عصر خودرو

آیا اتحاد شکننده اوپک پایدار می ماند؟

عصر بازار- هرچند اختلافات داخلی در درون اوپک پس از ۲ سال تا حدی فروکش کرده، اما شروع مجدد روند افت قیمت ها به دلیل کاهش رشد تقاضا و افزایش تولید در آمریکا می تواند بار دیگر این اختلافات را زنده کند.

آیا اتحاد شکننده اوپک پایدار می ماند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هفته آینده زمانی که دبیرکل جدید، مدیریت اوپک را تحویل می گیرد، وی سازمانی را مدیریت خواهد کرد که پس از 2 سال درگیری داخلی بر سر تعیین استراتژی، تا حد زیادی اختلافات داخلی را کنار گذاشته است. اما با افت مجدد قیمت نفت، احتمالا این اتحاد در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

    محمد بارکیندوی نیجریه ای اولین مقام ارشد جدید سازمان در طی نزدیک به یک دهه گذشته خواهد بود. وی در شرایطی این سمت را عهده دار می شود، که در طی حدود 2 سال گذشته اختلافاتی بین اعضای فقیر و ثروتمند اوپک بر سر سیاست تولید این سازمان در گرفته بود.هرچند اعضا اکنون به تاکتیک عربستان مبنی برتولید بی وقفه نفت برای از میدان به در کردن رقبای پرهزینه ای نظیر تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا روی آورده اند، اما هنوز اختلافات داخلی به قوت خود باقیست.

    ترمیم 53 درصدی قیمت نفت از ماه ژانویه به این طرف قیمت نفت را به اندازه ای بالا نبرده که موجب کاهش درد و رنج اقتصادی برخی از اعضا به ویژه ونزوئلا شود. بدتر اینکه، با کند شدن رشد تقاضا و افزایش مجدد تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا، قیمت نفت مجددا در حال کاهش و نزدیک شدن به 40 دلار است.

    عبدالصمد العوادهی، نماینده کویت در اوپک در فاصله سال های 1980 تا 2001 در این باره گفت: «بارکیندو این پست را در شرایطی حساس برای سازمان در اختیار می گیرد... موفقیت وی نه تنها بستگی به روابط او با عربستان» و متحدان این کشور در خلیج فارس دارد، بلکه «او باید اعتماد دیگر اعضای موسس یعنی ایران، عراق و ونزوئلا را نیز جلب نماید.»

    ونزوئلا، عراق، نیجریه، الجزایر و لیبی از سوی موسسه کپیتال مارکتس، به عنوان «5 عضو شکننده» اوپک لقب گرفته اند، زیرا آنها با مشکلات جدی بودجه ای و ریسک آشفتگی سیاسی مواجه اند. تنها کویت و قطر هستند که قیمت فعلی نفت به قیمت سر به سر نفت در بوجه آنها (50 دلار) نزدیک است.

    مایک ویتنر تحلیلگر سوشیت جنرال در نیویورک گفت: «کاملا مشخص است که سازمان بسیار چند پارچه است... با طولانی تر شدن و دردناک تر شدن دوره کاهش قیمت نفت، این اختلافات بیشتر خود را نشان خواهد داد.»

    برچسب ها