عصر خودرو

افزایش ۲ دلاری قیمت نفت در پیش‌بینی بانک جهانی برای ۲۰۱۶

عصر بازار- بانک جهانی پیش بینی خود از قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ را ۲ دلار افزایش داد و اعلام کرد انتظار دارد متوسط قیمت نفت در این سال به ۴۳ دلار برسد.

افزایش ۲ دلاری قیمت نفت در پیش‌بینی بانک جهانی برای ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2016 را به دلیل کاهش عرضه و تقاضای قوی در سه ماهه دوم سال، از 41 به 43 دلار افزایش داد.

    بر اساس این گزارش قیمت نفت در سه ماهه دوم امسال به دلیل اختلال در عرضه نفت کشورهای مختلف به ویژه کانادا و و نیجریه 37 درصد رشد داشت.

    این تجدیدنظر در پیش بینی، در آخرین گزارش چشم انداز بازار کالاهای بانک جهانی منعکس شده است. در این گزارش کاهش اخیر تقاضا و ترمیم بخشی از عرضه نفت مختل شده مورد توجه قرار گرفته است.

    جان بافس، اقتصاددان ارشد و نویسنده گزارش بانک جهانی گفت: «ما انتظار داریم قیمت نفت در نیمه دوم سال اندکی بهبود یابد زیرا مازاد عرضه در بازار نفت در حال کم شدن است... اما حجم ذخایر همچنان بسیار بالاست و کاهش این ذخایر مقداری زمان خواهد برد.»

    به رغم ترمیم قیمت نفت و بسیاری دیگر از کالاها در نیمه دوم سال، انتظار می رود شاخص اکثر کالاهایی که از سوی بانک جهانی پیگیری می شوند، امسال شاهد کاهش باشند. این روند به دلیل تداوم روند مازاد عرضه و در خصوص کالاهای صنعتی از جمله انرژی، فلزات و مواد خام کشاورزی، به دلیل چشم انداز ضعیف رشد در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است. اما بخش عمده ای از این کاهش ها کمتر از رقمی خواهند بود که در گزارش چشم انداز ماه آوریل ذکر شده اند.

    قیمت انرژی شامل نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ، در سال 2016، 16.4 درصد کاهش خواهند یافت، در حالی که در گزارش ماه آوریل این کاهش 19.3 درصد پیش بینی شده بود. کالاهای غیر از انرژی نظیر فلزات و مواد معدنی، کشاورزی، کودهای شیمیایی امسال با کاهش قیمت 3.7 درصدی مواجه خواهند بود که کمتر از 5.1 درصد پیش بینی شده در گزارش قبلی است.

    برچسب ها