عصر خودرو

دامنه پرنوسان نرخ دلار آزاد در هفته نخست مردادماه

عصر بازار- دامنه پرنوسان و شتاب آنی رشد نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران که کارشناسان بخشی از آن را ناشی از انتظار بازار برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهره بانکی در آمریکا می دانستند، در نخستین هفته مرداد ماه به ثبت رسید.

دامنه پرنوسان نرخ دلار آزاد در هفته نخست مردادماه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، صرافان هفته نخست مرداد مبادله هر دلار را با 35 هزار و 80ریال آغاز کردند اما نرخ این ارز روند صعودی قیمت گذاری خود را چه در شبکه بانکی و چه در بازار آزاد حفظ کرد به گونه ای که با نرخ 35 هزار و 267 ریال به پایان برد.

    هرچند دلار در هفته گذشته یک روز کاهش قیمت را پشت سر گذاشت اما کاهش 24 ریالی آن در روز پایانی هفته نتوانست رشد 187 ریالی آن را در هفته ای که گذشت، پوشش دهد.
    روند فزاینده نرخ دلار در مدت یادشده به نحوی بود که حتی در یک روز افزایش 101 ریالی را پشت سر گذاشت و در معاملات اتحادیه طلا و جواهر تهران با قیمت 35 هزار و 370 ریال نیز به فروش رسید.
    عبور دلار از مرز 35 هزار و 200 ریالی (3520 تومان) آن هم در شرایطی که بانک مرکزی به دنبال اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز در سال جاری است، نظر کارشناسان این عرصه را به سمت اثر تحولات هیجانی بر این حوزه سوق داده است.
    انتظار برای افزایش نرخ بهره در آمریکا از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را می توان از مهمترین عوامل روانی موثر بر بازار این ارز دانست که ارزش آن را در بازارهای جهانی و ایران افزایش داد به نحوی که ارزش دلار آمریکا را به بالاترین سطح خود در چهار ماه اخیر در بازارهای جهانی رساند.
    امیر بیت لفته دبیرکل کانون صرافان نیز در مورد علت افزایش روزانه نرخ دلار در بازار آزاد و ماندن آن در سطح قیمتی بالای 35 هزار و 100 ریال گفته است: افزایش تقاضای دلار از سوی بورس بازان و سایر افرادی که در زمینه ارز سرمایه گذاری کرده اند، از دلایل بالارفتن قیمت در روزهای اخیر است.
    وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) و کودتای نافرجام ترکیه را از دیگر دلایل افزایش نرخ دلار در بازار آزاد عنوان و اظهار کرده است: بروز این دو واقعه و پایین آمدن ارزش پول این کشورها سبب شد افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه های خود به خرید ارزهای قوی تر مانند دلار روی بیاورند.
    با وجود گمانه زنی هایی که از احتمال افزایش چند صدم درصدی نرخ بهره در آمریکا انتظار می رفت و بازارهای مالی جهان را تا روز پنجشنبه گذشته (هفتم مرداد) متاثر از خود نگه داشت، در نهایت بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره کلیدی را تغییر نداد تا تحلیلگران احتمال بدهند که این تصمیم گیری به نشست بعدی آن در ماه سپتامبر میلادی موکول شود.
    نوسان سایر ارزها از جمله یورو و پوند انگلیس نیز در هفته گذشته در بازار آزاد تهران مشهود بود به گونه ای که هر یورو این هفته را با قیمت 38 هزار و 857 ریال آغاز کرد اما با قیمت 39 هزار و 113 ریال پایان برد و افزایش 256 ریالی را ثبت کرد.
    هر پوند انگلیس نیز 220 ریال افزایش را پشت سر گذاشت و از قیمت 46 هزار و 760 ریال در آغاز هفته به 46 هزار و 980 ریال در پایان معاملات این هفته رسید.
    نگاهی به قیمت گذاری ارزهای یاد شده در شبکه بانکی از سوی بانک مرکزی نیز موید روند رو به رشد آنها است؛ پرونده هر دلار آمریکا در هفته نخست مرداد با 30 هزار و 952 در شبکه بانکی بسته شد که حاکی از افزایش 12 ریالی آن بود.
    هر پوند انگلیس نیز با 360 ریال افزایش به 40 هزار و 919 ریال در پایان هفته رسید و هر یورو نیز با حفظ روند رشد خود 34 هزار و 275 ریال در پایان هفته در شبکه بانکی قیمت گذاری شد که حاکی از رشد 318 ریالی این ارز است.
    هرچند بانک مرکزی به نوسانات آنی نرخ ارز در بازار آزاد ورود نمی کند اما به گفته اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی روند قیمت گذاری دلار از ابتدای امسال حاکی از ثبات نسبی در این بازار است.
    به گفته وی، بررسی نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماهه منتهی به خرداد 1395 نشان می دهد که متوسط نرخ دلار نسب به دوره مشابه پارسال حدود 4.4 درصد افزایش و شکاف نسبی بین نرخ رسمی دلار و بازار آزاد در حدود 2.4 درصد کاهش یافته است.
    کمیجانی با یادآوری نرخ تورم زیر 10 درصد در کشور، بر این باور است که نرخ ارز در بازار آزاد متناسب با نرخ تورم پیش می رود.

    برچسب ها