عصر خودرو

مدیرعامل پتروشیمی مکران پاسخ داد

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی چقدر روشن است؟

عصر بازار- مدیرعامل پتروشیمی مکران پاسخ داد که به چه میزان چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را در کشور روشن می‌بیند.

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی چقدر روشن است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا موثقی‌نیا، مدیرعامل پتروشیمی مکران می‌گوید: برنامه‌‌ریزی‌ها در کشور به سمت توسعه این صنعت پیش می‌رود و بر اساس اعلام مسوولان کشور تا پایان برنامه ششم توسعه ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی در ایران به 70 میلیارد دلار می‌رسد. سیاستگذاری‌های فعلی دولت در زمینه جذب سرمایه‌گذار در این بخش نیز موجب تقویت این صنعت شده است.

    در همین حال وی از مشکلات این صنعت نیز سخن می‌گوید و متذکر می‌شود:معتقدم دولت باید در زمینه خوراک پتروشیمی‌ها کمک زیادی به مجموعه‌ها بکند چرا که وضعیت رقابت با دنیا به صورتی است که با توجه دولت می‌توانیم شرایط رقابتی خوبی داشته باشیم و امکان تعیین قیمت‌های مناسب برای صادرکنندگان در بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

    وی در ادامه می‌گوید: بگذارید راحت بگویم که منظورم از حمایت دولت از خوراک پتروشیمی‌ها چیست، به عنوان مثال یکی از مدیران فولادی چندی پیش نقل می‌کرد که «برای راه‌‌اندازی یک واحد فولادی از شرکت مشاور چینی کمک گرفته و این واحد فولادی را راه‌اندازی کرده‌اند. پس از راه‌اندازی و بهره‌برداری، با ارائه محصولات فولادی به بازار متوجه شدیم که قیمت ما مقرون به صرفه نیست و در بازار جهانی کسی از ما خرید نمی‌کند و اتفاقاً همان شرکت مشاور چینی با تکنولوژی مانند تکنولوژی ما در حال تولید فولاد با قیمتی پایین‌تر از قیمت ما در بازار بود. وقتی دلیل را جویا شدیم متوجه شدیم که دولت چین به شرکت‌های تولیدکننده فولاد با هدف توسعه صادرات یارانه می‌دهد.»

    او ادامه می‌دهد: این بدان معناست که دولت‌ها مجموعه‌های خصوصی را برای ورود به بازار جهانی و رقابت در بازار جهانی حمایت می‌کنند حال در ایران به نظر من شرکت‌های پتروشیمی به دنبال دریافت یارانه نیستند، اما انتظار دارند که قیمت خوراک همچون قیمت‌های منطقه رقابتی باشد، چرا که اکنون قیمت خوراک بیش از 55 درصد قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد و امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در بازار رقابتی دنیا می‌گیرد.

    موثقی‌نیا تصریح می‌کند: این وظیفه دولت است تا قیمت خوراک را برای پتروشیمی‌های داخلی رقابتی کند. همچنین با توجه به اینکه در برنامه پنج‌ساله ششم کشور قرار است ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در ایران به 130 میلیون تن در سال برسد در حالی که امروز این ظرفیت زیر 60 میلیون تن است به این معنی که ما در پایان برنامه ششم باید این ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم و همچنین ارزش صادرات به 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کند، این در حالی است که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در زمان حاضر حدود 10 میلیارد دلار است. همه اینها نشان از آن دارد که دولت به دنبال توسعه این صنعت در کشور است اما ابزار آن هنوز فراهم نشده و ابزار این توسعه اول قیمت خوراک و پس از آن سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی است.به نظر می‌رسد برای رسیدن به هدف 130 میلیون تنی بایستی 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه کشور صورت گیرد.

    وی همچنین بیان می‌کند: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از این حجم سرمایه‌گذاری باید به صورتی که متضمن منافع ملی باشد از خارج از کشور تامین شود، لازم است چاره‌ای برای این موضوعات اندیشیده شود و ابزارهای لازم برای توسعه این صنعت فراهم شود.از این‌رو صنعت پتروشیمی می‌تواند یک صنعت پیشرو باشد و تکنولوژی‌های جدید این صنعت نیز قابل دسترس است اما گلوگاه اصلی برای رقابت شرکت‌های پتروشیمی در بازارهای جهانی وضعیت خوراک است که باید حل و فصل شود تا از این طریق هم این صنعت بیش از پیش سودده باشد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سرمایه‌گذاری در این صنعت استقبال کنند.در این مسیر باید مسائلی همچون مقررات بانکی، بیمه‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای جدید بانکی نیز حل شود تا از این طریق بتوانیم مشکلات موجود را که در سال‌های گذشته به دلیل ضعف‌های داخلی و نیز تحریم‌ها به وجود آمده است، مرتفع کنیم چرا که بدون تغییر دادن این موضوعات نمی‌توان چشم‌انداز موفقی داشت.

    برچسب ها