عصر خودرو

واکنش تند بازار ارز در قبضه احتیاط خانم یلن

عصر بازار- شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در رابطه با افزایش نرخ بهره کلیدی آمریکا در شرایطی انتظار واکنش تند بازار ارز را به همراه خواهد داشت که احتیاط مقامات فدرال رزرو خاصه خانم یلن باور چنین تغییری در نرخ بهره و به تبع آن واکنش بازار ارز را سخت می‌کند.

واکنش تند بازار ارز در قبضه احتیاط خانم یلن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی در هفته گذشته شاخص دلار متشکل از شش ارز عمده برای پنجمین هفته متوالی تقویت شد که در رابطه با چرایی این موضوع و عوامل تاثیر گذار بر آن می‌توان به احتمالات تصمیم‌گیری مقامات تاثیر گذار در این رابطه و همچنین نقش بازارهای جهانی سهام اشاره کرد.

    آنطور که بانک مرکزی گزارش داده است، به دلیل اقبال معامله گران به ریسک، ارزهای نو ظهور در برابر ین و یورور تقویت شده‌اند، اما توفیقی در برابر دلار آمریکا نداشته‌اند. این در حالی است که  مجموعه ای از اخبار مثبت آمریکا در چند هفته گذشته در برابر اخبار اقتصادی نا امیدکننده از سایر نقاط جهان، گمانه‌ها در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را افزایش داده است.

    از سویی دیگر ماجرای تغییر نرخ بهره کلیدی آمریکا همچنان از تاثیرگذار ترین عوامل در واکنش های بازار ارز است.   در حالی پیش از این احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال 2016 پس از تصمیم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا تقریبا به صفر رسیده بود که بانک مرکزی ایران اعلام کرده در صورت پررنگ شدن گمانه‌ها درباره افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو انتظار واکنش‌های تند بازار ارز نیز نسبت به این موضوع وجود دارد. با این حال به دلیل محتاط بودن مقامات فدرال رزرو به ویژه نفر اول یعنی خانم یلن و در نظر گرفتن سایر جوانب ظاهرا باور کردن این موضوع که نرخ بهره از سوی  بانک مرکزی آمریکا افزایش یابد سخت به نظر می رسد که در این شرایط واکنش های بازار ارز نیز تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

    این در حالی است که مقامات کلیدی بانکی  جهان پیش از این نیز همواره با اظهارات و واکنش‌های خود در مورد متغیرهای اصلی، عامل واکنش بازار ارز بوده‌اند که از این بین خانم یلن به عنوان رئیس کل فدرال رزور  اغلب در صدر تاثیرگذار ترین افراد بر بازار ارز  قرار دارد. آنهم در شرایطی که نرخ بهره کلیدی در آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برای بازار برخودار بوده و مواضع فدرال رزرو در این باره موجبات ریزش و یا رشد ارزش دلار را به همراه دارد.

    اما بررسی تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 24 ژوئیه نشان می‌دهد که ارزش دلار آمریکا نسبت به هفته ماقبل در برابر ین 1.1، یورو 0.52، فرانک 0.44 و پوند 0.62 درصد تقویت شده است.

    به نرخ های پایانی بازار نیویورک، هر یورو در محدوده 1.09 تا 1.10 دلار و هر پوند در دامنه 1.31 تا 1.32 دلار در نوسان بود. این در حالی است که دلار در دامنه 105.82 تا 106.89 ین متغیر بوده است. شاخص دلار در مجموع در هفته گذشته 0.99 درصد و طی پنچ هفته اخیر 3.3 درصد تقویت شده است. بیشترین تقویت دلار نیز  در برابر روبل روسیه، لیر ترکیه،   ین ژاپن و دلار استرالیا رقم خورد.

    همچنین بررسی جزئیات بیشتر تحولات بازار جهانی ارز حاکی از آن است که تنها روبل روسیه، لیر ترکیه و دلار استرالیا در هفته پیش بیش از ین در برابر دلار آمریکا تضعیف شده‌اند. شرایط بد اقتصادی در روسیه و بحران سیاسی در ترکیه موجب شده تا ارزهای این دو کشور بیشترین کاهش ارزش هفتگی را در برابر دلار آمریکا داشته باشند.

    دلار استرالیا  نیز در حالی با افت 1.66 درصدی برابر دلار آمریکا هفته خود را به پایان رسانده که در یک ماه گذشته نیز حدود 5 درصد ریزش ارزش در برابر این ارز در آمریکا داشت این کاهش بیشترین میزان در برابر ارزهای عمده و حتی نوظهور در یک ماه اخیر به حساب می‌آید.

    برچسب ها