عصر خودرو

۱۰ شرط پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران + سند

عصر بازار- در حالی دولت آمریکا اجازه پرواز هواپیماهای ساخت این کشور را به ایرلاینهای بین‌المللی جهت سفر به ایران داده که بررسی این بخشنامه نشان می‌دهد وزارت خزانه‌داری آمریکا این مجوز را با ۱۰ شرط صادر کرده است.

۱۰ شرط پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران + سند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، دیروز وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن شرکتهای هواپیمایی بین المللی اجازه دارند از هواپیماهای تولید آمریکا برای پرواز به ایران استفاده کنند. این بخشنامه با شروط متعددی این اجازه را به ایرلاینهای خارجی داده که یکی از آنها توقف 72 ساعتی در خاک ایران است.

    بررسی متن بخشنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد علاوه بر شرط توقف 72 ساعتی شروط متعدد دیگری برای این مجوز تعیین شده است.

    بر این اساس در این بخشنامه تاکید شده که ذخیره سازی هرگونه تجهیزات هواپیما، قطعات یدکی، اجزا یا فناوری هواپیما در ایران به جز در داخل هواپیماهای مجاز به اقامت موقت در این کشور مجاز نیست.

    یکی دیگر از شروط آمریکا برای استفاده از هواپیماهای تولید این کشور توسط ایرلاینهای خارجی جهت پرواز به ایران این است که مکان ثبت هواپیمای مجاز به اقامت موقت در ایران نباید به ایران تغییر داده شود.

    ممنوعیت انتقال تکنولوژی به یک شهروند ایرانی مقیم در این کشور از جمله شروط وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

    از سوی دیگر بر اساس بخشنامه مذکور ایرلاینهایی که مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده‌اند نباید رنگ هواپیما، نوع پوشش خدمه، یا لوگوی خود را به شکل ایرلاین های ایرانی درآورند.

    همچنین هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران دریافت کرده، نباید از شماره پروازی که برای یک ایرلاین ایرانی صادر شده استفاده کند.

    وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخشنامه خود تاکید کرده هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده، نباید هیچگونه سلاح یا مواد مرتبط از جمله اقلام دفاعی، خدمات دفاعی یا داده های فنی موجود در فهرست تسلیحات دولت آمریکا را با خود حمل کند.

    دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه شروط خود آورده است که بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین اجازه پرواز به ایران ندارد.

    علاوه بر این عملیات نگهداری های اساسی هواپیماها باید در خارج از ایران و توسط افرادی انجام گیرد که شهروند ایرانی مقیم ایران نباشند.

    بر اساس بخشنامه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هواپیماهایی که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند اجازه پرواز به ایران را ندارند.

    البته وزارت خزانه داری آمریکا اجازه انتقال قطعات یدکی هواپیماها به ایران را برای تعمیر همان هواپیمای مجوز دار را داده است. دولت آمریکا تاکید کرده این مجوز به معنای اجازه فروش یا اجاره هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ایرانی نیست.

    برای دریافت متن سندکلیک کنید.

    برچسب ها