عصر خودرو

چند میلیارد دلار پس از برجام آزاد شد؟

عصر بازار- بانک جهانی با بیان این که حدود ۳۰ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران پس از برجام آزاد شده است اعلام کرد اقتصاد ایران به دلیل متنوع تر بودن آسیب کمتری نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه از افت قیمت نفت متحمل شده است.

چند میلیارد دلار پس از برجام آزاد شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی طی گزارشی با طرح این پرسش که ایران چگونه به ارزان شدن نفت واکنش نشان می دهد؟ نوشت: کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران آسیب زده، اما این آسیب کمتر از آسیبی بوده که به دیگر تولید کنندگان نفت منطقه وارد شده است. زیرا اقتصاد این کشور در مقایسه با دیگر تولید کنندگان نفت، متنوع تر است و بنابراین وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارد. نفت حدود 30 درصد از درآمدهای دولت ایران را تشکیل می دهد.

    این نهاد بین المللی همچنین از افزایش 600 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران در پی اجرایی شدن برجام(از 16 ژانویه 2016) خبر داده و اعلام کرد دولت ایران افزایش این رقم به 800 هزار بشکه در روز در تابستان امسال را در برنامه دارد که بدین ترتیب تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم ها(قبل از 2014) خواهد رسید.

    بانک جهانی در ادامه گزارش خود از آزادی 30 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران پس از برجام خبر داد و نوشت: بر اساس برجام، حدود 30 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده و این کشور اجازه یافته به دارایی های خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.

    این گزارش افزود: دولت اقداماتی را به منظور کاهش تاثیر ارزان شدن نفت بر بودجه خود صورت داده که می توان به افزایش اخذ مالیات از سازمان هایی اشاره کرد که قبلا از پرداخت مالیات معاف بودند.

    برچسب ها