عصر خودرو

به منظور توسعه میادین نفتی;

عراق به دنبال همکاری با دو شرکت نفت بزرگ

عصر بازار- در حالی که عراق به دنبال تولید روزانه ۴.۸ میلیون بشکه‌ نفت در ادامه سال ۲۰۱۶ است، این کشور در حال مذاکره با شرکت‌های اگزون‌موبیل و پتروچاینا برای توسعه دو میدان نفتی در جنوب این کشور است.

عراق به دنبال همکاری با دو شرکت نفت بزرگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فیاد النیما قائم مقام وزارت نفت عراق اعلام کرد،‌ دو شرکت اگزون‌موبیل و پتروچاینا به منظور توسعه میادین نفتی ارتاوی و نهران به این کشور کمک خواهند کرد. وزارت نفت عراق امیدوار است تولید نفت این دو میدان به 550 هزار بشکه در رزو برسد. در حال حاضر این دومیدان در مجموع 70 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کنند و وزارت نفت عراق می‌خواهد پروژه گسترش این میادین را در شش ماه آینده آغاز کند.

    عراق دومین تولید کننده بزرگ اوپک به شمار می‌آید و در حال حاضر 4.78 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که 4 میلیون بشکه از این تولید از میادین نفتی جنوب این کشور بدست می‌آید. منطقه خودگردان کرد نشین در شمال عراق نیز بیش از 700 هزار بشکه به صورت مستقل از دولت مرکزی نفت پمپاژ می‌کند. صادرات نفت عراق از جنوب این کشور روزانه 3.19 میلیون بشکه گزارش شده و وزارت نفت امیدوار است تا پایان ماه به صادرات 3.2 میلیون بشکه‌ای دست پیدا کرده و این سطح را تا پایان سال ادامه دهد.

    در میان قیمت‌های پایین نفت و کمپین نظامی علیه شورشیان داعش که بخش‌های بزرگی از شمال این کشور را در اختیار دارند، عراق در تلاش برای افزایش تولید نفت خود است. بزرگترین میادین نفتی این کشور در جنوب عراق قرار دارند و به صورت فیزیکی از تخریب و نزاع در امانند. عراق در ماه ژوئن روزانه 4.3 میلیون بشکه نفت تولید کرده که 34 درصد بیشتر از متوسط تولید سالانه این کشور در سال 2014 بوده است.

    النیما اعلام کرد: «کرد‌های عراقی از طریق بندر جیحون ترکیه روزانه 520 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کنند. آنها خط لوله خودشان را دارند.»

    عراق که پنجمین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد در مذاکراتی جداگانه به پتروچاینا و شرگت گاز کره برای ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه 300 هزار بشکه در میدان نفتی نصیریه در جنوب عراق به توافق نهایی رسیده است.

    برچسب ها