عصر خودرو

جهش بی سابقه ایران در تولید و صادرات نفت خام

عصر بازار- جمهوری اسلامی ایران در سال میلادی جاری (۲۰۱۶) صادرات نفت خام خود را به میزان بی سابقه ای در چهار گذشته افزایش داده است.

جهش بی سابقه ایران در تولید و صادرات نفت خام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ایران پس از لغو تحریم ها در ‍ژانویه 2016، صادرات نفت خود را در شش ماهه نخست این سال (ژانویه - مه) به میزان بی سابقه ای افزایش داده به گونه ای که در این دوره خرید نفت ژاپن از ایران 28 درصد، هند 68 درصد، کره جنوبی دو برابر و صادرات ایران به چین 2.5 درصد افزایش یافته است.

    'محسن قمصری' مدیرکل روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در ماه ‍ژ‍وئیه گفت: ایران از کل سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید روزانه خود، دو میلیون بشکه را صادر می کند که به این ترتیب حدود 80 درصد از سهم خود را در بازار پیش از اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در چهار سال پیش، بازپس گرفته است.
    براساس اطلاعات وزارت دارایی ژاپن، این کشور واقع در آسیای شمالی، که براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در سال جاری سومین مصرف کننده عمده نفت آسیا خواهد بود، در دوره شش ماهه نخست سال جاری، روزانه حدود 206 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.
    همچنین براساس اطلاعات منتشر شده در روز پنجشنبه، واردات روزانه ژاپن از ایران در ماه گذشته میلادی (ژوئن) با افزایش بیش از دو برابر، به 339 هزار بشکه رسیده است.
    این نهاد بین المللی افزود: هند - دومین مصرف کننده عمده نفت آسیا - در دوره ژانویه تا ژوئن، خرید نفت از ایران را به 338 هزار بشکه در روز رسانده، درحالی که این میزان در دوره مشابه سال گذشته (2015)، تقریبا 207 هزار بشکه در روز بوده است.
    براساس داده های شرکت ملی نفت کره، صادرات روزانه نفت ایران به کره جنوبی، چهارمین مصرف کننده عمده نفت در منطقه آسیا نیز با جهش 123 درصدی به حدود 265 هزار بشکه، رسیده است.
    چین بزرگ ترین مصرف کننده نفت آسیا نیز در این دوره روزانه 603 هزار بشکه نفت از ایران می خرید است.
    آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس پیش بینی کرد که مصرف روزانه نفت خام کشورهای حوزه آسیا – اقیانوسیه در سال جاری به 32 میلیون و 810 هزار بشکه برسد که به این ترتیب از تقاضای روزانه پیش بینی شده کشورهای قاره آمریکا که 31 میلیون و 300 هزار بشکه است، فراتر برود.
    بلومبرگ به نقل از داده های منابع دولتی و کشتیرانی افزود: ایران که پیش از تشدید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در سال 2012، دومین تولیدکننده بزرگ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود، تاکنون در سال جاری میلادی، تولید خود را به میزان 25درصد افزایش داده و قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، تولید روزانه خود به چهار میلیون بشکه برساند که بالاترین سطح در هشت ساله اخیر خواهد بود.
    افزایش صادرات ایران به کشورهای عمده مصرف کننده نفت در قاره آسیا، نشان دهنده موفقیت ایران در عمل به تعهداتش برای اولویت دادن به بازپس گیری سهم خود در بازارهای جهانی نفت پس از لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپاست.

    برچسب ها