عصر خودرو

سفیر ترکیه در ایران:

تخفیف قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه «عطف بماسبق» می‌شود

رقم پرداختی ایران به ترکیه هنوز قطعی نیست

عصر بازار- سفیر ترکیه در ایران گفت: قطعاً تخفیفی در قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه اعمال خواهد شد و این تخفیف در مبادلات گازی گذشته هم اعمال شده و عطف بماسبق خواهد شد و ایران مبلغی را با توجه به این مسأله به ترکیه پرداخت خواهد کرد.

تخفیف قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه «عطف بماسبق» می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رضا هاکان تکین در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت شکایت گازی ترکیه از ایران، اظهار داشت: در اولین قراری که از سوی مرجع داوری اختلاف گازی ایران و ترکیه اعلام شد، برخی ارقام مطرح شده با مقامات ایرانی هم بعضی ارقام را در این باره مطرح کردند.

    وی افزود: با این وجود الان هر عدد یا رقمی اعلام کنیم، قطعی نخواهد بود، چرا که روند داوری ادامه دارد و ایران و ترکیه منتظر قطعی شدن نظر مرجع داوری هستند.

    سفیر ترکیه در ایران ادامه داد: اما همه این را می‌دانیم که قطعاً تخفیفی در قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه اعمال خواهد شد و این تخفیف درباره مبادلات گازی گذشته هم اعمال شده و عطف بماسبق خواهد شد و ایران مبلغی را با توجه به این مسأله به ترکیه پرداخت خواهد کرد.

    هاکان‌ تکین اضافه کرد: ان‌شاءالله از این مشکل هم عبور خواهیم کرد و روابط دو کشور در حوزه‌های نفتی و گازی و دیگر حوزه‌ها گسترش خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش، شکایت گازی ترکیه از ایران در دو بخش مورد رسیدگی قرار گرفت که یک بخش از آن مربوط به پایداری تأمین گاز از سوی ایران و بخش دیگر مربوط به تفاوت قیمت گاز صادراتی ایران با قیمت‌های جهانی و دیگر قراردادهای صادرات گاز ایران بود و بنا به گفته حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ترکیه خواهان کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور شد.

    بر اساس این گزارش، بخش اول شکایت گازی ترکیه به سرانجام نرسید و اثبات شد که پایداری تأمین گاز از سوی ایران مشکلی نداشته است، اما در بخش دوم که مربوط به قیمت گاز صادراتی در منطقه و جهان و  دیگر قراردادهای صادرات گاز ایران بود مرجع داوری بین‌المللی ایران را موظف به کاهش قیمت و ارائه تخفیف‌ کرد.

    با توجه به اظهارات سفیر ترکیه در ایران هنوز هیچ رقمی درباره میزان تخفیف و مبلغی که ایران قرار است به ترکیه بپردازد، یا از هزینه گاز صادراتی به این کشور کم کند، قطعی نشده است.

    برچسب ها