده است.

    رونق بازار آتی سکه در گرو شرایط پایدار

    اما پیش بینی‌ها در بازار آتی سکه طلا همگام با پیش بینی‌های جهانی مثبت خواهد بود، در این راستا طبق مستندات موجود و تحلیل‌ها و تجربه‌های موجود از ابتدای سال 95 باید گفت طی این ماه‌ها بازار آتی سکه بیش از آنکه از دلار تبعیت کند از اونس تبعیت کرده است. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های جهانی درخصوص تثبیت نرخ بهره آمریکا تا دو ماه آینده باید گفت رونقی نسبی نصیب بازار طلا و همچنین بازارهای آتی و نقدی سکه خواهد شد و تثبیت این روند، برای بازار آتی سکه ایران به‌طور خاص روندی مثبت را پیش خواهد آورد، هرچند این ادعا در صورتی عملی خواهد بود که اتفاق غیر‌منتظره‌ای در سطح جهانی و داخلی رخ ندهد.

    برچسب ها