عصر خودرو

منصور یزدی‌زاده عضو هیئت مدیره ذوب‌آهن اصفهان و بورس‌کالا;

تمام تولیدکنندگان فولاد محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند

عصر بازار- شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حالی به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران مشهور است که با ظرفیت ۲٫۸ میلیون تن محصول نهایی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

تمام تولیدکنندگان فولاد محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، این شرکت در نظر دارد محصولات جدید ریلی را هم در مرداد به بهره‌برداری برساند و به سبد محصولات خود اضافه کند. به همین بهانه با منصور یزدی‌زاده عضو هیئت مدیره ذوب‌آهن اصفهان و بورس‌کالا به گفت‌وگو نشستیم تا در این خصوص و دیگر مسائل ذوب‌آهن مانند افزایش سرمایه، عرضه محصولات در بورس کالا و انتشار اوراق سلف موازی این شرکت اطلاعات کسب کنیم. علاوه بر این یزدی‌زاده در مورد مسائل پیرامون بورس کالای ایران نیز توضیحاتی داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

    -قرار بود شرکت ذوب آهن، محصولات جدید ریلی‌اش را عرضه کند. ابتدا توضیحاتی را راجع به این محصول بدهید؟ این محصولات چه زمانی عرضه خواهند شد؟

    محصول ریلی جدید ذوب آهن که خیلی هم در مورد آن صحبت شده است، خوشبختانه به مرحله تکمیل شدن رسیده است. مراحل انجام پروژه ساخت این محصول هم شامل کنسرواسیون خارجی و داخلی است. به این ترتیب وظایفی که بر عهده ذوب آهن بود، انجام شده و تحویل طرف خارجی شده که استارت تست گرم آن زده شده  است. در واقع این تست مهمترین فاز پس از تست سرد است.
    به این ترتیب تمام کارها از سوی ذوب آهن انجام شده است و خط کامل تحویل طرف اروپایی شده است. شریک اروپایی نیز تمامی مدیران و ناظران (سوپروایزرها) خود را مستقر کرده‌اند و با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌کنیم در مرداد ماه، ریل راه‌آهن تولید شود.
    البته نکته‌ای که وجود دارد، این است که شرکت ذوب‌آهن به دلیل اینکه این طرح یک طرح ملی است و مسئولان باید برای افتتاح آن حضور داشته باشند، در اجرایی شدن آن  باید با دفتر ریاست جمهوری و استانداری هماهنگ باشد. در همین راستا باید تلاش کنیم تا از زمانی که ریل تولید می‌شود تا زمانی که افتتاح رسمی انجام می‌شود، وقفه زیادی ایجاد نشود.
    محصول جدید شرکت ذوب آهن اصفهان، ریل قطار60 UIC است که مطابق استاندارد EN 13674 اروپا و  نسخه (ورژن) 2011 است. علاوه بر آن،  این شرکت ریل33 U را برای خطوط فرعی و 54 UIC را برای خطوط مترو در برنامه تولید دارد. این در حالی است که شرکت ذوب آهن اصفهان برای این محصولات علاوه بر اینکه مصرف داخلی دارند، می‌تواند بحث صادرات را هم به دلیل اینکه استانداردهای بین‌المللی برای تولید آنها رعایت شده است، دنبال کند.

    -مرحله دوم تامین مالی ذوب‌آهن اصفهان به وسیله اوراق سلف موازی از طریق بورس کالا چه زمانی انجام می‌شود؟

    هیئت پذیرش شرطی را برای ذوب آهن اصفهان قرار داد تا پس از اینکه افزایش سرمایه شرکت انجام شد، این تامین مالی صورت پذیرد. در واقع 250 میلیارد تومان تامین مالی را هیئت پذیرش تصویب کرد که 150 میلیارد تومان آن در انتهای سال 1394 انجام شد و 100 میلیارد تومان آن به پس از افزایش سرمایه ذوب‌آهن موکول شد.
    در همین راستا در حال حاضر در حال انجام رایزنی‌هایی هستیم که با توجه به شرایط موجود در شرکت، دوباره به هیئت پذیرش برویم تا با تصویب این هیئت، 100 میلیارد تومان تامین مالی دیگر را هم با توجه به طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه، پیش از افزایش سرمایه انجام دهیم. البته همانطور که گفته شد، هیئت پذیرش چون به شرط افزایش سرمایه، اجازه تامین مالی را داده بود، باید تایید مورد نظر را به ذوب آهن بدهد تا پیش از افزایش سرمایه، این شرکت 100 میلیارد تومان دیگر اوراق سلف موازی منتشر کند.

    - بحث انجام افزایش سرمایه ذوب آهن به کجا رسیده و سرانجام چه زمانی و به چه میزانی افزایش سرمایه ذوب آهن انجام می‌شود؟

    همانطور که می‌دانید در مورد افزایش سرمایه، گزارش‌های منتشر شده پیش از این که به سازمان بورس برود، باید مورد تایید بازرس قانونی قرار بگیرد. در همین رابطه، متاسفانه اختلاف نظراتی بین بازرس قانونی و شرکت ذوب‌آهن وجود دارد که پس از رفع و رجوع شدن این مشکلات، افزایش سرمایه اعلام می‌شود. تلاش ما این است که افزایش سرمایه به عددی که قبلا اعلام کرده بودیم، برسد. همچنین این عدد باید به تایید بازرس قانونی برسد و پس از آن مورد تایید سازمان قرار بگیرد. بنابراین سازمان پیش از تایید بازرس به هیچ عنوان اجازه افزایش سرمایه را نخواهد داد. در نتیجه ما منتظر هستیم تا کارهای کارشناسی این موضوع انجام شود. این اختلاف نظرها کمی زمانگیر بوده است و ما منتظر صحه گذاشتن بازرس قانونی هستیم.

    -دهفته گذشته معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تهدید کردند که اگر بقیه فولاد سازها محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکنند، ذوب آهن هم از بورس کالا خارج خواهد شد. شما این صحبت‌ها را تایید می‌کنید؟

    شاید سوتفاهمی در این خصوص شکل گرفته است. ایشان کاملا منطبق با سیاست‌ها و برنامه‌های هیئت مدیره و شرکت هستند و منظور وی این است که با عرضه نکردن محصولات سایر فولاد سازها در بورس کالا، در حق کسانی که در محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه می‌کنند، اجحاف می‌شود. به این علت که وقتی شرکتی محصول خود را در بورس عرضه می‌کند، قیمت‌هایش شفاف اعلام می‌شود در حالی که سایر تولیدکنندگان این شفافیت را ندارند.
    درواقع صحبت ایشان از این نظر است و از این منظر من نیز ایشان را تایید می‌کنم و نباید اجحافی در حق کسی انجام شود. در این خصوص دستگاه‌های نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که بهتر است، هر دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. در واقع اگر تکلیف است عرضه‌ای باشد، همه باید عرضه کنند. ما نیز مزایای عرضه در بورس کالا را می‌دانیم و این امر برکسی پوشیده نیست. عرضه در بورس کالا هم موجب شفافیت می‌شود و هم منافع اقتصادی زیادی دارد. اما از این بابت که سایرین تنها از اطلاعات و قیمت‌های شرکت‌های عرضه کننده در بورس کالا بهره‌برداری کنند، قابل قبول نیست و نگرانی‌ها از این جهت است. به عبارت دیگر، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که در بازار رقابتی بورس کالا، ذوب‌آهن محصولات خود را به صورت تمام و کمال عرضه کند و سایر رقبا با هر شرایطی که مدنظرشان است، عرضه محصولات را داشته باشند.
    شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر 100 درصد محصولاتش را در بورس کالا عرضه می‌کند و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست. در واقع ایشان فقط خواستند که این پیام را نه تنها در مورد ذوب‌آهن بلکه در مورد تمام شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، بدهند که این احتمال وجود دارد. این مورد بحث جدیدی نیست و در هیئت مدیره بورس کالا در سالیان گذشته این موضوع مطرح شده است که بورس کالا باید به سمت استفاده از ابزارهای قانونی و تشویقی حرکت کند. البته بخشی از این کار مانند بحث معافیت مالیاتی انجام شده است. اما این ابزار جوابگوی رقابت شدید کنونی در بازار نیست و تعداد عرضه‌کنندگان افزایش یافته است. بنابراین شرکت‌هایی که شفاف عمل می‌کنند، متضرر می‌شوند. درواقع همه تولیدکنندگان می‌دانند که شرکت‌های عرضه کننده در بورس کالا با چه قیمتی محصول خود را عرضه می‌کنند و شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند، در سایه قیمت‌های خود را نگه می‌دارند. اما  اگر تمام تولیدکنندگان به روی تابلو بیایند، فرق محصول با کیفیت و بی کیفیت مشخص می‌شود. این در حالی است که شرکتی که از کیفیت پایین محصولات خود خبر دارد، هیچوقت بر روی تابلو نمی‌آیند. خریداران هم که از کیفیت محصول مطلع نیستند، تنها قیمت را می‌بینند. اما خریدارانی که از روی تابلو محصول را خریداری می‌کنند، حرفه‌ای هستند، از کیفیت محصول آگاهی دارند و متناسب با کیفیت محصول، ارزش‌گذاری می‌کنند.

    - در حال حاضر طبق قانون باید تمام تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

    بله. زمانی که فولاد از نظام قیمت‌گذاری کالا خارج شد، مشروط به این بود که تمام شرکت‌های تولیدکننده، محصولات خود را در بورس عرضه کنند. اما متاسفانه پس از خارج شدن فولاد از نظام قیمت‌گذاری، تمام این شرکت‌ها به بورس نیامدند و ما همواره این دغدغه را داشته‌ایم.

    بنابر گفته‌های شما، چه نهادی باید بر این موضوع نظارت کند که تمام تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند؟
    قاعدتا سازمان بازرسی و نظارت، سازمان حمایت و مجموعه‌های وزارت صنعت‌، معدن و تجارت می‌توانند در این زمینه ورود کنند با توجه به اینکه این نهادها، مجوزهای لازم برای برخورد را نیز دارا هستند. ‌در واقع برای اینکه در حق مصرف‌کنندگان اجحاف نشود و کیفیت محصولات مشخص شود، تمام تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

    - ارزیابی شما از معاملات بورس کالا به ویژه تالار محصولات صنعتی و معدنی چیست؟

    سال گذشته سال بسیار سختی برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از جمله محصولات صنعتی بود. در این سال کاهش در حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران ناشی از رکود بین‌المللی و داخلی و پایین بودن قیمت‌ها بود که عاملی در کاهش حجم تقاضا، تولید و به تبع آنها عرضه در تالار بورس شد. با این وجود مجموع درآمدهای شرکت در بخش عملیاتی و غیرعملیاتی سود مناسبی را برای سهام‌داران رقم زد.

    - مزیت‌های بورس کالای ایران برای صنایع گوناگون چیست و این بازار چگونه می‌تواند به کلیه فعالان بازار کمک کند؟

    بورس کالا محلی برای شفافیت و کشف نرخ محصول در تقابل عرضه و تقاضا است. در این شرایط تولیدکننده‌ها با آسودگی خاطر در فروش محصولات به نرخ منطقی و قابل پاسخگویی به سهام‌داران خود، می‌توانند از ابزارهای مختلفی که در این بازار ارائه می‌گردد نیز بهره‌مند شوند. بورس کالای ایران به دلیل اینکه روند معاملات بین عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان را ضابطه مند و تسهیل کرده، موجب فراغ بال شرکت‌های صنعتی شده است و بازوی مهم و مؤثری در اقتصاد ملی است‌. ضمن آن که بورس کالا با مکانیسمی که دارد، موجب کوتاه شدن دست واسطه‌ها از بازار معاملات و در نتیجه از بین بردن این رانت‌ها شده است.
    بورس کالا با مکانیسم‌هایی که در درون خود دارد، می‌تواند انگیزه را برای عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ایجاد کند. همچنین با کاهش هزینه‌های معاملاتی خود فضایی را برای عرضه کننده و تقاضاکننده ایجاد می‌کند که با انگیزه بیشتری وارد معاملات شوند.
    بورس کالای ایران موجب شفافیت بازار فلزات و کاهش واسطه‌ها در این بازار شده است. این در حالی است که برخی از عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان صنعتی مختلف در کشور، آگاهی کافی از مزیت‌های بورس کالا ندارند و شرکت بورس کالای ایران با اطلاع رسانی بیشتر می‌تواند مزیت‌های معاملاتی این بازار را برای آنها روشن کند.

    - نقش بورس کالا در تامین مالی فولادی‌ها به وسیله اوراق سلف را چطور می‌بینید؟

    اوراق سلف موازی استاندارد ابزار بسیار مطلوبی در تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان به حساب می آید که سال گذشته این اتفاق برای ذوب آهن افتاد. این ابزار برای طرفین معامله سود دارد. آنکه سرمایه خود را در اختیار تولیدکننده به امید بهره مندی از سود معقول و منطقی قرار می‌دهد و اینکه با به کارگیری سرمایه در ایجاد گردش مالی و اجرای پروژه های خود سود سرمایه گذار و سهام‌دار خود را تامین می‌کند. به خصوص در شرایط سخت سال گذشته به نظر من تاثیرگذاری این ابزار دوچندان بود.
    همچنین یکی از مهمترین روش‎های تأمین مالی و پوشش ریسک صنعت فولاد در بورس کالا شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‎های کالایی و ابزارهای مشتقه است. همچنین علاوه بر قراردادهای سلف عادی در بورس کالا که موجب تأمین مالی صنعت فولاد با کم‎ترین هزینه و در کوتاه‎ترین زمان ممکن می شود، قراردادهای سلف موازی استاندارد نیز از ابزارهای نوین مالی است.

    - با توجه به اینکه شرکت‌های فولادی معمولا موجودی انبار دارند، این شرکت‌ها چگونه می‌توانند از گواهی سپرده کالایی استفاده کنند؟

    گواهی سپرده کالایی ابزار تامین مالی بسیار موثر و کارایی است که به خصوص در شرایط موجودی کالای تولیدکنندگان می‌تواند منجر به ایجاد پشتوانه مالی به اتکای موجودی کالا در انبار تولیدکننده باشد. این ابزار برای عرضه کنندگان بزرگ فولادی که از انبارهای مجهز و معتبری برخوردارند، می‌تواند آغاز شود. همچنان که ذوب آهن اصفهان به عنوان پیشرو در به کارگیری اینگونه ابزارها، سعی کرده همیشه نقش سازنده داشته باشد و اکنون نیز با همراهی کارشناسان و مدیران بورس کالا به دنبال به کارگیری این ابزار است.
    همچنین گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار مالی می‌تواند زمینه فروش بیشتر تولیدکنندگان فولادی را در کشور فراهم کند. بدین ترتیب که با تبدیل موجودی انبار شرکت ذوب آهن به گواهی سپرده کالایی و اوراق بهادار سازی آنها، بستر لازم برای فروش بیشتر محصولات این شرکت فراهم می‌شود.

    برچسب ها